کد خبر 719637
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳
رجبی دوانی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین(ع)گفت: در نظام اسلامی تقوا و مدیریت باید همراه هم باشند از همین رو مؤمن فاقد مدیریت و مدیر بی‌تقوا هیچ‌کدام شایسته مسئولیت گرفتن نیستند.

به گزارش مشرق، همایش نیم روزه "معیارهای گزینش دولتمردان اسلامی ازنظر اهل‌بیت(ع)" ظهر امروز با حضور آیت‌الله مصباح یزدی در مرکز همایش‌های موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ویژگی‌های دولت اسلامی اظهار داشت: ساده زیستی باید به‌عنوان یک اصل در نزد حاکمان دینی نهادینه شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره فراهم شدن شرایط باز سیاسی و علمی در کشور افزود: انقلابی که حضرت امام خمینی(ره) بنیان گذاشت ثمرات فراوانی داشته است که امروز شاهد این موفقیت‌ها هستیم.

وی بابیان اینکه باگذشت قریب به چهار دهه هنوز در جامعه شاهد نارسایی‌ها در کشور هستیم، گفت: انتخاب کارگزاران در نظام اسلامی بر اساس شایستگی‌ها صورت بگیرد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اکثر حکومت‌ها در طول تاریخ حکومت‌های غیرمعقول و تحمیلی بودند و توده مردم در انتخاب حکومت‌ها تأثیر نداشتند و این وضعیت تقریباً در اکثر کشورها به همین منوال بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه نیز در این همایش بابیان اینکه اقامه دین منوط به زدودن جامعه از لوث مسئولان فاسد است، تصریح کرد: رسالت گمشده حوزه‌های علمیه این است که در برابر مفاسد و انحرافات ایستادگی کنند و بی‌تفاوت از کنار این‌گونه مسائل نگذرنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان با انتقاد از کاندیدایی که گفته بود برجام سایه جنگ را برطرف کرد، خاطرنشان کرد: در برابر این جمله این کاندیدا جز مقام معظم رهبری هیچ عالمی موضع‌گیری نکرد.

وی از اهل حیا وامانت داری به‌عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مدیر اسلامی نام برد و تأکید کرد: اگر کاندیداهایی که اطلاعات سری و محرمانه در اختیار دارند اهل حیا نباشند می‌توانند یک جامعه را برهم بزنند و ثبات آن جامعه را دچار تزلزل کنند.

فرد بی‌تقوا یا مؤمن، بدون قدرت مدیریت شایستگی پذیرش مسئولیت را ندارد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به‌گزینش دولتمردان در نظام اسلامی اظهار داشت: تقوا و ایمان دو شاخصه‌ای است که باید در انتخاب دولتمردان مدنظر داشت.

محمدحسین رجبی دوانی بابیان اینکه صرف داشتن تقوا برای گرفتن هیچ مسئولیتی کافی نیست، افزود: قدرت مدیریتی بالا و اصل وفاداری به‌نظام حاکم از دیگر ویژگی‌هایی است که باید دولتمردان اسلامی واجد آن باشند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین(ع)گفت: در نظام اسلامی فرد باتقوای فاقد مدیریت و مدیر بدون تقوا هیچ‌کدام شایستگی حکومت و مسئولیت در داخل نظام اسلامی را ندارند.

وی بابیان اینکه هدف از گرفتن مسئولیت در نظام اسلامی باید به‌قصد خدمت‌گزاری باشد، تأکید کرد: اصل حکومت در اسلام خدمت کردن به امت یک جامعه و احقاق حقوق ضایع‌شده است و نباید وسیله‌ای برای کسب منافع شخصی و گروهی قرار بگیرد.

رجبی دوانی گرفتن مسئولیت را امانت الهی در دست مسئولان دانست و ابراز کرد : باید امانت‌ها را درست در اختیار افراد بعدی قرار بدهیم و از این مقام و مسئولیت در جهت منافع شخصی کمترین استفاده‌ای نکنیم.

وی با اشاره به تأثیر بالای سیاست‌های دولت در درون مردم جامعه تصریح کرد:شیوه و جهت‌گیری‌های دولت مستقیماً در اخلاق و زندگی مردم تأثیر می‌گذارد و دولت‌ها می‌توانند باسیاست‌هایی که پیش می‌گیرند ارزش‌ها و عقاید جامعه را تغییر دهند.

ساده زیستی و شایسته‌سالاری دو رکن اصلی هر مسئولیتی است

مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به‌گزینش دولتمردان در نظام اسلامی اظهار داشت: در فرهنگ قرآنی حالمان دو نوع هستند حاکمانی که جامعه را سمت جهنم سوق می‌دهند و حاکمانی که مردم را به‌سوی خیر و ثواب می‌خوانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی پیشوایی بابیان اهمیت دقت در انتخاب دولتمردان در نظام اسلامی افزود:علت تأکید منابع دینی در انتخاب مسئولان ازاین‌جهت است که سیره و روش آن‌ها مستقیماً روی فرهنگ و ارزش‌های جامعه تأثیرگذار است.

وی تأثیرات سیاست‌های دولت در جامعه را مدنظر قرارداد و گفت: جهت‌گیری‌های دولت‌ها سریعاً خودشان را در آموزش ،اقتصاد،فرهنگ،مصرف و دیگر موضوعات نشان می‌دهند.

پیشوایی ساده زیستی و دوری از تجملات را از ویژگی‌های مهم حاکم اسلامی قلمداد کرد و گفت:حاکمی که اهل اشرافی گری و تجملات باشد قهراً از بدنه جامعه فاصله می‌گیرد.

وی بازرسی و پیگیری مداوم امور را از دیگر خصوصیات مسئولان در نظام اسلامی خواند و تأکید کرد: کنترل و دقت نظر در همه امور باید همیشه در رأس تمامی اقدامات مسئولان در درون یک نظام ارزشی و اسلامی باشد.

پیشوایی بابیان اینکه باید به آزادی و انسانیت افراد ارج گذاشته شود، تصریح کرد: تکریم، احترام به انسان‌ها و قاطعیت و صراحت در بیان آرا و اندیشه باید به‌عنوان یک اصل در مسئولان موردپذیرش قرار گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس