زاکانی

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به قرارداد گازی ایران و ترکیه و شکایت ترکها گفت: بر اساس توافق وزارت نفت باید روزانه 20 تا 30 میلیون مترمکعب گاز مجانی به ترکیه صادر کنیم.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی با اشاره به قرارداد گازی ایران و ترکیه و زیانهایی که متوجه ایران شده اظهار کرد: قراردادی گازی بین ایران و ترکیه در سال 74 امضا شده و قرار بر این بود که از  سال 80 به مدت 25 سال روزانه 30 میلیون مترمکعب به ترکیه گاز صادر کنیم.

وی با اشاره به روند طی شده در این قرارداد افزود: در سال 84 قیمت گاز در بالاترین سطح خود بود و ترکیه از ایران به خاطر گرانی قیمت گاز شکایت کرد تا اینکه در سال 87 ایران با رای داوری سوئیس به جریمه یک میلیارد و 70 میلیون دلار و دادن تخفیف 12.5 درصدی محکوم شد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به اقدامات دولت قبل در گرفتن 900 میلیون دلار از ترک‌ها عنوان کرد: در سالهای 88 و 89 شرکت ملی گاز ایران در دولت دهم موفق شد ترکیه را بیش از یک میلیارد و 327 میلیون دلار بدون رای داوری جریمه و طلب ترکها به خاطر شکایت داوری سال 87 تهاتر کرده و مبلغ بیش از 250 میلیون دلار نیز اخذ کند.

وی با اشاره به شکایت‌ ترکها در سال 91 ادامه داد: در سال 91 ترکیه در داوری سوئیس به لحاظ کم فروشی، کمیت و کیفیت گاز از ایران شکایت کرد و کاهش 25 درصدی قیمت گاز صادراتی ایران یا جریمه 2.5 میلیارد دلاری را خواستار شد که شرکت ملی گاز ایران با تشکیل کار گروه قرارداد گازی ترکیه با استناد به دلایل محکم و فنی اثبات کرد که شکایت ترکها بی‌اساس است.

زاکانی با بیان اینکه بعد از حضور بیژن زنگنه در راس وزارت نفت در سال 1392 مسئولان کارگروه ذکر شده برکنار شدند، گفت: بعد از این افول دفاع کارشناسی در این زمینه را شاهد بودیم و ایران در آستانه محکومیت قرار داشت که به درخواست رسمی مسئولان گاز کشور در دی ماه سال 92 دوباره مسئولیت دفاع از منافع کشور به مسئولان کارگروه دولت قبل سپرده شد و با دفاع کارشناسی داوری سوئیس به نفع شرکت ملی گاز ایران رای صادر کرد.

وی اضافه کرد: در همان سال 91 ترکها به همراه شکایت نخست‌شان به فاصله چند ماه شکایت دومش را درمورد گران بودن گاز صادراتی ایران به داوری سوئیس ارائه کرد و همزمان در همان سال هم شرکت ملی گاز ایران در مورد ارزان بودن گاز صادراتی خود به ترکیه به داوری سوئیس شکایت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه موضوع شکایت ترکیه و ایران تا آبان ماه سال 94 در دولت آقای روحانی دنبال شد، اظهار داشت: به دلیل برخورد ضعیفی که در این خصوص شد و فقدان دیپلماسی انرژی قوی در وزارت نفت دولت یازدهم و از همه مهمتر استناد ترکها به قیمت گاز ایران در قرارداد کرسنت ترکها در آبان 1395 موفق به اخذ رای داوری به نفع خود شدند.

 وی بیان کرد: بر این اساس شرکت ملی گاز ایران به 13.3 درصد کاهش قیمت گاز تا پایان قرارداد و جریمه یک میلیارد و 875 میلیون دلار محکوم شد.

زاکانی در مورد صدور مجانی گاز ایران به ترکیه نیز گفت: ایران برابر توافق وزارت نفت باید به مدت 14 تا 15 ماه و به حجم روزانه 20 تا 30 میلیون مترمکعب به ترکیه گاز مجانی صادر کند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به در در پیش بودن مراسم رای اعتماد به وزرا در ماه‌های آینده ابراز کرد: معتقدم نمایندگان مجلس باید دقت نظر کارشناسی خود را تشدید کرده و یک نظارت اساسی در امورات مختلف از جمله موضوع گازی داشته باشند که ماحصل آن این باشد که این چنین کوتاهی‌هایی را شاهد نباشیم.

وی با بیان اینکه نباید دوباره خسارتهای چندین میلیارد دلاری به کشور تحمیل شود، افزود: به طور یقین نمایندگان اراده لازم را برای پیگیری خسارتهایی که توسط آقای زنگنه وارد کشور شده را دارند و امیدوارم این اراده به نتایجی که جلوگیری از تحمیل چنین خسارتهایی است، منجر شود.

زاکانی با بیان اینکه آقای زنگنه باید پاسخگوی تحمیل خسارتهایی که به کشور زده باشد، اضافه کرد: باید توجه کنیم که ترکها به قرارداد کرسنت استناد کرده‌اند و کرسنت نیز در زمان وزارت آقای زنگنه بر کشور تحمیل شده است.

منبع: موج رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    12 10
    اظهار نظر فایده ندارد باید کار کنید . اقدام انقلابی بدون رودربایستی و آتش به اختیار
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    6 6
    محبوب است سایت مشرق
  • کوروش IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    7 6
    آتش به اختیار
  • آرش کمانگیر GB ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    2 1
    به نام خدا. سلام. عنوان انتخاب شده برای این مطلب درست نیست. همانگونه که دریافت غرامت طبق قراردادهای بین المللی انجام میگیرد پرداخت غرامت هم بر طبق همان قوانین و قراردادهای معتبر بین المللی صورت میگیرد و به نظر میرسد پس از بررسی این موضوع در مجلس شورای اسلامی که اخیرا انجام گرفت طرح مجدد آن در رسانه ها و ایجاد شک و شبهه در میان مردم صحیح نیست. بپذیریم که نمایندگان مجلس فعلی هم همانند عزیزانی که در انتخابات رای نیاوردند دلسوز مملکت هستند و از تعهد و اطلاعات لازم نیز برای پیگیری اینگونه امور برخوردارند .
  • بی نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    1 1
    لطفا همه را به وحدت.کار.وتلاش دعوت کنید نه به اختلاف وتفرقه
  • ناشناس IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    2 0
    راستی اقدام زنگنه است یا حسن روحانی. و یا سفارت
  • علی IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    2 1
    آقای زاکانی گاز ایران 550 دلار و گاز روسیه 400 دلار. ترکیه حاضر به دریافت بیشتر گاز از ایران بدلیل قیمت بالا نمی شد. روسیه سال به سال به صادراتش به ترکیه می افزد. کاهش 13 در صد از ایران و قول افزایش واردات گاز ایران. بخاطر اینکه در دولت روحانی تولید گاز ایران بشدت افزایش یافت و امکان صادرات چند برابری گاز برای ما وجود داشت. چون ما نه تاسیسات ال ان جی داریم و نه کشور دیگری از ایران گاز وارد می کند. هنوز صادرات گاز به عراق هم اجرایی نشده است.
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    2 0
    ما که برای دیگران از عراق و روسیه گرفته تا ترکیه و غیره اینقدر حاتم بخشیم چرا برای مردم خودمون هر چیزی رو چند برابر حساب می کنیم . آدم بره بغداد تو اوج وفور مواد غذایی ایرانی اجناس ایرانی رو بقیمت بسیار پایینتر و کیفیت بالاتر از خود اینجا میتونه بخره . چراغی که بخانه رواست به مسجد حرام است
  • کبیر IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    1 0
    رگبار.................................................
  • بوسجین IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    2 1
    خود زنگنه که علنا" اعلام کرد حاضر است پالایشگاه و... را مجانی وازاگذار کند خوب اینهم نحوه مدیریت ایشان است که منابع کشور را مجاتنی در اختیار ثروتمندان و خارجی ها قرار دهد ان موقع افتخار می کند که تولید را صادرات را به ان حد رسانده است
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    2 0
    چرا اون سال مجلس به زنگنه راي اعتماد داد؟جواب بديد ؟ مگه مجلسي ها از كرسنت بي خبر بودن ؟
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    1 0
    در کشور مثل سند2030 ایاکسی نمیفهمد یا میفهمد ولی چون هم کاسه یا نماینده انگلیس اید کاری نمیشود؟ چون چند سال قبل زمان ترکمنچای تمام شد و کار حقوقی هم نشده که کشورها به ایران متصل شوند و یا حمله شود و کشورها تسخیر شوند و یا بنیانگذار ترکچای الان دادگاهی شود و دستور بدهد کشورها برگرند به ایران.
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    0 5
    یاشاسین تورکیه..نابود باد ایرانی
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
      0 0
      روید چرمه
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 1
    دوستان عزیز خواهشا بیطرفانه قضاوت کنید .این وسط سرمایه ملی به باد فنا رفته خواهشا توجیه نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس