کد خبر 738336
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
مساجد

بر اساس تفاهم نامه کمیته امداد و مرکز رسیدگی به امور مساجد مقرر شد در قالب طرح «هرمسجد یک جهیزیه» و در مرحله اول آن، مساجد استان تهران برای تامین حداقل ۵۰۰ جهیزیه برای نیازمندان اقدام کنند.

به گزارش مشرق به نقل از سایت خبری کمیته امداد، سید پرویز فتاح، در مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری با حجت الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با اشاره به سابقه همکاری این نهاد و مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: کمیته امداد در تلاش است با بهره‌مندی از ظرفیت مساجد کشور سطح رسیدگی به معیشت و زندگی طبقات کم بضاعت جامعه را از نظر کمی و کیفی ارتقاء بخشد.

وی با بیان اینکه از صدر اسلام خصوصا در زمان حکومت امام علی(ع) مساجد به عنوان پایگاهی برای رفع مشکلات مردم بوده است، اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی با تاسی از ائمه معصومین(ع) این فرهنگ ترویج پیدا کرده است و اکنون ضرورت دارد در اولویت امور فرهنگی ما قرار گیرد.

رئیس کمیته امداد با تاکید بر نقش مساجد در تامین نیازهای ضروری خانواده‌های بی بضاعت از جمله تامین جهیزیه برای نوعروسان این خانواده‌ها خاطر نشان کرد: با مشارکت پررنگ مردم خیر و نهادهای مردمی در حال حاضر متقاضی دریافت جهیزیه در کمیته امداد به صفر رسیده و این در حالی است که بیش از 94 هزار جهیزیه در سال 95 به خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد پرداخت شده است.

فتاح در ادامه با اشاره به اهمیت اطعام نیازمندان به ویژه در ماه مبارک رمضان یادآور شد: با توجه به مشارکت خیران و مسئولان در اطعام نیازمندان، این موضوع در میان مردم فرهنگ سازی شده است که در این زمینه مساجد هم می‌توانند نقش اساسی برای اطعام نیازمندان داشته باشند.

وی رسیدگی به وضعیت و معیشت نیازمندان را وظیفه ذاتی نظام اسلامی عنوان کرد و افزود: تعداد زیادی از مراکز نیکوکاری در مساجد مستقر هستند تا نسبت به مشکلات نیازمندان هر محله رسیدگی کنند که در نظر داریم در آینده با امضای این تفاهم نامه مشارکت تعداد بیشتری از مساجد را در این طرح داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور در این مراسم با بیان اینکه کمیته امداد از افتخارات انقلاب و نظام اسلامی است، گفت: تلاش کمیته امداد برای بهره مندی از ظرفیت مساجد به عنوان پایگاه ماموریت‌های الهی در جهت خدمت رسانی به محرومان جامعه، شایسته تبریک است.

وی با اشاره به کارکردهای آموزشی، فرهنگی، عبادی، ایمانی و اجتماعی مساجد یادآور شد: مساجد در حوزه‌های ایجاد وحدت و اخوت بین مسلمانان و سبک زندگی اسلامی نقش موثری داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره جایگاه مساجد در محلات برای گره گشایی از مشکلات مردم، اظهار کرد: مساجد از ابتدا پناهگاه، صیانت بخش و فریادرس افراد جامعه بوده و باید در جهت امداد رسانی، تلطیف کننده فضای کشور و محیطی برای زدودن غم از دل ها و مرکز تربیت الهی انسان ها باشد.

شایسته ذکر است رئیس کمیته امداد و رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور این تفاهم نامه را با هدف احیا و تقویت کارکردهای مترتب بر مسجد طراز نظام اسلامی در عرصه اجتماعی به عنوان پایگاه احسان و نیکوکاری، فرهنگ سازی در خصوص اهتمام مردم در پرداخت دیون و وجوهات شرعی واجب و مستحب از قبیل نذورات –صدقات –قربانی و مناسبت های خاص مانند جشن نیکوکاری – عاطفه ها – جشن رمضان، در جهت رفع حوائج نیازمندان محلی و غیر محلی . تبیین و ترویج مصادیق وجوب پرداخت زکات و مصارف آن در شهرها و روستاها با محوریت مساجد امضاء کردند.

کمیته امداد در این تفاهم نامه متعهد شده است علاوه بر حمایت از محوریت مساجد به عنوان تشکل های نیکوکاری مردمی در جمع آوری کمک های مردمی و توزیع آن میان نیازمندان، نسبت به شناسایی نیازمندان ساکن در محله و معرفی به مسجد با اولویت مددجویان تحت حمایت ساکن در محله و سایر محلات اقدام کند.

همچنین اطلاع رسانی عمومی در خصوص شیوه های دریافت و مصرف وجوه جمع آوری شده به منظور افزایش اعتماد عمومی، جذب مشارکت های مردمی ، تبدیل آن به اقلام جهیزیه و توزیع آن بین نیازمندان و گردآوری قرآن های مازاد بر نیاز با محوریت مساجد و ارائه به محرومان در سطح محله از جمله تعهدات مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور است.

بر اساس این تفاهم نامه و با توجه به اجرای طرح" هر مسجد یک جهیزیه" مقرر شد در مرحله نخست مساجد استان تهران در ارتباط با موضوع تامین حداقل 500 جهیزیه برای نیازمندان اقدام کنند و در مرحله دوم فعال سازی تشکل های نیکوکاری مردمی در مساجد مستعد استان انجام شود.

این تفاهم نامه در 7 بخش و 35 بند با مدت اجرای دو ساله به امضای طرفین رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس