به گزارش گروه فرهنگی مشرق، ارکسترسمفونیک تبریز به عنوان دومین ارکستر سمفونیک کشور کار خود را از سال 1382 با هدایت و رهبری بهروز وحیدی آذر و حمایت ارشاد استان اذربایجان شرقی با کمترین بودجه مالی و با اجرای برنامه های متعدد موسیقی کلاسیک در شهر تبریز آغاز کرد. این ارکستر توانست برنامه ای را نیز در سالگرد جشن مشروطیت در تبریز برگزار نماید.
شهر تبریز همواره در عرصه هنر موسیقی و به خصوص موسیقی ارکسترال و کلاسیک و موسیقی فولکلور پیشگام بوده و سال ها آموزش موسیقی و فعالیت هنری توسط پیشکسوتان این رشته در تبریز جریان داشته است، هرچند با فراز و نشیب بسیار همراه بوده اما از حرکتی پویا و رو به کمال برخوردار بوده است.
شهر تبریز همواره در عرصه هنر موسیقی و به خصوص موسیقی ارکسترال و کلاسیک و موسیقی فولکلور پیشگام بوده و سال ها آموزش موسیقی و فعالیت هنری توسط پیشکسوتان این رشته در تبریز جریان داشته است، هرچند با فراز و نشیب بسیار همراه بوده اما از حرکتی پویا و رو به کمال برخوردار بوده است.
اکثر نوازندگان ارکستر از شاگردان استاد آقای زاون یدیقاریانس بودند که با تشویق های ایشان در تمرینات ارکستر حاضر می شدند. رهبر ارکستر نیز در بین سالهای 1343 تا 1346 عضو ارکستر بزرگ تبریز بود که توسط آقای زاون و آقای خیرخواه هدایت می شد. تشکیل این گروه با هدف ایجاد انگیزه و روح همکاری و هماهنگی در جوانان هنرمند و ارتقاء تواناییهای آنان و جذب و آموزش نیروهای جوان طبق برنامه ریزی دقیق آموزشی براساس ضرورتها و نهایتا حفظ ارکستر سمفونیک تبریز بود که بتواند به عنوان نمادی از تمدن و چهره فرهنگی شهر در جهت اعتلای جامعه و هنر فاخر گام بردارد.
ارکستر سمفونیک تبریز در دوران شکوفائی خود توانست با همکاری نوازندگان سازهای زهی، بادی و ضربی اجراهای مختلفی روی آثاری از پرسل، ویوالدی، آلبینونی، کرلی، تلمان، هندل، مارچلو، گلوگ، باخ، موتسارت، شوبرت، بتهون، کومیتاس، حاجی بیگ اف، امیراوف، توفیق قلی اف و فرهاد فخرالدینی داشته است.
اما اکنون مدت هاست که نوای ساز های ارکستر سمفونیک با ارزش تبریز و حتی ارکستر فیلارمونیک ارومیه که هر دو با همت وسختکوشی" بهروز وحیدی آذر" برپا ایستاده بودند ، خاموش شده اند و آتش ساختارهائی که می توانستند با ارائه هنر متعهد و تربیت جوانان هنرمند والا، رشد فرهنگی شگرفی را در آذربایجان و حتی منطقه و ماورا مرزها ایجادکند؛ در فقدان تعمق و اندیشه در وادی هنر این مناطق و حمایت از هنر از سوی مسئولان به سردی گرائیده اند.
ارکستر سمفونیک تبریز در دوران شکوفائی خود توانست با همکاری نوازندگان سازهای زهی، بادی و ضربی اجراهای مختلفی روی آثاری از پرسل، ویوالدی، آلبینونی، کرلی، تلمان، هندل، مارچلو، گلوگ، باخ، موتسارت، شوبرت، بتهون، کومیتاس، حاجی بیگ اف، امیراوف، توفیق قلی اف و فرهاد فخرالدینی داشته است.
اما اکنون مدت هاست که نوای ساز های ارکستر سمفونیک با ارزش تبریز و حتی ارکستر فیلارمونیک ارومیه که هر دو با همت وسختکوشی" بهروز وحیدی آذر" برپا ایستاده بودند ، خاموش شده اند و آتش ساختارهائی که می توانستند با ارائه هنر متعهد و تربیت جوانان هنرمند والا، رشد فرهنگی شگرفی را در آذربایجان و حتی منطقه و ماورا مرزها ایجادکند؛ در فقدان تعمق و اندیشه در وادی هنر این مناطق و حمایت از هنر از سوی مسئولان به سردی گرائیده اند.