تجری

تجری گفت: در برخی حوزه‌ها تایید صلاحیت برخی افراد با سابقه فساد و کیفری صورت گرفته که هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات رسیدگی می‌کند.

به گزارش مشرق، فرهاد تجری سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در نشست‌خبری که عصر امروز (شنبه 16 اردیبهشت‌) با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به نحوه تشکیل ساختار هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، گفت: 5 نفر در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و دو نفر از کمیسیون اصل 90 بایستی با رای نمایندگان در صحن علنی مجلس انتخاب شوند؛ همچنین در این هیئت 3 نفر از شوراها حضور دارند، بنابراین افراد هیئت مرکزی منتخب نمایندگان مجلس می‌باشند.

وی افزود: در انتخاباتی که در مجلس به عمل آمد، ساختار 5 نفره مورد نظر مجلس و نمایندگان شکل گرفت و افرادی که اکنون عضو هیئت نظارت مرکزی هستند، منتخب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌باشند و همین افراد هیئت نظارت استانی متشکل از 3 نفر از نمایندگان استان را انتخاب می‌کنند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با اشاره به حوزه نظارت شهرستان‌ها، تصریح کرد: حوزه نظارت شهرستان یک ساختار 5 نفره دارد که ماهیت انتخابش با هیئت استان است و هیئت بخش هم که در حوزه نظارت روستایی است.

تجری با اشاره به فرآیند رسیدگی هیئت‌ها تصریح کرد: در حوزه روستایی یک هیئت اجرایی بخش تشکیل می‌شود که به حوزه‌های نظارتی بخش رسیدگی می‌کند و ردصلاحیت هیئت اجرایی بخش توسط شهرستان بررسی می‌شود و تاییدیه آنها دوباره به هیئت نظارت بخش می‌آید و مرجع اعتراض همه اینها هیئت نظارت شهرستان است. رسیدگی به اعتراض‌ها بر عهده شهرستان است و در مواقع اضطراری بر عهده استان می‌باشد و در مواقع استثناء این تنفیذ اختیار از مراکز روستایی به شهرستان داده می‌شود، بنابراین دلیلی برای اعتراض حوزه روستایی و استانی نمی‌ماند.

وی با اشاره به فرآیند اعتراض در حوزه شهرها تصریح کرد: هیئت شهرستان متشکل از هیئت‌ شهرها متشکل از 5 نفر است که ردصلاحیت‌ شده‌های هیئت اجرایی و ردصلاحیت‌شده‌های هیئت نظارت شهرها محل اعتراض‌شان هیئت نظارت استان است و باز هم در موارد استثناء این اعتراض در هیئت مرکزی رسیدگی می‌شود.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با اشاره به فرجه قانونی اعتراض کاندیداهای شورای شهر، بیان کرد: ما تا تاریخ 17 اردیبهشت‌ماه فرجه اعتراض و رسیدگی به اعتراض دوستان را داشتیم و طبق توافقی که چند لحظه پیش انجام شد، هیئت نظارت استان باید تا ساعت 18 روز یکشنبه هفدهم اردیبهشت اعتراضات را رسیدگی کند و نهایتا تا ساعت 18 روز یکشنبه اعتراضات را رسیدگی شده به مخاطبان از طریق فرمانداری‌ها اعلام کند.

تجری افزود: پس از ابلاغ ردصلاحیت‌ها از طریق هیئت‌های نظارت استان به داوطلبان کاندیداها، 24 ساعت فرصت دارند که اعتراضات خودشان را به هیئت مرکزی اعلام کنند.

وی با اشاره به نحوه اعتراضات به هیئت مرکزی تصریح کرد: این اعتراضات به طریق مختلف از قبیل مراجعه حضوری و یا شماره فکس‌های 77688960 - 77688916 صورت می‌گیرد، بنابراین تا ساعت 18 روز هجدهم اردیبهشت‌ماه فرصت اعتراض برای داوطلبان وجود دارد.

وی با بیان اینکه هیئت نظارت با دو جریان در عرصه انتخابات برخورد می‌کند، گفت: برخی افراد به دنبال مهندسی کردن انتخابات هستند، اما من به عنوان مسئول حقوقی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات این را به شما عرض می‌کنم که اجازه قالب شدن شائبه‌ها و جریانات سیاسی یا صنفی را نخواهیم داد.

تجری با بیان اینکه تلاش ما اجرای قانون به نحو احسن است، افزود: ضعف قانون انتخابات بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما با این وجود تلاش‌مان بر این است که همین قانون و آنچه مصلحت عمومی جامعه است را پیاده کنیم و حق افراد را به آنها بدهیم.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا افزود: هدف ما به عنوان هیئت نظارت بر انتخابات، اجرای مُر قانون بدون حواشی است. ممکن است برخی دوستان طیف‌های خاصی داشته باشند، اما ملاک برای ما قانون و مراجع قانونی است و تصمیمات آنها برای ما فصل‌الخطاب است.

تجری با اشاره به رخ دادن برخی اشتباهات در بررسی صلاحیت‌ها تاکید کرد: در عرصه سیاست‌گذاری و بررسی صلاحیت‌ها نمی‌گوییم هیچ جایی اشتباه نشده، اما این اشتباه‌ها قابلیت بررسی و شکایت دارد.

وی با اشاره به تایید صلاحیت شدن برخی افراد با وجود سابقه فساد و فتنه، افزود: تایید صلاحیت شدن برخی افراد با سابقه کیفری و فتنه‌گری برای ما قابل تعجب بود که هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به همه اینها رسیدگی خواهد کرد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا افزود: متاسفانه در قانون به طور مشخص در حوزه ردصلاحیت فتنه‌گران اشاره نشده، اما هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در تمام مراحل انتخابات می‌تواند به این مسئله رسیدگی کند و اگر فردی سابقه فساد و یا فتنه داشته  یا مدرک تحصیلی‌اش ناقص باشد، ما امروز به عنوان هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با این مسئله مواجه می‌شویم، چرا که طبق بند ج ماده 61 و 63 هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اجازه ورود و تصمیم‌گیری دارد.

تجری با اشاره به زمان اعلام نتایج رسیدگی به اعتراض داوطلبان، گفت: نهایتا تا 19 اردیبهشت‌ماه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات فرصت تصمیم‌گیری دارد و ما نتایج را 20 اردیبهشت به وزارت کشور و فرمانداری‌ها اعلام خواهیم کرد.

وی درباره بخشنامه ارسال شده توسط رئیس شورای نگهبان مبنی بر عدم تایید صلاحیت اقلیت مذهبی، تصریح کرد: پرونده‌های استانی هنوز به ما واصل نشده و در این حوزه اعتراضی نداشتیم و دایره افراد مبتلا به این مسئله بسیار نادر است.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا افزود: در مقام اجرا هنوز ارجاعی به ما نشده که ببینیم لزومی به اجرای بخشنامه است یا خیر.

تجری همچنین در پاسخ به سوالی درباره استعلام از دستگاه‌های نظارتی درباره سابقه افراد گفت: قاعدتا نظر دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات ملاک است و در حوزه‌های امنیتی نیاز است از سپاه و چند مرجع خاص استعلام کنیم.

وی در جمع‌بندی نشست‌خبری خود تصریح کرد: ما به ریاست مجلس، تلاش‌مان بر این است که بدون تعارفات سیاسی، قانون را اجرا کنیم و ممکن است هر کسی با هر خط فکری تایید و یا ردصلاحیت شود.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم ما اصحاب رسانه و افراد صاحب‌نظر با کمک هم بتوانیم اجرای قانون را نهادینه کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس