سریال

«زیرپای مادر» و «نفس» دو سریال ویژه ماه مبارک رمضان تلویزیون‌اند که مخاطبان خاص خود را دارند و درکنار نقاط قوت، دارای نواقصی هم هستند.

به گزارش مشرق، مجموعه «زیرپای مادر» به کارگردانی آقای بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی خانم زینب تقوایی و بازی بازیگرانی چون آقایان و خانم‌ها، کامبیزدیرباز، بهنازجعفری، مهدی سلطانی، پریوش نظریه و بهزاد فراهانی است که از شبکه یک سیما پخش می‌شود. سریال «نفس» به کارگردانی آقای جلیل سامان و بازی بازیگرانی چون آقایان و خانم‌ها، مسعود رایگان، ژاله صامتی، علیرضاکمالی، بهنازجعفری، رامین راستاد و ساناز سعیدی است که شب‌های ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

نعمت الله، فیلمنامه نویس کاربلدی است
آقای «جبارآذین» منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال «زیرپای مادر» گفت: این سریال به یمن وجود قلم و آدم‌ها و موضوعات ملموس سعید نعمت‌الله توانسته متنی را در اختیار بهرنگ توفیقی قرار دهد که از آن مجموعه‌ای دیدنی بسازد. نعمت‌الله از فیلمنامه نویسان کاربلد تلویزیون است و اغلب آثار وی دارای ویژگی دراماتیک یک فیلمنامه خوش ساختاراست. درغالب فیلمنامه های نعمت‌الله دیالوگ‌های چندپهلو، زیبا و جذاب خودنمایی می‌کند؛ به تعبیری آثار نوشتاری او دیالوگ‌محور هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های آثار او شخصیت‌پردازی‌های قدر نمایشی است که جای آنها در تولیدات تلویزیون و حتی سینما خالی است.

توفیقی پخته ترشده است
آذین درباره کارگردانی این سریال بیان کرد: مجموعه آنچه تحت عنوان فیلمنامه  «زیرپای مادر» ارائه شده است حاوی مسائل، رویدادها و داستان‌های پرداخت شده نمایشی و خلق هدفمند شخصیت‌ها و دیالوگ‌هایی است که توانسته‌اند در مجموع با هدایت و کارگردانی به نسبت پخته‌تر شده بهرنگ توفیقی تبدیل به یک مجموعه دیدنی در تلویزیون شود. بهرنگ توفیقی دراین اثر نسبت به کارهای قبلی خود پیشرفت داشته و رو به جلو حرکت کرده است.

تیم بازیگران موفق‌اند
این منتقد با اشاره به بازی‌های خوب بازیگران
 «زیرپای مادر» افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این مجموعه بازی‌های برجسته و بعضاً درخشان برخی از بازیگران این سریال است. دراین مجموعه شاهد بازی‌های خوبی از خانم جعفری و آقایان دیرباز و فراهانی هستیم و در مجموع به‌دلیل پردازش خوب شخصیت‌ها و انتخاب درست آنها شاهد بازی‌های خوب و شسته رفته‌ای هستیم.

برخی دیالوگ‌ها لمپنی است
جبارآذین با اشاره به نواقص این سریال گفت: کاستی‌هایی هم دراین اثر وجود دارد که عمدتاً به فیلمنامه برمی‌گردد. تکرار فضاها، آدم‌ها و دیالوگ‌های حمید نعمت‌الله در آثار قبلی‌اش را دراین کار شاهد هستیم. این تکرار باعث می‌شود فیلمنامه‌نویس از واقعیات روز عقب بماند و نتواند خود را به جلو ببرد. یکی دیگر از مسائلی که به اثر آسیب وارد کرده، دیالوگ‌هایی است که بیشتر از ارتباط با فرهنگ جامعه ما، برگرفته ازنوعی ادبیات نامطلوبی است که ناشی از خرده فرهنگ‌های لمپنی است و ارتباطی با جامعه فرهنگی ما و ارزش‌های حاکم برآن ندارد. البته با تمام این نقدها بازهم این سریال یک مجموعه دیدنی است.

«نفس»، ضد نفاق است
جبارآذین درباره سریال «نفس» گفت: آقای جلیل سامان در واقع با ساخت سریال «نفس»، سه‌گانه ضدمنافقین خودرا تکمیل کرد. سه سریال تلویزیونی از سامان به نمایش درآمده است که مضمون اصلی آن‌ها نقد و نفی سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین بوده است. با اینکه مضمون در هر سه سریال، خصوصاً «نفس»، در بستری عاشقانه تعریف شده ولی کماکان موضوع منافق‌ستیزی در‌ این مجموعه برجستگی خاصی دارد. این موضوع هم می‌تواند نقطه قوت سریال و هم در سوی دیگر نقطه ضعفی برای جلیل سامان باشد. مخاطب پس از تماشای سه سریال با مضمون تاریخی اجتماعی دوران دهه50 حال باید با واقعیات روز عملکرد سازمان منافقین در داخل و خارج از ایران آشنا شود. به هرحال تکرار آن دوره و عملکردهای منافقین درآن برهه برای جامعه امروز که آن مسائل را دیدند جذابیتی ندارد؛ این نقطه ضعفی است که سامان باید به آن توجه بکند.
روایت عاشقانه در بسترتاریخی دشواراست
این منتقد درباره تم عاشقانه آثار جلیل سامان گفت: باتوجه به اینکه تم و چاشنی هر سه سریال سامان مسائل عاشقانه است، اما گاهی مسائل جدیدی ارائه نمی‌شود. البته باید این مساله هم عنوان شود که روایت یک داستان عاشقانه و تلفیق اتفاقات آن دوران با توجه به معذوریت‌های تلویزیون کار ساده‌ای نیست ولی به هرحال روایت عاشقانه‌ای از آن دوران هم ممکن است برای مخاطب امروز قدری کهنه باشد.

«نفس»، به روز شود
آذین با اشاره با احتمال ساخت ادامه «نفس» بیان کرد: آن طور که آقای سامان گفته‌اند احتمالاً ادامه این کارهم ساخته شود. چنانچه ادامه«نفس» هم در همین قامت و فضای قصه فعلی باشد احتمالاً جلیل سامان به توفیق خاصی دست نیابد اما اگر «نفس» از زمان اتمام در فصل فعلی ادامه پیدا کند و به پس از انقلاب و امروز جامعه نزدیک‌تر شود احتمالاً موفق خواهد بود. اگر این اتفاق رقم بخورد می‌توان امیدوار بود که سامان همچنان درمسیر درست حرفه‌ای خود حرکت کند.

کارگردانی، هنر جلیل سامان است
جبارآذین با اشاره به موفقیت سامان درکارگردانی گفت: خوشبختانه یکی از ویژگی‌های آثار جلیل سامان کارگردانی اوست؛ سامان کارگردانی را به خوبی بلد است وگرنه مضمون این سریال با هرکارگردان دیگری می‌توانست سرنوشت دیگری داشته باشد و شکست بخورد. سامان با شخصیت‌پردازی‌های درست، با اطلاعات کافی و پژوهش مناسب از شرایط تاریخی زندگی انسان‌های قبل از انقلاب و فعالیت‌های گروهک‌ها این سریال را ساخته است. در کار ایشان فیلمنامه و پژوهش جایگاه ویژه‌ای دارد و زنده کردن این شخصیت‌های خاص آن دوران و نمایش آن در قاب تلویزیون هنر کارگردانی جلیل سامان را نشان می‌دهد.

سریال‌هایی که رمضانی نبودند
این منتقد سینما و تلویزیون درپایان درباره دو مجموعه مورد نظر بیان کرد: اگر قرار به مقایسه این دو سریال رمضانی باشد، هرچند هیچ یک رمضانی نیستند، من امتیازات مجموعه «زیرپای مادر »را از «نفس» بیشتر می‌دانم اما ارزش مضمون و محتوای نفس بسیار بیشتر از سریال دیگر است.

منبع:‌صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس