کد خبر 750926
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰
یادداشت نمایه

بیش از ۱۲ سال است که وزارت ارتباطات از ایجاد شبکه ملی اطلاعات سخن می‌گوید و هر سال و هر دولت این وعده به دوره‌ای بعد موکول می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه «صبح نو» در سرمقاله خود نوشت:

مجادله خبری مقامات قضایی و مسوولان وزارت ارتباطات طی روزهای اخیر درباره فعالیت شبکه‌های اجتماعی بیگانه در کشور، سؤالات توام با نگرانی‌های جدیدی را در جامعه پدید آورده است.

از یک سو مقام‌های قضایی از ادامه فعالیت ۸هزار کانال مجرمانه تلگرامی در کشور خبر می‌دهند که با وجود مصوبات قانونی، وزارت ارتباطات در برخورد با شبکه‌های اجتماعی خارجی، تعلل می‌کند و از سوی دیگر، وزیر ارتباطات با زیر سؤال بردن مصوبه‌های کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، بستن شبکه‌های اجتماعی را موجب محدودیت برای ایجاد شغل‌ها و ایده‌های جدید و هل دادن مردم به سمت استفاده از فیلترشکن‌ها ارزیابی می‌کند.  

طرف اصلی این مجادله اما افکار عمومی یا همان مردم کوچه و خیابانند که از طرفی به شدت طرفدار شبکه‌های اجتماعی موبایلی و استفاده از مواهب آنند و از دیگر سو، آسیب پذیر در برابر خطرات آن و مطالبه گر برای کنترل لجام گسیختگی‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی این شبکه‌ها هستند؛ شبکه‌هایی که به شدت امنیت شهروندان را به مخاطره انداخته و هر روز بر حجم نا امنی‌ها و از هم پاشیده شدن خانواده‌ها، می‌افزایند.

وزارت ارتباطات اما در این میان با سنگر گرفتن در پشت یک حرف حق که «مسدودیت و محدودیت تنها راه حل نیست» از پاسخ به یک سؤال مهم و راهبردی طفره می‌رود که آیا تنها راه عبور از محدودیت‌ها برای ایجاد فضاهای جدید کسب و کار، سپردن کلید فضای مجازی کشور به بیگانگان است !؟

بیش از ۱۲ سال است که وزارت ارتباطات از ایجاد شبکه ملی اطلاعات سخن می‌گوید و هر سال و هر دولت این وعده به دوره‌ای بعد موکول می‌شود اما حاصل این تاخیرها و تعلل‌ها چیزی جز بهره مندی و سوء استفاده بیگانگان و تحمیل آسیب‌های بیشتر و روزافزون‌تر به امنیت و اقتصاد کشور و مردم نیست.   مجادله‌ها را می‌توان تا قیامت ادامه داد اما فرصت و امنیت از دست رفته را هرگز نمی‌توان بازیافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس