کد خبر 722204
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
نیمه شعبان

رئیس ستاد جشن‌های نیمه‌شعبان گفت: ستاد فعالیت‌های مهدوی 110 ایستگاه صلواتی در بلوار پیامبر اعظم(ص) برپا کرده است و مجموعه‌های مختلف مردمی تلاش می‌کنند مسیر زائران را به لحاظ خدمات‌دهی پوشش دهند.

به گزارش مشرق، احمد حاجی‌زاده رئیس ستاد جشن‌های نیمه‌شعبان و معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران گفت: هر سال که پرونده جشن‌های نیمه شعبان را باز می‌کنیم دو کار را مورد توجه قرار می‌دهیم. یک کار، ارزیابی عملکرد سال‌های گذشته نیمه شعبان است که نقاط ضعف و قدرت را بررسی می‌کنیم و دوم اینکه کارهای پژوهشی و نظرسنجی که توسط معاونت برنامه‌ریزی صورت گرفته است را ملاک قرار می‌دهیم و به یک جمع‌بندی می‌رسیم و برنامه‌ای را براساس استخراج این اطلاعات در دستور کارمان قرار می‌دهیم.

وی اظهار داشت: بحمدالله کارهای خوبی در مسجد مقدس جمکران صورت گرفته است. اطلاعات ما نسبت به زائران و تنوع سنی حضور مردم، درب‌های ورودی، پیک جمعیت، اطلاعات کاملی از زمان ماندگاری، میزان ماندگاری زائر در ایام نیمه شعبان داریم. مشکلاتی که در این راستا داریم را جمع‌بندی کرده و جلساتی را برای ستاد برپایی جشن‌های نیمه‌شعبان تشکیل می‌دهیم.

رئیس ستاد جشن‌های نیمه‌شعبان با بیان اینکه در برنامه‌ریزی برای جشن‌های نیمه شعبان دو رویکرد اصلی داریم، ابراز داشت: یکی بحث درونی است که به مسائل داخلی مسجد و وظایفی که مسجد در قبال زائران دارد، می‌پردازیم و یک بخش هم خارجی است که شامل دستگاه‌های اجرایی برپایی جشن‌های نیمه شعبان می‌شود که مورد توجه قرار می‌گیرند و باید وظیفه ذاتی خود در قبال میزبانی از زائران انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اجتماع عظیمی در نیمه شعبان در نقطه‌ای از قم به نام مسجد جمکران با حضور خیل عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) صورت می‌گیرد، عنوان کرد: بنده گاهی اوقات مثال می‌زنم که عربستان سعودی برای ایام حج واجب، به دو میلیون زائر سهمیه می‌دهد، یک کشور بسیج می‌شود، یک وزارتخانه کامل به این قضیه اختصاص دارد همه کارهایشان را تعطیل می‌کنند تا این دو میلیون زائر حضور پیدا کنند هر سال هم به خاطر بی کفایتی آنها حوادثی رخ می‌دهد اما در مسجد مقدس جمکران که جمعیت میلیونی می‌آید، همه مسئولیت را بر دوش مسجد جمکران می‌دانند با همان ظرفیت‌ها و امکانات حداقلی که داریم.

حاجی‌زاده تصریح کرد: اکنون در زمان قربت شیعه هستیم چراکه در دنیا شیعه بودن جرم است، بیشترین تهدیدها علیه شیعیان انجام می‌شود. ما 2 مانور شیعه در طول تاریخ داریم که اکنون محقق شده است؛ یکی مانور اربعین حسینی است که حضور شیعیان و مردم را در پیاده‌روی بزرگ اربعین می‌بینیم و یک مانور هم مانور مهدوی است که در نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران جشن می‌گیریم، این دو مانور، بالهای شیعه هستند.

وی گفت: فوکویاما می‌گوید این دو بال شیعه یعنی عاشورا و مهدویت باعث شده پرواز شیعیان آنقدر بلند باشد که تیرهای زهرآگین ما به آنها اصابت نمی‌کند. درباره مسجد جمکران سال‌ها است که فریاد می‌زنیم این یک رویداد بین‌المللی است چرا وزارت‌خانه‌های ما، نهادهای ما و دولت به این مسأله توجهی ندارند؟ ما وزرا را دعوت می‌کنیم که فقط از این مراسم باشکوه بازدید کنند که این مردم با چه عشق و دلدادگی به صحنه می‌آیند.

رئیس ستاد جشن‌های نیمه‌شعبان اظهار داشت: حضور مردم و جلوه‌های خدمتی مردم در جشن نیمه شعبان را فقط در زمان جنگ دیده‌ایم. یعنی هرکس جنگ را دیده است می‌تواند این صحنه‌ها را با آن تطبیق دهد. مردم بار سنگین وظیفه خدمت دهی به مردم را بر عهده گرفته اند. یعنی ما در مسجد جمکران از ظرفیت مردم برای مردم استفاده می‌کنیم و این یک موهبت است اما دلیل نمی‌شود که مسئولان کشور از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

وی یادآور شد: جلسات ما در مسجد جمکران تقریباً از دو ماه قبل از آغاز سال نو برای جشن‌های نیمه شعبان شروع شده است. در سال نو مسجد جمکران نیز یکی از پایگاه‌های اساسی حضور مردمی است ما در تعطیلات سال نو به 114 هزار نفر اسکان دادیم که این رقم با کل اسکان استان قم، غیر از آموزش پرورش برابری می‌کند. کل اماکن قم را که بسیج کنند، صد هزار نفر هم نمی‌رسد. همچنین امسال برای اولین بار کمپ ایجاد کردیم به طور میانگین هر شب از عید نوروز حدود 400 چادر برپا شده و مردم از ظرفیت‌ها و امکانات فراهم شده، استفاده کردند.

حاجی‌زاده درباره همکاری سایر نهادها و ارگان‌ها برای برپایی هرچه باشکوه‌تر جشن نیمه شعبان عنوان کرد: شهرداری با تمام قوا حاضر شده، نیروی انتظامی و راهداری به صورت کشوری حضور داشته و سه قرارگاه تخصصی ایجاد می‌کنند. قرارگاه راهور، قرارگاه اطلاعاتی دیگری قرارگاه آگاهی که مسئولان کشوری با تمام توان مستقر می‌شوند. هلال احمر نیز خدمات خوب امدادی را ارائه می‌دهد. بحث دانشگاه علوم پزشکی و نیز کمیته درمان و فوریت‌های پزشکی و امدادی در مسجد جمکران مستقر هستند و هم اینکه بیمارستان موقت در طی این 3-4 روز در مسجد جمکران مستقر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما استفاده از توان و ظرفیت مردمی است. بیشترین توان خود را گذاشته‌ایم که از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم. 7 هزار و 500 خادم افتخاری آموزش دیده و بسیج شده‌اند و آماده خدمت‌رسانی هستند. همچنین ستاد فعالیت‌های مهدوی 110 ایستگاه صلواتی در بلوار پیامبر اعظم(ص) برپا کرده است و مجموعه‌های مختلف مردمی تلاش می‌کنند مسیر زائران را به لحاظ خدمات‌دهی پوشش دهند که هریک از این ایستگاه‌ها توسط مردم یک شهر ارائه خدمت می‌کند.

رئیس ستاد جشن‌های نیمه‌شعبان ادامه داد: یک گروه از کرمان می‌آیند و به مدت یک هفته فقط نان می‌پزند که از دیروز(دوشنبه) کار خود را آغاز کرده‌اند، همه امکانات را همراه خود آورده‌اند حتی از غذای مسجد هم استفاده نمی‌کنند فقط نان توزیع می‌کنند، همه افراد این گروه از بانوان هستند که حدود 20 تنور در شبستان مسجد برای خدمات‌دهی به زائرین راه انداخته‌اند. گروه دیگری می‌آیند 70 دیگ آش برپا می‌کنند و به خاطر عنایتی که به آنها شده است هیأت خود را در نیمه شعبان به مسجد جمکران می‌آورند.

وی افزود: گروه‌های مختلف در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) کفش‌های زائران را واکس می‌زنند گروه دیگری از اسلامشهر می‌آیند که تقریباً 30 نفر هستند امکاناتی با خودشان می‌آورند و می‌گویند هرچه کار سخت است را ما انجام می‌دهیم. گروهی هم از یکی روستاهای شمال کشور می‌آیند فقط سقایی را بر عهده دارند و می‌گویند توزیع آب در ایام نیمه شعبان در مسجد جمکران بر عهده ما است.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: شورای بررسی اشکالات و مشکلات سال قبل، سعی کرده است تا جایی که امکان دارد مسیر را برای حضور زائران باز کند شهرداری 150 هکتار پارکینگ ایجاد کرده است برای گنجایش 50 هزار خودروی سواری و دو هزار اتوبوس که می‌توانند از ظرفیت پارکینگ‌ها استفاده کنند.

وی ابراز داشت: در برنامه‌های فرهنگی مسجد مقدس جمکران سعی شده از خلاقیت و نوآوری استفاده شود. برنامه‌های مادحی، سخنرانی و جشن است و سعی شده امسال براساس داشته مخاطبان و زائران براساس گروه سنی برنامه‌های خاص اجرا کنیم. مرکز گل‌نرگس برای نونهالان هر  محافل قرآنی برای سنین مختلف، دعوت از مجموعه سرود ارغوان که همان شعر مدافعان حرم را همراه با شعر مهدوی و پرچم‌هایی از نهضت‌های مقاومت دارند روی سن حضور پیدا می‌کنند.

رئیس ستاد جشن‌های نیمه‌شعبان گفت: تجدید بیعت زائران با امام و ولی خودشان حضرت مهدی (عج) نیز در شب نیمه شعبان برگزار خواهد شد. همچنین نمایشگاه‌های مختلفی براساس سبک زندگی اسلامی، انتظار برپا می‌شود بنابراین ظرفیت طوری فراهم شده که گروهی از طلاب به عنوان طبیب دوّار در میان زائران حضور دارند.

وی گفت: با توجه به اینکه در فضا و ایام انتخابات هستیم ما نیز تحت تاثیر منویات رهبری مردم را به حضور حداکثری در نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران تشویق می‌کنیم به گروه‌های سیاسی اجازه داده نمی‌شود که از این حضور عظیم معنوی در راستای تبلیغات سیاسی استفاده شود. جشن‌های نیمه شعبان از امشب (سه‌شنبه) در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس