اکسیدان

گسترش روزافزون لودگی و شوخی‌های سخیف در فیلم‌های به اصطلاح کمدی، موجب نگرانی سینماگران شده است.

به گزارش مشرق، کمدی، یکی از ژانرهای محبوب سینماست و این‌گونه فیلم‌ها معمولا با استقبال بالایی مواجه می‌شوند. با این حال، برخی از فیلمسازها با سوءاستفاده از این تمایل، به جای طنز و کمدی هنرمندانه به شوخی‌های عامیانه و رایج در فضای مجازی رو آورده‌اند تا بتوانند به سود اقتصادی بیشتری دست پیدا کنند.

بسیاری از سینماگران معتقدند که این روش، باعث لطمه دیدن فرهنگ جامعه و تنزل ذائقه علاقه مندان به سینما می‌شود.ازجمله اینکه محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده «مریم مقدس» در این باره معتقد است: در سال‌های گذشته کمدی‌های مبتذل مسیر حرکت را به انحصار خود در آورده‌اند و سینمای کمدی سالم را از حالت شوخی‌های مناسب و طنزگونه خارج کردند؛ به طوری که دیگر این فیلم‌ها حرفی برای گفتن ندارند و صرفا، به دنبال خنداندن مردم هستند.وی در گفت‌وگو با سوره سینما افزود: از آنجایی که جذب مخاطب در سینما دشوار است این کمدین‌ها برای جذب تماشاگر بیشتر و چرخش مالی گیشه فیلم‌شان دست به لودگی در فیلم‌هایشان زدند و نتیجه این شد که متاسفانه سینمای ایران به ابتذال کشیده شد و تغییر ذائقه چمشگیری را در مخاطب مواجه شدیم.


علی‌اکبری با بیان اینکه تنها بکارگیری الفاظ رکیک در فیلم‌ها را نباید ابتذال خواند گفت: این روزها ابتذال تعریف جدیدی پیدا کرده؛ اینکه فیلمی فرهنگ و ارزش‌های چندین ساله کشورما را زیر سوال ببرد به نظر من خلاف است. من امیدوارم مسئولان سینمایی همت بگمارند و فیلمسازان ارزشی دهه شصت که با دغدغه و کوله باری از تجربه فیلمسازی هستند را به کار دعوت کنند تا بار دیگر شاهد فیلم‌های ارزشی ماندگار در سینمای ایران باشیم.


محسن محسنی‌نسب کارگردان سینما هم با اشاره به مشکلات مالی که گریبان سینما را گرفته تصریح کرد: کارگردان، یک بازیگر لوده و نه کمدین را به لوکیشن خیابان آورده و با امکاناتی بسیار کم جلوی دوربین می‌برد تا به زور جوک‌های مسخره و لوده‌بازی مخاطب را خندانده و فروش میلیاردی داشته باشد. با این نوع سازوکار تولید در سینمای کمدی چه دلیلی دارد که تهیه‌کننده به سراغ فیلم‌های دیگر برود و خود را درگیر سختی‌های ساخت سینمای اکشن کند؟ این نوع از سینمای کمدی پرفروش در تهیه‌کنندگان تاثیر منفی گذاشته و آنها را به سمت فیلم‌های راحت کشانده است.وی اضافه کرد: این روزها سینمای کمدی دست همه را بسته است. فیلمنامه‌های این آثار با بهره‌گیری از الفاظ رکیک و مبتذل فضای مجازی و تلگرام شکل گرفته و همان الفاظ زشت به هم وصل شده و به اصطلاح بعد از کارگردانی تشکیل یک فیلم سخیف را می‌دهند که متاسفانه در فروش هم موفق است. نباید با تولید چنین آثاری توقع مخاطب از سینما را سطحی کرد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس