کد خبر 731228
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
اوباما و ترامپ

پایگاه آمریکایی به نقل از منابع آگاه خبر داده که دونالد ترامپ درصدد کنار زدن سیاست دولت باراک اوباما در قبال کوبا و تغییر موضع واشنگتن درباره روابط با هاوانا است.

 به گزارش مشرق، در حالی که مقامات کوبایی همچنان بر عملی نشدن وعده‌های دولت آمریکا به دنبال توافق برای تغییر روابط دو کشور در دولت باراک اوباما تاکید دارند، رسانه آمریکایی از طرح دولت دونالد ترامپ برای پس زدن سیاست‌های دولت قبلی این کشور در قبال کوبا خبر داده است.

دسامبر سال ۲۰۱۴ باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا در خبری غیرمنتظره از قصد دو کشور برای عادی‌سازی روابط دو کشور بعد از ۵۴ سال روابط خصمانه خبر دادند.

دو کشور در ماه جولای سال ۲۰۱۵، با بازگشایی سفارت‌های یکدیگر روابط دیپلماتیک را از سرگرفتند.

به دنبال این فعل و انفعالات، دولت آمریکا دست به اقداماتی از قبیل رفع برخی تحریم‌های کوبا زد تا زمینه برای بهبود روابط دو کشور فراهم شود.

در همین راستا بود که اردیبهشت سال ۱۳۹۵ اوباما به هاوانا پایتخت کوبا سفر کرد تا نشان دهد روند بهبود روابط دو کشور در حال پیگیری است.

رئیس‌جمهور کوبا در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در سفر اوباما به هاوانا گفت که برای عادی‌سازی کامل روابط فیمابین، آمریکایی‌ها باید گوانتامو را تخلیه و آن را به خاک کوبا بازگردانند.

پیش از آن نیز مقامات کوبایی از عملی نشدن وعده‌های دولت وقت آمریکا در قبال کوبا گله کرده بودند.

یکی از موارد اختلافی دونالد ترامپ با اوباما در زمان کارزار انتخاباتی او، در مسائل سیاست خارجی، موضوع کوبا بود و این نامزد جمهوریخواه به شدت مواضع کوبایی اوباما را رد کرده بود.

حال، «دیلی کالر» خبر داده رئیس‌جمهور دونالد ترامپ درنظر دارد که مجموعه‌ای از سیاستهایی که طبق آن مواضع آمریکا در قبال کوبا را نرم کرده است را به عقب رانده و پس بزند.

این پایگاه خبری تحلیلی در گزارشی اختصاصی به نقل از دو منبع مطلع آمریکایی این خبر را منتشر کرده است.

در خبر آمده که شورای اقتصای و تجارت آمریکا-کوبا که یک گروه غیر حزبی است، اعلام کرده که دولت ترامپ در حال آماده شدن برای اعلام تغییرات در سیاست‌های دوره اوباما، طی یک سخنرانی در ماه ژوئن در میامی است.

این دو منبع مطلع که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند که «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه، «باب منندز» سناتور دموکرات و همچنین «ماریو دیاز-بالارت» سناتور جمهوریخواه برای تغییر موضع آمریکا در قبال کوبا به دولت فشار آوردند.

ترامپ از زمان آغاز به کارش به عنوان رئیس‌جمهور، دستور بازبینی سیاست آمریکا در قبال کوبا را صادر کرده بود.

انتشار خبر درباره تغییر موضع آمریکا در قبال کوبا، چند روز پس از آن صورت گرفته که ترامپ با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان دیدار کرد؛ کسی که در زمینه حصول توافق بین دولت رائول کاسترو و باراک اوباما، میانجیگری کرده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس