شکار

یک فعال محیط زیست مقصر تخلفات گسترده شکار و فروش فاجعه‌بار پرندگان مهاجر در شمال ایران را دولت دانست و گفت: در بازار فریدون‌کنار به راحتی پرندگان مهاجر و حرام گوشت فروخته می شود.

به گزارش مشرق، بیستم اردیبهشت روز جهانی پرندگان است، روز جهانی پرندگان مهاجر رویدادی بین‌المللی است که در آن بر اهمیت وجود پرندگان مهاجر برای حفظ تعادل زمین، اکوسیستم و انسان تأکید شده است.

ایران یکی از مهمترین کریدورهای ورود پرندگان مهاجر از شرق آسیا است که متاسفانه به دلیل اهمال مسئولان سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی حفظ این پرندگان و منفعت طلبی عده ای سودجو تبدیل به یک قتلگاه بزرگ شده است، محمدعلی اله‌قلی کارشناس و فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس،‌ با بیان اینکه بیش از 10 سال است برای حفاظت و جلوگیری از کشتار پرندگان منطقه فریدون‌کنار فعال است، اظهار داشت: وضعیت شکار پرندگان مهاجر در منطقه سرخرود، فریدون‌کنار و اِزباران در استان مازندران درسایه بی تدبیری مسئولان محیط زیست دیگر از حالت صید و شکار گذشته، تبدیل به نسل‌کشی پرندگان شده است.

وی افزود: تحقیقاتی در سال گذشته در خصوص آمار سالیانه کشتار پرندگان در این منطقه با «موسسه بین‌المللی حیات پرندگان» انجام داده است که نشان می‌دهد هر ساله از میان 2- 2.5 میلیون قطع پرنده مهاجری که وارد آسمان ایران می شود، بیش از یک میلیون قطعه پرنده در مازندران قتل‌عام می‌شوند.

اله‌قلی با اشاره به نام گونه‌های پرندگان مهاجر (مرغابی، غاز، قوی وحشی، ‌انواع پرندگان شکاری، شاهین، قوش،‌ انواع حواصیل‌ها و باتلان‌ها و حتی جغدها) تصریح کرد: مجموعه بزرگی از پرندگان کنار آبزی و مهاجر همه ساله در دام‌های هوایی این منطقه گرفتار و شکار می‌شوند.

به گفته وی مسئولان محیط زیست استان مازندران با وجود این شرایط اسفبار حاضر نه تنها هیچ عِرقی به حافظت از این پرندگان نشان نمی‌دهند، بلکه در این سال‌ها نشان داده‌اند با بی توجهی و بی تدبیری درصدد نابودی محیط زیست استان مازندارن هستند.

به گفته این کارشناس و فعال محیط زیست موسسه بین‌المللی حیات پرندگان منطقه فریدونکنار را  با عنوان بزرگترین گذر زمستان گذرانی پرندگان جهان معرفی شده است،  این در حالی است تالاب های غنی و با ارزش این منطقه که باید تبدیل به محلی امن برای زیست پرندگان باشد، به قتلگاه و بازاری برای فروش پرندگان تبدیل شده است.

وی افزود: این بازار زمینه گسترش تخلف در دیگر استان‌های را هم به وجود آورده و پرندگان شکار شده در دیگر استان ها هم  به راحتی در این  بازار فروخته می شود.

به اذعان این کارشناس  هیچ برخورد جدی و تاثیرگذاری بر روی فعالیت  بازار فروش پرندگان فریدونکنار وجود ندارد و در این بازار  به راحتی  پرندگان مهاجر و حرام  گوشت فروخته می شود.

الله قلی با بیان اینکه پرندگان مهاجر جز میراث طبیعی جهانی و از جمله انفال ملی ما محسوب می‌شوند خاطرنشان کرد: در هیچ نقطه‌ای از دنیا در منطقه استراتژیک حضور پرندگان مهاجر، بازار صید و شکار وجود ندارد.

وی مقصر تخلفات گسترده موجود در صید و شکار فاجعه‌بار پرندگان را دولت دانست و گفت: دولت منطقه فریدون‌کار، سرخ رود و ازباران را به حال خود رها کرده است.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه متولی حیات وحش سازمان محیط زیست است تصریح کرد: سالها بازار فروش پرندگان مهاجر را به مسئولان سازمان محیط زیست گزارش می دادیم و آن را بزرگنمایی می‌دانستند تا این که مجبور شدیم لاشه پرندگان را به جلسات سازمان محیط زیست ببریم تا از مرحله انکار خارج شوند.

اله‌قلی با بیان اینکه برخی از پرندگان شکار شده در این منطقه مثل اردک سر سفید، غاز پیشانی سفید دهه‌ها است در جهان با برنامه‌های گران قیمتی حفاظتی حمایت می‌شوند خاطر نشان کرد: این در حالی است که پرندگان گران قیمت با گذر از آسمان ایران به راحتی بدست بهره‌کشان و طبیعت کشته و فروخته می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    6 0
    خدا رحم کنه هیچ خیر وبرکتی نداره کشتن پرنده ووو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس