مصدق کاشانی

خبرنگار بی‌بی‌سی که یکی از مطالب او منشا تصورات مبنی بر همراهی آیت‌الله کاشانی با کودتای ۲۸ مرداد شده، اعلام کرد که چنین چیزی نگفته است.

به گزارش مشرق، چند روز پیش و در پی انتشار چند توئیت در شبکه‌های اجتماعی، جوّی علیه آیت‌الله کاشانی شکل گرفت؛ مبنی بر اینکه ایشان در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دکتر مصدق نقش‌آفرینی و با کودتاگران همراهی کرده است! این مطالب پس از انتشار اسناد جدید سازمان CIA و بویژه بعد از آن مطرح شد که عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت دوم خرداد در صفحه خود رسماً آقای کاشانی را به همراهی با کودتا متهم کرد و بلافاصله نتیجه‌گیری هم کرد که باید نام خیابان آیت‌الله کاشانی هم عوض شود: "حال که اسناد همراهی کاشانی با کودتای آمریکایی افشا شده، نام خیابان "آیت‌الله کاشانی" را تغییر دهید!"

با توجه به قرائن موجود در شبکه اجتماعی توئیتر، اشاره عبدالله رمضان‌زاده درباره اسناد، مطالبی است که بهمن کلباسی خبرنگار بی‌بی‌سی در صفحه خود منتشر کرد.کلباسی با اشاره به اسناد منتشره توسط سیا نوشته بود "مدرک زیاده، ساعتها کار میبره. مثلا یکیش نشون میده که سی آی ای معتقد بوده که شاه اگر فرار نکرده بود کودتا علیه مصدق همان دفعه اول موفق میشد."  و در پست دیگری که منشأ تصور همراهی آیت‌الله کاشانی با کودتا شد نوشت: "چند تا دیگه{سند} هم هست که نشان از حمایت جدی کاشانی و بخش از بزرگی از روحانیت از شاه و مخالفتشان با دکتر مصدق دارد."


در واقع رمضان‌زاده با درنظر گرفتن همین پست خبرنگار بی‌بی‌سی ادعای همراهی آیت‌الله کاشانی با کودتای آمریکایی را مطرح کرد که پس از آن به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در پی این ماجرا، تعداد قابل توجهی از اسناد منتشر شده را بررسی کردیم. هرچند بررسی تمام این اسناد در این زمان کوتاه امکان پذیر نبود، اما همه آن اسنادی که در طی همین مدت بررسی شد، به همراه اسناد دیگری که در تاریخ ثبت شده همگی نشان می‌داد که علیرغم اختلاف نظر آیت‌الله کاشانی با آقای دکتر مصدق، اولاً همواره آمریکایی‌ها مصدق را به کاشانی ترجیح داده‌اند و ثانیاً: آقای کاشانی نه تنها موافق کودتا نبوده بلکه دکتر مصدق را نسبت به وقوع کودتای آمریکایی هشدار هم داده اما با بی‌اعتنایی آقای مصدق روبرو شده است. بر این اساس مطلبی در کانال تلگرامی نوشته و به اسنادی در آن اشاره  کردم که سیا در آن تصریح کرده بود: "در صورتی که کاشانی به قدرت برسد، نتیجه احتمالی در ایران وضعی به مراتب بدتر برای منافع غرب نسبت به وضع فعلی خواهد بود. رسیدن به توافق با حکومت (کاشانی) برای حل مناقشه نفتی نسبت به دولت فعلی دشوارتر خواهد بود و آن دولت، در برابر نفوذ غرب مقاوم‌تر عمل خواهد کرد." 
 

سند سیا: در صورتی که کاشانی به قدرت برسد، نتیجه احتمالی در ایران وضعی به مراتب بدتر برای منافع غرب نسبت به وضع فعلی خواهد بود

 پیرو انتشار این مطلب، بهمن کلباسی در توئیتر خود، رسماً هرگونه ادعا از جانب خود مبنی بر نقش آیت‌الله کاشانی در کودتا را تکذیب کرده و نوشته است: "سردبیر تسنیم! من کی و کجا درباره نقش کاشانی حرف زدم؟" او سپس به توئیتهایی که در این باره منتشر کرده ارجاع داده و نوشته است که تنها توئیتی که منتشر کرده همان است که در ابتدای این متن نیز درج شد. به عبارت دیگر مقصود کلباسی آن است که منظور او از انتشار آن جمله، ادعای نقش آقای کاشانی در کودتا نبوده است.

هرچند برای بی‌بی‌سی و سیا که تا کودتا علیه یک کشور را برای خود مجاز می‌دانند، ساختن سند علیه فرد و افراد چندان کار عجیب و غریبی نیست و از این پس هم اگر علیه شخصیتهای تاریخی سند جعل کنند، تعجب‌آور نخواهد بود، اما از پاسخ اخیر بهمن کلباسی مبنی بر اینکه "از نقش آقای کاشانی در کودتا سخن نگفته"، باید استقبال و آن را به معنای پایانی بر شایعات و افترائات این روزها علیه آقای کاشانی قلمداد کرد.

 اما تاسف بالاتر برای امثال رمضان‌زاده‌ باقی می‌ماند که از  هول حلیم در دیگ افتاده‌اند و با این تصور که خبرنگار بی‌بی‌سی سند مشارکت کاشانی در کودتا را منتشر کرده، هشتگ هم ساختند و به صورت گسترده درباره آن نوشتند. کار به جایی رسید که با همین تخیلات و تصورات، اسم  خیابانها را هم پی در پی عوض می‌کردند و به نظر این کار تا اسم کوچه‌ خودشان هم داشت پیش می‌رفت که به افتخار این کشف بزرگ، کوچه را هم به نام خودشان بزنند تا در تاریخ ماندگار شوند!

به نظر می‌رسد کار از اعتماد به بیگانه هم گذشته، برخی داخلی‌ها مثل رمضان‌زاده اگر آب مهیّا ببینند، از امثال بی‌بی‌سی و هرچه بیگانه هست، شناگرترند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • صرفا جهت اطلاع IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    7 0
    خدا رو شکر که این مشکل حل شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس