کد خبر 733779
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
سوریه

مستند «با صبر زندگی» درباره رنج مردم سوریه است که عادت به مقاومت و ایستادگی پیدا کرده اند.

به گزارش مشرق، مستند «با صبر زندگی» که به زودی رونمایی و سپس از تلویزیون پخش می شود روایت واقعه ای است که مردم سوریه با آن درگیر می شوند و در یادداشت زیر که در اختیار ما قرار گرفته به ویژگی های این مستند پرداخته شده است.

متن این یادداشت را در زیر می خوانید:

«مردم شهرک‌های الفوعه و کفریا در حومه ادلب که از یک سال پیش در محاصره گروه‌های تروریستی تکفیری قرار داشتند، با شرایط بسیار سخت و نفس‌گیری دست و پنجه نرم می کردند و این محاصره، ‌ارتباط آنها را با جهان خارج قطع کرده بود. یک سوم ساکنان این شهرک‌های مقاوم را کودکان تشکیل می‌دادند. مردم مظلوم این شهرک ها دو سال و نیم بدون غذا و لباس بودند و جهان همچنان تماشاگر ریخته شدن خون کودکان بی گناه به ضرب گلوله تروریست‌ها بود.

بالاخره پس از مقاومت و صبر بی حد و حساب شیعیان مظلوم شهرهای فوعه و کفریا که پس از مدت‌ها همزیستی با مرگ تدریجی و زندگی در دوزخ رنج و عذاب و گرسنگی و محاصره تحمیل شده از سوی گروه‌های تروریستی سوریه بودند، قرار شد در قالب توافق خانواده‌ها و اهالی فوعه و کفریا با خانواده‌های گروه‌های مسلح تکفیری تبادل شوند اما با انفجاری تروریستی از سوی ناپاک‌ترین انسان‌ها، مواجه و ده‌ها تن از آنان در غربت و مظلومیت مضاعف به خاک و خون غلطیدند.

«با صبر زندگی» قرار بود از صحنه های دیدنی و به یادماندنی از دیدار خانواده های چشم به راه با عزیزانشان را به تصویر بکشد اما متاسفانه راوی صحنه‌های شهادت مظلومانه این مظلومان شد.

در این مستند ما لحظه به لحظه، گام به گام شاهد این اتفاق دردآور هستیم. تصاویر واقعی از هزاران نفر از زنان و کودکان و مردان فوعه و کفریا می بینیم که سوار بر اتوبوس‌هایی از شهرک‌ها خارج می شوند. همزمان با این خروج، رزمندگان مستقر در شهر سلاح‌های خود را تحویل تروریست‌ها می دهند و همه چیز برای اجرای توافق به خوبی پیش رفت. اما شواهد از شکل گرفتن یک توطئه خطرناک خبر می‌دهد.

دوربین «با صبر زندگی» که منتظر رسیدن این اتوبوس ها به اردوگاه و ضبط تصاویری شگفت از پایان انتظار رنج این مردم ست با یک فاجعه غیرانسانی تکان دهنده مواجه می شود. تغییر شرایط بهانه تروریست‌ها برای متوقف کردن اتوبوس‌ها در میانه راه بود در حالی که ده ها اتوبوس منتظر اجازه خروج بودند، یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده حامل مواد غذایی برای کودکان، اجازه یافت به محل توقف اتوبوس‌ها نزدیک شود و لحظاتی بعد انفجاری مهیب رخ داد که در اثر آن، دهها غیرنظامی و کودکان مظلوم به طرز دلخراشی شهید یا زخمی شدند.

«با صبر زندگی» تصاویری حزن آلود از بچه هایی را  نشان داد که بعد از دوسال و اندی با شوق رهایی از جنگ و محاصره سوار بر اتوبوس خارج شدند. تصویر نوجوانانی که نه چنان کودکند که این بازی ننگین را نفهمند و نه چنان بزرگ که لباس رزم بر تن کنند.

در «با صبر زندگی» می بینیم که کودکان چگونه در حال خروج از حریم محاصره، با برنامه رذیلانه ای برای گرفتن خوراکی فراخوانده شدند و درخون غلطتیدند و سوختند و آه از نهادمان و اشک از چشمانمان جاری می شود.

فیلم‌های مستند با محوریت داعش در چند سال اخیر را عموما تولیداتی شامل می‌شدند که صرفا راش‌هایی از صحنه نبرد در سوریه و عراق بودند. تولیداتی که صرفا به نمایش صحنه‌هایی حالا دیگر تکراری شده از دل نبرد بسنده می‌کردند و تلاش داشتند بر احساسات مخاطب بیشترین تاثیر را بگذارند. در این بین اما «باصبر زندگی» هدف اصلی خود را روایت یک داستان از یک اتفاق وحشتناک با همه‌ جوانبش قرار داده است؛ از بهترین مستندهای داستانگوی سال‌های اخیر سینمای مستند ایران که باید آن را بهترین مستند تولیدشده درباره مساله‌ رنج مردم سوریه هم به حساب بیاوریم.

«با صبر زندگی» گزارشی از یک سوژه ای است که رسانه های غربی در برابر آن سکوت کرده اند. هدف این مستند گزارشی دادن اطلاعات و آگاهی به مخاطبین برای برانگیختن اندیشه، تغییر ذهنیت و افزایش میزان شناخت تماشاگر از آن موضوع است. موفقیت هر مستند هم جز با رسیدن به هدف قابل بیان نیست. از این رو می توان این فیلم را یک مستند موفق ارزیابی کرد چرا که اطلاع خوبی در رابطه با یک رخداد بزرگ در عرصه بین الملل و نیت و ابعاد مختلف از رذالت تکفیری ها ارائه می دهد. به لحاظ فنی، تصویربرداری، کادربندی، تدوین و صدابرداری حرفه ای است. اگر موسیقی متن بهتری انتخاب می شد در نفوذ بیشتر کار موثر بود.

مستند «با صبر زندگی» به کارگردانی حمید فراهانی کاری خیلی کوچک برای مردم سوریه و خانواده‌های داغدار شهیدان خونین بال فوعه و کفریا و دیگر مظلومانی است که هر روز در گوشه گوشه سرزمین سوریه به شهادت می‌رسند.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس