امير بندر بن سلطان که بطور ناشناس وارد فرودگاه دمشق شده و در آنجا بازداشت شده بود، اعتراف کرد که عربستان، عامل ترور مغنيه بوده و عاملان ترور حريري را مي‌شناسد و هم‌اکنون درصدد براندازي نظام بشار اسد است.

به گزارش گروه بين الملل مشرق، در پس سردي و سپس قطع روابط عربستان سعودي ـ سوريه و پس از آن آشتي يکباره و غافلگيرکننده رياض ـ دمشق در يک چشم برهم زدن رازي بزرگ نهفته است.
 
در 12 فوريه 2008 ميلادي يا سه سال پس از ترور "رفيق حريري"، نخست‌وزير لبنان نوبت به ترور "عماد مغنيه"،‌ يکي از فرمانده‌هان بزرگ و برجسته حزب الله بود تا بار ديگر منطقه شاهد بحراني جديد باشد و برخي از تحليلگران پيش‌بيني کردند، اين ترور ممکن است بر روابط سوريه و حزب الله تأثير بگذارد.

تنها چند روز پس از ترور عماد مغنيه اظهاراتي بيان شد که تأکيد مي‌کرد، تحقيق‌هاي صورت گرفته در ترور شهيد مغنيه پرده از حقايقي برمي‌دارد که در صورت انتشار زلزله‌اي بزرگ در منطقه ايجاد مي‌کند، چون برپايه اين تحقيقات آشکار شده بود که برخي از سرويس‌هاي امنيتي و اطلاعاتي منطقه و از جمله سرويس‌هاي امنيتي عربي در اين ترور دست داشتند، اما روزها گذشت بي‌آن که اين اطلاعات برملا شوند. چرا؟

تماس‌هاي سرّي و سريعي ميان کشورهاي اروپايي با سوريه صورت گرفت تا دمشق نتايج تحقيقات صورت گرفته در ترور شهيد مغنيه را برملا نکند و در مقابل آمريکا و متحدانش از بحران متهم کردن سوريه به ترور حريري بکاهند و با اينکه دمشق در اين ارتباط هيچ قولي به طرف‌هاي تماس گيرنده نداد، با اين حال اروپا و آمريکا يک جانبه از بحران اتهام سوريه به ترور حريري کاستند.

غرب بخوبي دريافته بود، درصورتي که سوريه نتايج تحقيقات صورت گرفته در ترور مغنيه را برملا سازد، نه تنها خشم و غضب طرفداران وي را برمي‌انگيزد و به تبع آن از انتقام آنها در امان نمي‌ماند،‌ بلکه مي‌دانست افشاي اين نتايج، دستاوردهاي سياسي بسياري براي دمشق به همراه مي‌آورد که غرب، اصلاً خواهان آن نبود.

اما حادثه ديگري که اوضاع را بطورکلي تغيير داد، بازداشت "بندر بن سلطان"، رئيس شوراي امنيت ملي عربستان و سفير سابق اين کشور در واشنگتن در فرودگاه دمشق بود.

به نوشته المنار، ماجرا از اين قرار بود که چند هفته پس از اين حادثه، چند نفر وارد فرودگاه دمشق مي‌شوند که نيروي‌ امنيتي فرودگاه به آنها شک کرده و يکي از آنها را براي بازجويي به دفتر فرودگاه فرامي‌خواند و در آنجا با غافلگيري بزرگي مواجه مي‌شود. فردي که نيروي امنيتي فرودگاه دمشق مي‌خواست از وي بازجويي کند و بسيار مضطرب و نگران به نظر مي‌رسيد، کسي جز شاهزاده بندر بن سلطان نبود که تلاش داشت بطور ناشناس وارد سوريه شود.

شاهزاده با همراهان که همگي داراي گذرنامه‌هاي جعلي بودند، بسرعت بازداشت مي‌شوند و موضوع سريعاً به رؤساي سرويس‌هاي امنيتي و اطلاعاتي سوريه اطلاع داده مي‌شود.

بندر بن سلطان در مکاني که مناسب جايگاه و شخصيتش باشد، تحت اقامت اجباري در دمشق قرار مي‌گيرد، بي آن‌که موضوع به رسانه‌ها درز پيدا کند، اما دمشق، رياض را از قضيه آگاه مي‌کند تا به اين ترتيب عربستان در تنگناي سياسي و ديپلماتيک شديدي قرار گيرد و نداند چه برخوردي با قضيه داشته باشد، بويژه آنکه روابط دو کشور در نهايت سردي قرار داشت، بحدي که رياض تصميم گرفته به براندازي نظام بشار اسد گرفته بود.

از شاهزاده و همراهانش در دمشق بازجويي به عمل مي‌آيد و نتايج تحقيق پرده از حقايقي برمي‌داشت که درز آن به رسانه‌ها زلزله‌اي بزرگ در منطقه بوجود مي‌آورد و براي اينکه بعدها امکان نفي اعترافات وجود نداشته باشد، بشکل صوتي و تصويري اعترافات ضبط مي‌شود.
اعترافات پرده از اسرار روابط آمريکا و عربستان درباره لبنان و دادگاه بين المللي و ترور حريري به صورت مشروح و به همراه نام‌ها و تاريخ‌ها بود.

پس از بحث و مناقشه‌هاي بسيار در دواير تصميم‌گيري سياسي و امنيتي سعودي و رايزني با کاخ سفيد قرار بر اين شد که شاهزاده "سعود الفيصل" مخفيانه راهي دمشق شود و شخصاً با بشار اسد ديدار کند.

 در اين ديدار، سعود الفيصل از بشار اسد مي‌خواهد، موضوع را کاملاً ناديده بگيرد اما چون بشار اسد، نماينده عربستان را از بخشي از اعترافات بندر بن سلطان آگاه ساخت، سعود الفيصل دريافت که قضيه چيزي نيست که با ريش گرو گذاشتن حل شود اما درعين حال اگر اين اعترافات به جايي درز کند، بسياري از منافع ملي و منطقه‌اي عربستان به خطر مي‌افتد.

سعود الفيصل، از رئيس جمهور سوريه اجازه مي‌گيرد که به کشورش بازگردد و پس از رايزني با مسئولان سعودي دوباره نزد وي بازگردد. اسد اين درخواست را با اين شرط مي‌پذيرد که ديدار بعدي سعود علني باشد.

پس از مطلع شدن رياض از ما وقع و اعترافات بندر بن سلطان، به رسانه‌هاي سعودي دستور داده مي‌شود تا از لحن تند خود نسبت به سوريه و کوبيدن دمشق بکاهند، بلکه بر نقش سوريه و لزوم به توافق رسيدن طرف‌هاي لبناني جهت تشکيل دولت ملي تأکيد شود.
پس از آن موضوع به اطلاع کاخ سفيد و قاهره مي‌رسد تا رهبرد جديدي در تعامل با سوريه و حزب الله و لبنان وضع کنند و در اينجا مي‌توان به اقدام انگليسي‌ها در تغيير موضع خود در برابر حزب الله و اعزام هيئتي پارلماني براي ديدار با برخي از رهبران حزب الله اشاره کرد؛ همچنين رهبران 14 مارس لبنان لهجه تند خود در قبال سوريه را نرم نموده و شروع به سخن گفتن از دادگاه بين المللي کردند تا همه چيز به بوته فراموشي سپرده شود.

پس از رايزني با رياض، سعود الفيصل به دمشق بازمي‌گردد و اين‌بار سفر وي در رسانه‌هاي سعودي و سوري درج شده و مورد استقبال رئيس جمهور سوريه قرار مي‌گيرد؛ سخنان دو طرف اين‌بار آرام‌تر و نرم‌تر از قبل بود و بر منافع عربستان تمرکز شده بود.
سوريه از دمشق خواست که بازجويي از بندر بن سلطان و اعترافات وي منتشر و اشاره‌اي به عربستان و متحدانش در قضيه ترور عماد مغنيه و ديگر موارد نشود.

 درحالي‌که بندر بن سلطان در اعترافات خود به موارد بسياري درباره ترور رفيق حريري و اينکه چه کساني و چه سرويس‌ها و سازمان‌هايي در پس از اين حادثه قرار داشتند و توافقنامه‌هاي امنيتي ميان چهار سرويس اطلاعاتي و امنيتي و سيا درباره براندازي نظام اسد و دستيابي به توافق با معارضان سوري و فراتر از آن تجيهز معارضان سوري و انواع سلاح‌ها و ايجاد آشوب و بلوا و فتنه و کشتن غيرنظاميان سوري و کمک مالي و تسليحاتي آمريکايي‌ها و برخي از سرويس‌هاي امنيتي به معارضان اشاره کرده بود.

اما بندر بن سلطان در برابر اين اعترافات از سوري‌ها خواسته بود، از قضيه بازداشت وي سخني به ميان نياورند و رياض نيز در مقابل متعهد مي‌شد، انگشت اتهام به سوي دمشق برداشته و عرصه لبنان به دمشق سپرده شود تا سوريه هرگونه صلاح بداند با آن برخورد کند و زمينه را بر‌اي تشکيل دولت وحدت ملي لبنان با شرايط مورد نظر حزب الله فراهم کند.

براي اثبات اين مدعا کافي است به آزادي چهار افسر لبناني با شرايط مورد نظر حزب الله و تشکيل دولت لبنان به رياست سعد حريري آن هم بنا به خواست حزب الله و عدم گرفتن سلاح از حزب و بازگشت جنبلاط به دامان سوريه پس از عذرخواهي شرم آور و ديدار سعد حريري از سوريه بنا به خواست دمشق و عدم سخن مجدد به ميان آمدن از دادگاه بين المللي و اعزام سفير امريکا به دمشق اشاره کرد.
اما به ادامه ماجرا بازگرديم؛ سعود الفيصل پس از ديدار با اسد به کشور خود بازمي‌گردد تا پس از وي بندر بن سلطان هم به رياض برگردد. چند هفته نگذشت که پادشاه عربستان در سفري دو روزه و رسمي به دمشق مي‌رود و درپي آن دولت لبنان تشکيل شده و روابط سوريه و لبنان به حالت عادي بازمي‌گردد.

شايد بتوان گفت، اين موضوع تاحدي به زيان اسرائيل هم تمام نشد، چون آمريکا به تل‌آويو توصيه کرد که از لحن تند خود نسبت به حزب الله و تهديد آن به جنگ بکاهد و از آنجا که اسرائيل طعم تلخ شکست از حزب الله را کشيده بود و هيچ‌گاه نمي خواست بار ديگر عظمت و شکوه ارتش شکست‌ناپذيرش توسط حزب الله در هم شکسته شود، بنابراين اين توصيه آمريکا را با جان دل پذيرا شد.

اکنون بايد پرسيد آيا آل سعود قصد دارد با تشديد فشارها بر جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين المللي و آن گونه که روزنامه سعودي عکاظ امروز به نقل از منابع خود نوشته، انتقال موضوع سناريوي هاليوودي خود به شوراي امنيت سازمان ملل، زمينه پخش فيلم اعترافات بندر بن سلطان از تلويزيون هاي ايران يا سوريه يا لبنان را فراهم آورد و با پيگيري اين سناريو چه هدفي را دنبال مي کند. اين پرسشي است که بزودي به آن پاسخ داده خواهد شد.

منتظر انتشار بخش دوم اين مطلب در مشرق باشيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حاج امیر ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    آخه این جنازه چیه که آدم بخواد ترورش کنه!
  • افشین ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    سلام و خسته نباشید.مطلب خیلی خوبی بود .اطلاعات موثق زیادی به همراه داشت.ای کاش برای خوانندگان مشخص می کردید که قسمت بعد کی منتشر خواهد شد.
  • کوروش ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    باید خیلی حواسمون جمع باشه ،به نظرم الان ایران مهمتر از بازی سیاسی مسئولین و به قدرت رسیدن بعضی جنا ح ها هست . باید از داخل قوی باشیم .به ترکیه ،عربستان ،روسیه و...نمی توان اعتماد کرد .
  • مختار ایرانی ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    اقای عزیز شاهزادگان سععودی باهمکاری کشورهای غربی یکی از بهترین فرزندان لبنان راگشتند تازه ما باخبر شدیم سوریه بایدموضوع را به اطلاع مردم ودولت لبنان برساند وما هم بی صبرانه منتظرحزئیات بیشتر1
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    1 0
    اين يعني اينكه فيلم اون اعترافات دست ايران هم هست ديگه؟
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    برگ برنده ی خوبی هست
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    میشه بگید این منبع اطلاعات رو از کجاست؟شاهزاده بندر برای چی به دمشق رفته بود که احتمال دستگیر کردنش بالا بوده؟
  • محمد ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    عجب مطلبی بود
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    ایران و سوریه میتوانند "کندوی فساد"عربستان را متلاشی کنند.
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    امام در پیامی که برای حج خونین سال 1366 فرستاد به توضیح تروریست بودن اسلام آمریکایی پرداخته اند «ما در عین حال که شدیداً متأثر و عزادار از این قتل عام بى‏سابقه امت محمد- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- و پیروان ابراهیم حنیف و عاملین به قرآن کریم گردیده‏ایم ولى خداوند بزرگ را سپاس مى‏گزاریم که دشمنان ما و مخالفین سیاست اسلامى ما را از کم عقلان و بیخردان قرار داده است، چرا که خودشان هم درک نمى‏کنند که حرکتهاى کورشان سبب قوّت و تبلیغ انقلاب ما و معرف مظلومیت ملت ما گردیده است و در هر مرحله‏اى سبب ارتقاى مکتب و کشورمان را فراهم کرده‏اند که اگر از صدها وسیله تبلیغاتى استفاده مى‏کردیم و اگر هزاران مبلّغ و روحانى را به اقطار عالم مى‏فرستادیم تا مرز واقعى بین اسلام راستین و اسلام امریکایى و فرق بین حکومت عدل و حکومت سرسپردگان مدعى حمایت از اسلام را مشخص کنیم، به صورتى چنین زیبا نمى‏توانستیم، و اگر مى‏خواستیم پرده از چهره کریه دست نشاندگان آمریکا برداریم و ثابت کنیم که فرقى بین محمدرضاخان و صدام امریکایى و سران حکومت مرتجع عربستان در اسلام زدایى و مخالفتشان با قرآن نیست و همه نوکر امریکا هستند و مأمور خراب کردن مسجد و محراب و مسئول خاموش نمودن شعله فریاد حق طلبانه ملتها، باز به این زیبایى میسر نمى‏گردید، و همچنین اگر مى‏خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کلیدداران کنونى کعبه لیاقت میزبانى سربازان و میهمانان خدا را ندارند و جز تأمین امریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آنان کارى از دستشان برنمى آید، بدین خوبى نمى‏توانستیم بیان کنیم و اگر مى‏خواستیم به دنیا ثابت کنیم که حکومت آل سعود، این وهابیهاى پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‏اند، به این اندازه که کارگزاران ناشى و بى‏اراده حاکمیت سعودى در این قساوت و بى رحمى عمل کرده‏اند، موفق نمى‏شدیم و حقا که این وارثان ابى سفیان و ابى لهب و این رهروان راه یزید روى آنان و اسلاف خویش را سفید کرده‏اند.»(صحیفه امام، ج20 ص349) امام در سالگرد شهادت زائران ایرانی به زرسالاری و تحجرگرایی در موافقت با اسلام آمریکایی اشاره می کند، «مگر مسلمانان نمى‏بینند که امروز مراکز وهابیت در جهان به کانونهاى فتنه و جاسوسى مبدل شده‏اند، که از یک طرف اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملّاهاى کثیف دربارى، اسلام مقدس نماهاى بیشعور حوزه‏هاى علمى و دانشگاهى، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومین و پابرهنه‏ها، و در یک کلمه «اسلام امریکایى» را ترویج مى‏کنند؛ و از طرف دیگر، سر بر آستان سرور خویش، امریکاى جهانخوار، مى‏گذارند ..»( صحیفه امام، ج‏21، ص81)
  • عمو ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    معنی این جمله که مهمترین جکله متن به نظر میاد دقیقا چیه؟ نوشته شماست یا نوشته المنار؟ "اکنون بايد پرسيد آيا آل سعود قصد دارد با تشديد فشارها بر جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين المللي و آن گونه که روزنامه سعودي عکاظ امروز به نقل از منابع خود نوشته، انتقال موضوع سناريوي هاليوودي خود به شوراي امنيت سازمان ملل، زمينه پخش فيلم اعترافات بندر بن سلطان از تلويزيون هاي ايران يا سوريه يا لبنان را فراهم آورد و با پيگيري اين سناريو چه هدفي را دنبال مي کند. اين پرسشي است که بزودي به آن پاسخ داده خواهد شد."
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    عربستان داره در طوفان قیامهای مردمی غرق میشه. هیچ بعید نیست که به توصیه امریکایی ها جنگی نیابتی (به نیابت از امریکا) علیه ایران راه بندازن. البته سعی می کنن با انجام جنایاتی ایران را ابتدا وارد صحنه نبرد کنند. ولی نباید حراسی داشت. اگر هم اینطوری بشه باز هم به نفع ماست. این را یقین داشته باشید. "ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین"
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    :))))))))) بنده اسنادی در اختیار دارم که بدون شک ثابت میکنه که 11 سپتامبر کار آدم فضایی هاست. برای اینکه ثابت بشه، فیلم دارم از اعترافاتشون ولی متأسفانه نمیتونم فیلم رو نشون بدهم بهتون! ولی شما بدونید، به جان مادرم، بهخخدا! قبول کنید! بد دوره ای شده آقا؛ بد دوره ای !
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    این چرندیات چیه نوشتین احتمالا یکی از این روزا اوباما که به طور ناشناس می خواسته وارد ایران بشه در فرودگاه مهر آباد تهران بازداشت میشه
  • یدی ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    انشاالله.
  • یدی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    ترور میکنیم تا سوسمارهایی که خورده از شکمش بکشیم بیرون وگرنه ارزش ترور براش متصور نیستیم
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    آقا تو اين هياهو مراقب تركيه هم بايد بود كه خنجر رو داره از پشت سر فرو ميكنه!
  • ALI MADAD ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    شما اگه برین روزنامه اون روز رو بخونید یا دربتره اش تحقیق کنین،متوجه میشین که منبعش واسه کیه و دقیقا چی بوده!!!
  • ALI MADAD ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    همین جنازه سفیر عربستانه. به قول آقا بی ادبی ممنوع!!!
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    (ایران باید با استفاده از شبکه های پرس ، المنار ، العالم، مستقل یا مخالف جریان حاکم غرب موجی ایجاد کند و این سناریو را به چالش بکشد)تروریست ها در جای دیگری لانه دارند:عربستان خودش حامی بزرگ تروریسم و صادر کننده تروریست به منطقه و دنیا است در 11 سپتامبر ایا ایرانی ها هم حاضر بود.ند؟-گزارش های از همدلی مردم ایران با کشته شدگان در میدان مادر و... پوشش داده شود-ایران می تواند به این نقش عربستان و حضور علنی نظامیان آنها در بحرین و یمن در سرکوب اشاره کند-اگر حضوری هم از جانب ایران در نقاطی نظیر لبنان و عراق و افغانستان بوده این گونه احمقانه و به صورت لشگر کشی و راه انداختن کاروان نظامی نبوده است- به نظر من ایران باید بیش از پیش به ارتباط القاعده و گروه های سلفی که 11سپتامبر و دیگر عملیات تروریستی را در افغانستان، الجزایر،،بالی اندونزی،پاکستان-لشگر جنگهوی و سپاه صحابه-و مصعب المرزوقی و نقش فتاوای مفتیان رسمی تندروی وهابی تکیه کند و با این یادآوری در افکار عمومی آمریکاییان را مجبور به فاصله گرفتن از شاخه منطقه ای ایشان در این سناریو که عربستان باشد بکنند
  • یک لارستانی ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    خداوندا به حق خفتگان معصوم بقیع شر آل سعودوهابی آمریکایی را ازسرمسلمانان وبه خصوص شیعیان اهل بیت کوتاه کن وطومارآنهارا بانابودی خفت باری بپیچان آمین
  • طاهر ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    چه داستان تخيلي اين شد برگ برنده فوقش اينه كه مي گن مي خواستن شهيد مغنيه را ترور كنند اين چه تاثيري بر روابط ايران و عربستان و تشنج با آمريكا داره ولي ترور شهيد مغنيه بدونه اطلاع سوريه در هر حالت غير ممكن بود
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    حالا که اسد لنگ به هوا شده (از غرب رو دست خورده) این را به ایران اطلاع داده.....باید به سرعت روی پای خودمون بایستیم (شبکه زیردریایی های با توان دراز مدت در قوس زیر آب) وگرنه اعتمادی به کسی نمی شه کرد، حتی برادران مشرقی
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    لطفا بنویسید ایشان در چه تاریخی در دمشق باز شده اند و الان در کجا هستند؟
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    سوريه از دمشق خواست که بازجويي از بندر بن سلطان و اعترافات وي منتشر و اشاره‌اي به عربستان و متحدانش در قضيه ترور عماد مغنيه و ديگر موارد نشود. سوریه از دمشق خواست؟
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    دوستان در مورد این مطلب شک نکنید امروز عربستان ایران رو به ترور سفیرش در مصر متهم کردهط احمد قطان و عادل الجبیر که درباره هر دو آنها ادعا شده است که ایران علیه شان سوء قصد انجام داده، از نزدیکان بندر بن سلطان بن عبدالعزیز، در زمانی که وی دبیر کل شورای عالی امنیت ملی عربستان بوده، هستند. بنابراین ردپای بندر بن سلطان دیده می شود ضمنا ردپای عربستان همه جا در جنگهای منطقه ترور 11 سپتامبر سرکوب بحرین سرکوب یمن دیده می شود به دیکتاتور تونس پناه داده اند و طالبان و القاعده به نوعی به عربستان وابسته می شوند غزه و لبنان با چراغ سبز و خواهش عربستان به خاک و خون کشیده شد تابستان 66 هم که دیگه واضحه بنابراین شک نکنید که سناریوی دقیقی طراحی کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس