به گزارش سرویس جامعه مشرق- تیرماه سال 95 بود که معاون اول رئیس جمهور، پای مصوبه ای را امضا کرد که بر اساس آن بانک مرکزی مکلف به پرداخت دو هزار و 200میلیارد تومان اعتبار برای جایگزینی خودروهای فرسوده شد؛ مصوبه ای که بر یکساله بودن برنامه جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی دربرنامه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها تاکید داشت و می بایست مبلغ مذکور حداکثر تا تیر سال 96 به دستگاههای مسئول تخصیص داده شود. حال اما مشخص شده هیئت دولت با اطلاع از عدم توان مسئولان و دستگاهها در اجرای این دستور مهم، در آخرین جلسه خود، دست به اصلاح مصوبه قبلی خود زده تا نشان دهد نه تنها در اجرای وعده های صد روزه عزم و اراده ای ندارد، بلکه برنامه های یکساله اش نیز سرانجام و نتیجه ای ندارد.
طبق مصوبه تیرماه سال قبل، مقرر شده بود "در راستای اجرای برنامه یک ساله جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی در برنامه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است مبلغ بیست و دو هزار میلیاردریال تسهیلات با نرخ بیست درصد را از طریق بانکهای عامل جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر کلانشهرها اختصاص دهد." اما در مصوبه 20 اردیبهشت امسال کابینه که نسخه ای از آن نیز در اختیار مشرق قرار دارد، هیئت وزیران ضمن حذف بی سر و صدای قید "1 ساله" در حل این مشکل مهم، محدوده زمانی برای اجرای آن تعیین نشده است.
همچنین در حالی که بر اساس مصوبه سال قبل، سازمان مدیریت موظف بود "کمک بلاعوض دولت را در اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی از محل اعتبارات مصوب مربوط قانون بودجه سال 1395 کل کشور تأمین نماید." عبارت سال 1395 به 1396 تغییر یافته است تا مشخص شد در سال قبل، اقدامی در جهت رفع آلودگی هوا و جایگزینی خودروهای فرسوده صورت نگرفته است.
با این اوصاف، به راحتی مشخص است دولت و مسئولان ارشد اجرایی، نه تنها توان اجرای قولها و برنامه های 100 روزه را ندارند، بلکه در اجرای برنامه های یکساله حل مشکلات مردم نیز عاجز و فاقد توان مدیریتی هستند و با اصلاح بی سر و صدای مصوبات سالهای قبل، برای خود زمان و کارنامه می خرند.