حمله

این فاجعه در رسانه‌های آن زمان هم نمود پیدا کرد و روزنامه های آن موقع هرکدام به بررسی بخشی از این حادثه پرداختند.

سرویس تاریخ مشرق - روز ۱۲ تیر ۶۷ برای خیلی از مردم یادآور یکی از تلخ ترین اتفاقات سال‌های پایانی جنگ است. در این روز هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران براثر شلیک موشکی از ناو امریکایی وینسنس در آب های  خلیج فارس سقوط کرد و ۳۰۰ مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند.

در این زمینه بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پس از تضعیف قدرت صدام در روزهای پایانی جنگ و شکست‌های پی در پی عراق، آمریکایی‌ها با یک عملیات ایذایی به کمک او آمدند تا از مهلکه نجاتش دهند.

براین اساس ماموریت به "ویلیام راجرز" فرمانده ناو آمریکایی وینسنس داده شد تا با شلیک دو موشک به هواپیمای بدون دفاع، آن را بر فراز خلیج فارس ساقط کند تا برگ دیگری از جنایتکاری آمریکا علیه مردم ایران را  به ثبت برساند و حقوق بشر آمریکایی را به جهانیان نشان دهد.

این فاجعه اما در رسانه‌های آن زمان هم نمود پیدا کرد و روزنامه های آن موقع هرکدام به بررسی بخشی از این حادثه پرداختند و آن را تقبیح کردند.بدین منظور در ادامه به بررسی صفحات روزنامه های پر تیراژ و اصلی کشور در سالروز این جنایت آمریکایی می‌پردازیم.

کیهان:

روزنامه کیهان در شماره روز ۱۳ تیرخود به دلایل عمدی بودن حمله به هواپیمای ایرانی اشاره کرد و از نامه قائم مقام رهبری به امام خمینی و درخواست وی برای حمله جدی و همه جانبه به منافع آمریکا نوشت.

این روزنامه همچنین در روز چهاردهم از جزئیات جدیدتری نسبت به این واقعه خبر داد و به نقل از رئیس‌جمهور وقت نوشت: برخورد ما با فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری یک برخورد جدی با آمریکاست.

جمهوری اسلامی:

روزنامه جمهوری اسلامی نیز از اعلام عزای عمومی در سراسر کشور خبر داد و جزئیات حمله وحشیانه آمریکا به هواپیمای ایرانی را منتشر کرد.

این روزنامه همچنین در شماره روز ۱۵ تیر ۶۷، خود گزارشی از واکنش های جهانی به جنایت آمریکا را منتشر و از درخواست ایران از شورای امنیت برای بررسی این موضوع خبر داد.

اطلاعات:

روزنامه اطلاعات در شماره روز ۱۳ تیر خود به واکنش های مسئولان به جنایت آمریکا پرداخت و از اعتراف هیئت حاکمه آمریکا به اقدام تروریستی خود در سرنگونی هواپیمای ایرانی خبر داد.

رسالت:

روزنامه رسالت در صفحه یک خود به نفرت جهانیان از جنایت هولناک آمریکا پرداخت و از برگزاری مراسم یادبود جان باختگان این حادثه در مسجد ارک خبر داد.

جبهه اطلاعات:

این روزنامه در سرمقاله خود به ماجرای سقوط ایرباس اشاره و به بازتاب سخنان حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی جانشین فرمانده کل قوا در این باره پرداخت.

اگر چه نزدیک به ۳۰ سال از زمان وقوع جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران می‌گذرد ولی آنچه مشخص است در این مدت این کشور نه تنها از این اتفاق عذرخواهی نکرد و دیه جان باختگان را نپرداخت بلکه با گستاخی به فرمانده جنایتکار این ناو نظامی مدال شجاعت نیز داد و در عرصه های دیگر نیز این رویه خود را در ضربه زدن به مردم ایران بارها تکرار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    23 3
    در زمان جنگ هر وقت ایران نسبت به صدام در موضع برتر قرار می گرفت امریکایها یه غلطی می کردن یا تحریم نفتی ایران یا تقویت صدام به سلاح شیمیایی بخصوص بعد از فتح خرمشهر و...
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    39 1
    چرا کسی از طرف ایران به خاطر کشتن مسافران هواپیمای 655 توسط امریکا به دادگاههای بین المللی شکایت نمی کند؟
    • یک نظامی IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
      3 1
      دادگاه بین المللی مگه داریم؟؟ دادگاهی که قاضیش یه انگلیسی هست قانونش رو یه امریکایی نوشته و پولش رو اعراب می دن خوب دادگاهی هست
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    30 3
    خوب قدرت موشکی برای همین روزهاست حالا آیا امروز امریکا جرات همچین کاری رو داره .نه !چون میدونه که تمام ناوها و کشتی های جنگیش در معرض انبوهی از موشک ها قرار می گیره و به اعتراف خودشان در شبیه سازی هایی که انجام دادن در زمان کوتاهی در صد زیادی از توان نظامی امریکا در خاور میانه یا کاملاً از بین رفته ویا برای در امان ماندن از حملات مجبور به استقرار در فاصله ای میشه که عملاً تجهیزاتشون از برد عملیاتی علیه ایران خارج خواهد بود.
  • مسعود IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    14 3
    چرا ناو وینسس پس از تجاوز به ابهای سرزمینی ایران و انهدام هواپیمای مسافربری ما منهدم نشد در حالی که ان زمان کشور موشک های کرم ابریشم در اختیار داشت اما چرا واکنشی انجام نشده؟
    • پویان IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
      2 1
      فکر نمی کنم با این موشک های کرم ابریشم، میشد یه ناو به این بزرگی و مجهزی رو منهدم کرد، ضمن اینکه باید بررسی بشه که پس از حمله، این ناو کجا و در چه فاصله ای از ما قرار داشته؟ فکر نمیکنم واقعا امکانش بوده باشه، البته در یکی از همین روزنامه ها می بینیم که ایران یک هلی کوپتر آمریکا رو در خلیج فارس ساقط کرده، یعنی در این حد می شده بر خورد کرد.
    • یک نظامی IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
      2 0
      کرم ابریشم ها منحرف شدن! چینی ها ابتدایی ترین نسخه رو به ایران فروختن
  • علی IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    10 2
    امریکا تا دنیا دنیا است شیطان بزرگ است مسئولین خوش خیال گول این مار خوش خط و خال را نخورند که از پیش با خته اند
  • مرتضیsk IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    3 1
    یاد سخن حکیمانه استاد! زیباکلام که فرمودن فرمانده ناو مجبور شد شلیک کند افتادم
  • بنویس امریکا بخوان شیطان بزرگ IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    3 1
    انسان جایز الخطاست پس در موقع مناسب ما هم "اشتباه" میکنیم ولی با مردم نه با نیروی نظامی انها
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    6 1
    مرگ بر آمریکا
  • نادر IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    5 1
    از این رویداد میشه به کرات از آمریکا باج گرفت و اخاذی کرد باج سیاسی و اقتصادی حقوق بشری مخصوصا" به خاطر مدالی که به ساقط کننده آن اعطا شد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس