کد خبر 739440
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
فیلم/ گزارش تکمیلی شليک موشک‌هاي سپاه به مقر تروريست‌ها

شلیک موشک‎های ایرانی به دیرالزور در حالی صورت می‎گیرد که ارتش سوریه و همپیمانان آن حملات و عملیات خود علیه تروریست‎ها در ورودی‌های دیرالزور فشرده و ائتلاف آمریکایی یک جنگنده سوری را سرنگون کردند.

به گزارش مشرق، شهر «الرقه» واقع در شمال سوریه از همان ابتدای درگیری‎ها سوریه به اولین و مهمترین محل استقرار داعش تبدیل شد و شهر «دیرالزور» واقع در شرق سوریه که روز گذشته هدف حمله موشکی ایران قرار گرفت، در واقع به دومین پایگاه تروریست های داعش تبدیل شده است.

پیشروی‎ ارتش سوریه و همپیمانان آن از محورهای مختلف به سمت دیرالزور در حالی ادامه دارد که قطب‌نمای عملیات نظامی در ریف جنوب غربی الرقه همچنان منطقه «الرصافه» را نشان می‎دهد؛ منطقه‎ای که می‏تواند احتمالا نقطه شروع یک حمله در هر لحظه باشد.

این در حالی است که عملیات مقدمه‎سازی ارتش سوریه به سمت منطقه «السخنه» (ریف شرقی حمص و گذرگاه مرزی اداری بین حمص و دیرالزور)  ادامه دارد و همزمان نیروهای سوری کنترل مساحت‎های بیشتری را در دورترین نقطه ریف جنوب شرقی حمص که در واقع گذرگاهی به سمت ریف جنوبی دیرالزور است، در دست خود می‌گیرد. البته عملیات نظامی نیروهای عراقی جدای از عملیات نیروهای سوری نیست.

روزنامه الاخبار لبنان در این باره نوشت: اهمیت پیشروی نیروهای عراقی محدود به شمال شرقی گذرگاه الولید و یا دست دادن دو طرف پس از تکمیل محاصره «خطوط قرمز» آمریکا در منطقه التنف نیست، بلکه فراتر از آن اهمیت پیشروی نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن در نزدیک شدن به شهر البوکمال (ریف جنوب شرقی دیرالزور) است که هدف استراتژیک نیروهای ارتش سوریه محسوب می‏شود و در صورت تسلط ارتش بر این شهر مرزی، این اولین پایگاه داعش خواهد بود که هدف عملیات نظامی مشترک نیروهای نیروهای سوریه و عراق قرار می‏گیرد.

نیروهای ارتش سوریه به گسترش حلقه محاصره خود بین مناطق تحت کنترل عناصر مسلح تحت حمایت آمریکا و مستقر در تنف و مرزهای اداری استان دیرالزور از طریق نفوذ در مناطق شمالی آن و تسلط بر منطقه «ام الصلابه» را گسترش می دهد و به نظر می رسد که منطقه «حمیمه» (ریف شرقی حمص) هدف اصلی نقشه عملیات ارتش سوریه و همپیمانان آن باشد و اگر عملیات ارتش بر اساس تاکتیک «تشتت درگیری در چند جبهه» موفقیت آمیز باشد، به احتمال قوی تلاش می کنند به سمت حمیمه پیشروی داشته باشند و همزمان برنامه حمله زمینی به السخنه را اجرا کنند.

آنچه در اینجا لازم است بدان اشاره شود این است که «موفقیت ارتش سوریه در قطع خطوط امدارسانی داعش از «القائم به سمت السخنه» نوعی مبالغه است و درست آن است که گفته شود عملیاتی که آغاز شده است برای رسیدن به این هدف است و در اولویت ارتش قرار دارد؛ چراکه برای تحقق این امر نیاز به وقت بیشتری نیاز است.

عملیات ارتش سوریه در ریف جنوبی الرقه در واقع تکمله ماموریتی است که در ریف شرقی حمص صورت می گیرد و اگر نیروهای ارتش سوریه با فشار به داعش بتوانند بر الرصافه مسلط شوند، این فرصت برای ارتش و متحدان آن فراهم می شود که دایره نفوذ خود را در ریف جنوب غربی الرقه گسترش دهند و از جنوب آن به سمت مرزهای اداری بین الرقه و حمص پیشروی کنند، علاوه بر آن این امکان برای نیروهای ارتش فراهم می شود که به سمت جنوب شرقی و منطقه جبل بشری پیشروی کنند تا با کنترل این منطقه مانع حمله احتمالی به نیروهای ارتش سوریه که در حال پیشروی به سمت دیرالزور هستند، شوند.

هرگاه ارتش سوریه در مناطق تحت اشغال تروریست پیشروی داشته است، باید شاهد عکس العمل شدیدتر آمریکا باشیم و عکس العمل اخیر آمریکا با توجه به پیشروی نیروهای سوری در منطقه صحرایی البادیه و الرقه با انهدام جنگنده سوری در منطقه الرصافه در ریف الرقه توسط ائتلاف امریکایی همراه بوده است که این خود نشان می دهد آمریکا احتمالات مربوط به «تغییر قواعد درگیری» را در نظر گرفته است.

اقدام روز گذشته ائتلاف آمریکایی در هدف قرار دادن جنگنده ارتش سوریه در منطقه الرصافه پس از انجام ماموریت نیروهای سوری در عملیات محاصره و نفوذ به منطقه «ام الصلابه» و در راس آن استقرار سامانه موشکی «هیمارس» در التنف صورت گرفت. از سوی دیگر، خبرهایی درباره اعزام گروه‎های جدید از نیروهای سوری به سمت التنف واقع در مرز سوریه و عراق وجود دارد که این می تواند مقدمه‎ای برای تغییر رفتار میدانی آمریکا باشد، هر چند ورود مستقیم نیروهای زمینی آمریکایی در مقابله با نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن تا بدین لحظه گزینه بعیدی است.

حال در این فضای پر از تنش و درگیری در شمال و شرق سوریه، ایران اقدام به شلیک شش فروند موشک به سمت پایگاه‎های داعش در دیرالزور می کند که این می تواند پیامی سخت به واشنگتن در میدان نبرد سوریه باشد.

در همین ارتباط، پایگاه خبری فارین پالیسی به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا گزارش داد که تعدادی از مسئولان بلندپایه در کاخ سفید بر «گسترش نقش آمریکا در جنگ سوریه» تاکید دارند و این مساله می تواند «فرصت مقابله با ایران و نیروهای آن در زمینه سوریه فراهم کند.»

پایگاه امریکایی افزود: با وجود مواقع خصمانه برخی از مسئولان کاخ سفید علیه ایران، وزیر دفاع و فرماندهان نظامی و مسدولان بلندپایه دیپلماتیک امریکا مخالف باز کردن جبهه گسترده تر درگیری با ایران و همپیمانان آن در جنوب شرق سوریه هستند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس