کد خبر 718507
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
روحانی و قاضی زاده

دولت یازدهم را می توان تنها دولتی دانست که علیرغم مخالفت اکثر کارشناسان و مسئولان نظام، توزیع مشهورترین داروی اعتیاد آورجهان یعنی شبه هروئین اکسی کدون را 2 بار و در 2 سال پیاپی صادر کرد.

به گزارش مشرق، دولت یازدهم را می توان تنها دولتی دانست که علیرغم مخالفت اکثر کارشناسان و مسئولان نظام، توزیع مشهورترین داروی اعتیاد آورجهان یعنی شبه هروئین  "اکسی کدون" را 2 بار و در 2 سال پیاپی صادر کرد.

شبه هروئینی که در مالزی و آمریکا فاجعه آفرید و تعداد زیادی از جوانان این کشورها را به گرداب اعتیاد کشاند.تجربه ای که هرگز مورد توجه دولت یازدهم قرار نگرفت تا تکرار فاجعه ترامادول با لجبازی و شاید منفعت چند هزار میلیاردی عده ای خاص بار دیگر در اذهان نقش بربندد.

12 سال پیش بود که داروی ترامادول به بازار ایران وارد شد و با این توجیه که به سهولت در اختیار مردم قرار بگیرد، فروش آن افزایش یافت و در برخی داروخانه ها هم بدون نسخه و غیرقانونی فروخته شد؛ تا جایی که در پی این افزایش مصرف، شاهد رشد چند درصدی تعداد مسمویت های ناشی از سوء مصرف ترامادول بودیم که به تناسب این افزایش، مرگ ناشی از سوء مصرف آن هم افزایش پیدا کرد.

در واقع می توان گفت داروی ترامادول در 15 سال اخیر بزرگ ترین بحران در اعتیاد داروخانه ای بوده است که بخش عمده ای از مراجعان آن نوجوانان 13 تا 15 ساله بوده اند. البته اعتیاد داروخانه ای تنها محدود به داروی ترامادول نمی شود و در 2 سال گذشته  2 بار وزارت بهداشت با معرفی داروی جدیدی به نام «اکسی کدون» از توزیع آن در داروخانه ها خبر داد. دارویی به مراتب قوی تر و خطرناک تر از ترامادول که تبعات منفی بسیاری را برای بیماران به دنبال خواهد داشت.

اکسی کدون چیست؟

شاید بتوان دولت یازدهم را تنها دولت بعد از انقلاب دانست که علیرغم مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر، 2 بار مجوز توزیع داروی اعتیاد آور "اکسی کدون" را صادر کرد.مخدر جدیدی بنام اکسی کدون که در اروپا به دلیل قیمت پایین و مشابهت خواص و سرخوشی آن به هرویین از آن به‌عنوان "هرویین فقرا یا "poor mans heroin" نامبرده می‌شود؛ یعنی اکسی کدونی که از خانواده اپیوییدها شامل هرویین و... است و خواصی شبیه به هم دارد حالا قانونی و با مجوز وزارت بهداشت و علیرغم مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر روانه بازار می‌شود!

تجربه ترامادول مانع توزیع اکسی کدون نشد

روزنامه اعتماد در گزارشی در آبان ماه سال 91 با این عنوان که در سال 85، 40 تن ترامادول در کشور مصرف شده است می‌نویسد: از سال‌های 83 و 84 که ترامادول به بازار ایران وارد شد، فروش در داروخانه‌ها هم افزایش یافت و متأسفانه این دارو در برخی داروخانه‌ها، بدون نسخه و به‌صورت غیرقانونی فروخته می‌شود و در پی این افزایش مصرف، ما هر سال شاهد رشد 30 درصدی تعداد مسمومیت‌های ناشی از سوءمصرف ترامادول هستیم که به‌تناسب این افزایش، مرگ ناشی از سوءمصرف آن هم افزایش یافته است. هر چند که نمی‌توانیم درباره افزایش موارد فوت ناشی از سوءمصرف ترامادول آمار دقیقی داشته باشیم زیرا بسیاری از موارد فوت در منزل اتفاق افتاده و به بیمارستان ارجاع داده نمی‌شود.
 
توجیه وزارت بهداشت برای توزیع داروی اعتیاد آور و شبه هرویین "اکسی کدون"

دکتر پرویزی رییس اداره توزیع دارو و امور داروخانه های وزارت بهداشت ئرباره علت توزیع این شبهه هرویین می گوید: طی درخواست های مکرر انجمن درد ایران و کارگروه تدوین سند راهبردی حمایتی‌-تسکینی بیماران صعب العلاج و سرطانی، دسترسی مردم به داروهای مخدر افزایش یافت و اکنون در هر منطقه شهرداری داروخانه توزیع کننده این داروها وجود دارد. از طرفی داروخانه ها موظفند دارو را با نسخه پزشک متخصص ارائه کنند در غیر این صورت با داروخانه متخلف برخورد می شود.
 
واکنش رییس انجمن درد ایران نسبت به توزیع شبه هرویی اکسی کدون

رئیس انجمن بیهوشی ومراقبتهای ویژه ایران درباره خطرات صدورمجوز توزیع داروهای مخدردر داروخانه های دولتی،آموزشی وبیمارستانی، بدون توجه به وجود زیرساخت های نظارتی که موجب سوء مصرف داروها می شود هشدارداد.

دکتر سلیمی با این عنوان که "آتش اعتیاد را شعله ور نکنیم" در این باره گفت:هر چند قابل ستایش است که مسولان سازمان غذاودارو به فکر تکریم بیماران و تسهیل کار متخصصین باشند. ولی با توجه به تجربه ای که در سال های اخیردر مورد داروی «ترامادول» ، در کشور داشته ایم، این امر نیاز به یک پیش زمینه ی مستمربسیارقدرتمند درزمینه ی نظارت و کنترل دارد.حال آنکه به نظر نمی رسد این زیر ساخت اکنون مهّیا باشد .

به عنوان مثال: ما در حال حاضرتخلفات وسیعی را در داروخانه های سطح کشور در زمینه ی لوازم آرایشی-بهداشتی، داروهای نیرو زا و مکمل های بدن سازی شاهد هستیم. اگر اخبار واطلاعات گذشته را مرور کنیم می بینیم که در گذشته ای نه چندان دور به شکل بسیار جدی با داروی ترامادول و استفاده غیر منطقی از آن ودر واقع سوء مصرف آن مشکل داشته ایم .به صورتی که الگوهای مصرف اعتیاد بعضاً تغییر کرد و به این سمت رفت.


واکنش ستاد مبارزه با مواد مخدر در مقابل توزیع خطرناک شبه هروئین اکسی کدون در بازار

دکتر پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان نسبت به توزیع غیر قانونی این دارو هشدار داد.وی گفت:
ما مخالف دسترسی بیماران و نیازمندان به دارو نیستیم و آنها می توانند از طریق سیستم و داروخانه های دولتی به تهیه دارو اقدام کنند اما اینکه این دارو به داروخانه های خصوصی راه پیدا کند، ما را با تکرار سونامی ترامادول مواجه می کند. ما نگران وابستگی به اکسی کدون هستیم و وزارت بهداشت باید از نظر کمیته درمان که ریاستش با وزیر بهداشت است، تمکین کند، من از دوستان می پرسم که آیا وقت آن نرسیده که به تجربیات گذشته در موضوع ترامادول استناد کنیم؟

واکنش تعجب برانگیز رییس سازمان غذا و دارو نسبت به مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر

دیناروند رییس سازمان غذا  و دارو در حاشیه سومین کنفرانس صنعت پخش در جمع خبرنگاران در خصوص اعلام مخدر بودن داروی اکسی کدون از سوی ستاد مواد مخدر کشور افزود:‌ ما برای التیام دردهای مردم منتظر تصمیم گیری ستادهای دیگر کشور نبوده و با تایید کارشناسان خبره خود تصمیم به پخش دارویی در داروخانه‌های کشور می‌کنیم.

این اظهارات تعجب برانگیز در حالی توسط دیناروند مطرح می شود که یکی از اهداف اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر مبارزه با اعتیاد و رییس این ستاد با شخص رییس جمهور بوده و تعدادی از وزرا از جمله وزیر بهداشت، کشور، اطلاعات و همچنین دادستان کل کشور، رییس دادگاه انقلاب، فرمانده نیروی انتظامی و ....از اعضای این ستاد هستند که ستاد مذکور مخالفت شدید خود را با توزیع این مسکن اعتیاد آور اعلام کرده بود. اما متاسفانه رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت هرگز به قانون تمکین نکرد.

منبع: جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    0 0
    شاهکاری دیگر از دولت بی تدبیر و ناامید و بی فرهنگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس