ترزا می

به گفته رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس کشورهایی مانند عربستان، صادر کنندگان مهم ایدئولوژی افراطی در سراسر جهان هستند.

به گزارش مشرق، ترزا می نخست وزیر انگلیس قصد دارد درخواست قطع شدن تامین مالی فعالیت های تروریستی را به مهم ترین هدف مذاکرات خود در نشست گروه بیست تبدیل کند و این در حالی است که وی  مانع انتشار گزارشی در این باره می شود که بررسی می کند آیا عربستان سعودی -متحد نزدیک لندن- به تامین مالی تروریسم می پردازد.  ریاکاری ترزا می در مبارزه با تروریسم

روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس نوشت : می برای مذاکرات بین المللی با مقامات دیگر، پنجشنبه شب وارد هامبورگ آلمان شد و در این نشست از جامعه جهانی خواهد خواست با شرایط آسانگیرانه تامین مالی فعالیت های تروریستی مقابله کند.

اما این تلاش نخست وزیر انگلیس موجب شده است وی به سبب ارتباط های نزدیک با عربستان سعودی و نیز خودداری از انتشار گزارش وزارت کشور در این باره که آیا ریاض از ثروت نفتی خود برای تامین مالی تروریسم و افراط گرایی در خارج استفاده می کند، با اتهام ریاکاری روبرو شود.

دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد می روز دوشنبه تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گفتگو کرد و گفت «خواستار گسترش روابط نزدیک دو جانبه است.»

اندیشکده «انجمن هِنری جکسون» روز چهارشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد: «ارتباطی روشن و رو به رشد» میان افراط گرایان اسلام گرا و ثروت عربستان» وجود دارد هر چند سفارت این کشور در لندن، این صحبت را اساسا کذب می داند.

اما گزارش جداگانه وزارت کشور انگلیس در خصوص کمک های مالی عربستان، که در سال 2015 به عنوان شرط حمایت حزب لیبرال دموکرات از بمباران سوریه، انجام شد، هنوز منتشر نشده است.

شبکه رادیو تلویزیونی بی بی سی قبلا اعلام کرده بود که این گزارش به اتمام رسیده است ولی به سبب محتوای بالقوه نگران کننده آن ممکن است منتشر نشود.

وزارت کشور قبلا اذعان کرده بود محتوای این گزارش «بسیار حساس» است. عربستان سعودی هم در نشست گروه بیست که این هفته در هامبورگ برگزار می شود شرکت دارد. ترزا می هم برای شرکت در مذاکرات که روز جمعه آغاز می شود، پنجشنبه شب به آلمان عزیمت کرد.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر -حزب مخالف دولت انگلیس- گفت:«اگر می درباره قطع حمایت مالی و عقیدتی از تروریسم جدی است، باید گزارش مربوط به حمایت مالی خارجی را که از فعالیت های تروریستی در داخل انگلیس به عمل می آید منتشر کند و مذاکرات دشواری با عربستان داشته باشد نه اینکه روابط با عربستان و کشورهای متحد منطقه خلیج فارس را حتی نزدیک تر کند.»

تیم فارون رهبر حزب لیبرال دموکرات (وی از سمت خود کناره گیری کرده اما تا تعیین رهبر بعدی این حزب، عهده دار این سمت است) هم از می خواست موضوع حمایت مالی از افراط گرایی را در مذاکرات مستقیم دو جانبه با عربستان در کنفرانس هامبورگ مطرح کند.

وی همچنین از نخست وزیر انگلیس به سبب خودداری از انتشار گزارش در مورد عربستان انتقاد کرد.

فارون افزود: «کشورهایی مانند عربستان، صادر کنندگان مهم ایدئولوژی افراطی در سراسر جهان هستند و ما باز هم در ازای قرار دادهای بزرگ تسلیحاتی، به این موضوع به شکلی دیگر نگاه می کنیم. نخست وزیر باید از نشست گروه بیست به عنوان فرصتی برای مطرح کردن رو در روی این موضوع با پادشاه عربستان استفاده کند. نخست وزیر می تواند هر چقدر می خواهد درباره بانک ها و مقامات دیگر درباره آنچه باید انجام دهند سخنرانی کند ولی اول باید خانه خودش را تمیز کند. او فردی ریاکار است. دولت باید دست از لجبازی بردارد و شروع به مسئول کردن کشورهایی مانند عربستان کند.»

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس