کد خبر 725836
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
تروریست های سوری

استان ادلب در سوریه، به مرکز اصلی جبهة النصره تبدیل شده است؛ این استان با ده‌ها گروهک کوچک و بزرگ، این روزها، با شایعاتی مبنی بر احتمال آغاز عملیات بزرگ از سوی آمریکا، ترکیه و یا دولت سوریه روبه‌روست.

 به گزارش مشرق، همزمان با تمرکز رسانه‌ها بر رقابت آمریکا و روسیه همراه با هم پیمانانشان در مرز عراق و سوریه برای مبارزه با داعش، در استان ادلب (شمال غرب سوریه) نیز ولوله‌ای به پا شده و شایعاتی مبنی بر احتمال آغاز عملیات نظامی در این استان بروز کرده است؛ استانی که بخش بزرگی از آن را ائتلاف «هیئه تحریر الشام» که «جبهة النصره» اصلی‌ترین عضو آن است، اشغال کرده است.

به نوشته پایگاه خبری النشره لبنان، این ولوله با بروز خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر آمادگی دولت ترکیه برای اقدام نظامی علیه جبهة النصره و مهم‌تر از آن حرف و حدیث‌هایی مبنی بر تغییر نظر آمریکا در قبال «تحریر الشام» رخ داده است.

مدتی پیش برخی از افراد همراستا با جبهة النصره به شبکه «CBC» گفتند که نام «تحریر الشام» از لیست گروههای تروریستی آمریکا حذف شده است. اما واشنگتن بسرعت به این ادعا پاسخ داد و تأکید کرد که موضعش درباره «تحریر الشام» تغییری نکرده است.

هیئة التحریر الشام همان «جبهة النصرة» شاخه نظامی القاعده در سوریه است که نامش را به «جیش فتح الشام» تغییر داد تا نامش جزء لیست گروههای تروریستی روسیه و آمریکا نباشد.

النشره در ادامه می‌نویسد: برخی منابع مطلع گفته‌اند که تأکید جدید آمریکا بر تروریستی بودن «تحریر الشام» به این معنی است که مناطقی که در تسلط این ائتلاف است جزء مناطق آتش‌بس نخواهد بود و در آینده همانند مناطق تحت اشغال داعش، مورد هدف قرار خواهند گرفت اما همه این‌ها به این معنی نیست که در حال حاضر تمرکزها بر عملیات ادلب است؛ بلکه تمام تلاش‌ها بر مناطق تحت سیطره داعش متمرکز شده است.

طبق گفته این منابع، آمریکا در حال حاضر ترور برخی فرماندهان تحریر الشام را به عملیات نظامی گسترده ترجیح می‌دهد و همه تمرکز خود را متوجه الرقه و مرز عراق و سوریه کرده است؛ چرا که مرکز داعش در سوریه است و از سوی دیگر تسلط بر مرز عراق و سوریه برای آمریکا اهمیت استراتژیک دارد چرا که می‌تواند مسیر تهران به دمشق را قطع کند.

طبق نوشته النشره، موضوع دیگری که باعث شده آمریکا در حال حاضر کاری با استان ادلب نداشته باشد تعدد بالای گروهها در استان است و بسختی می‌توان تمایزی میان تحریر الشام و گروههایی که میانه‌رو خوانده می‌شوند قائل بود.

اما در جبهه‌ی مقابل، منابع مطلع گفته‌اند که ارتش سوریه در روزهای گذشته عملیات جدیدی را در اطراف استان حماه آغاز کرده است که برخی چنین می‌پندازند که مقدمه‌ای برای حرکت به سمت ادلب است اما بسیاری نیز تأکید می‌کنند که اولویت دمشق در حال حاضر رسیدن به مرز عراق و سوریه است.

درباره ترکیه نیز النشره اعتقاد دارد که آغاز هرگونه عملیاتی از سوی آنکارا در ادلب به هیچ وجه به نفع این کشور نیست. هم تحریر الشام ائتلاف کوچکی نیست و هم میان گروههای طرفدار ترکیه برای مبارزه با این ائتلاف وحدتی وجود ندارد حتی برخی از آنها با تحریر الشام هم‌پیمان هستند.

این پایگاه خبری لبنانی در انتها می‌نویسد که طبق گفته منابع خبری و مطلع، در آینده نزدیک نمی‌توان درگیری وسیعی را در ادلب متصور بود؛ چرا که بازیگران اصلی سوریه بر مناطق دیگر متمرکز شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    7 1
    بمیرند مسلمان نماهایی که با حمایت کفر می خواهند سرپا باستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس