تورم

رشد نقدینگی ۲۹/۵ درصدی در سال گذشته بیشتر از متوسط ۱۴ ساله ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ بوده است. متوسط رشد نقدینگی در این دوره ۲۸/۷ درصد بوده است.

به گزارش مشرق، در حالی که تورم در دولت یازدهم رو به تصاعد بود، مدیران دولتی از کاهش آن گفتند. روزنامه صبح‌نو در‌این‌باره نوشت: در دوره دولت یازدهم شاهد رکود عمیق بودیم و هر سال رئیس‌جمهور با ماشین لندکروزش یک تک پا از روی آن رد می‌شد و مردم را با خودش نمی‌برد. عوض‌اش ایرادی نداشت تورم تک رقمی بود. واردات با اینکه در آمارها نشان از کاستن‌اش می‌داد ولی غافل از اینکه واردات کالاهای مصرفی هنوز پابرجا بود، ولی عوض‌اش تورم تک رقمی بود. نقدینگی بالا می‌رفت ولی عوض‌اش تورم تک...


همه اینهایی که گفته شد خلاصه هم و غم کم آقای روحانی در این چهار سال بود که حتی همین کاهش تورم هم که خواسته‌اش بود، با گره زدن اقتصاد به برجام و بالا بردن مرتب انتظارات مردم از دستش در رفت و چنان کم شد که اقتصاد و مردم و معیشت را هم با خود برد.
اما داستان چیست؟ واقعیت این است که تورمی که آقای روحانی به قدری سیاست‌های انقباضی اعمال کردند که کشور در رکود شدید فرو رفت و هیچ خبری از رشد بدون نفت نبود. مشکل این‌جاست که هیچ‌کس فکر نمی‌کند تورم رفت که رفت.


طی گزارشی که صندوق بین‌المللی پول (IMF)  منتشر کرده است، پیش‌بینی تورم دو رقمی را مجددا برای اقتصاد ایران کرده و آن را به شدت محتمل دانسته است. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد به رغم نصف شدن رشد اقتصادی، تورم دو رقمی در سال ۲۰۱۷ به اقتصاد ایران بازگردد.


مطمئنا این شرایط مدیریت تورم هم یکی از بدترین نوع مدیریت‌های تورم است که باید به آن توجه کرد؛ رشد نقدینگی به شدت بالا و کاهش سرعت گردش پول به شدت زیاد و نتیجه تورم پایین که هر لحظه می‌تواند مانند یک نارنجک ضامن کشیده منفجر شود چه دولت شیخ‌حسن روحانی ادامه پیدا کند و چه دولت دیگری بیاید. شاید بهتر باشد باز هم استنادی به آمارهای صندوق بین‌المللی پول بیاندازیم:


رشد نقدینگی در ایران طی سال ۹۵ به ۲۹/۵ درصد رسید که این رقم ۳/۵ برابر متوسط رشد نقدینگی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی در این سال بوده است. رشد نقدینگی منطقه در سال ۹۵ بالغ بر ۸/۲ درصد بوده است.


رشد نقدینگی ۲۹/۵ درصدی در سال گذشته بیشتر از متوسط ۱۴ ساله ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ بوده است. متوسط رشد نقدینگی در این دوره ۲۸/۷ درصد بوده است.


این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که نیاز بازار و نیاز اقتصاد ایران و ساختار اقتصاد ایران ساختاری است که نیاز به یک تورم ملایم (۱۰ الی ۲۰ درصد) همراه با رشد اقتصادی دارد تا بتواند در ادامه و آرام‌آرام این وضعیت تورم را برای مردم حل کند. تورمی که تنها، تک رقمی است و هیچ فایده‌ای به حال کشور ندارد و هیچ رشدی را هم ضمانت نمی‌کند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس