نمایشگاه کتاب

قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفته بود که رویکرد ما ترویج اصل انتخابات و بالابردن مشارکت مردم است ولی وارد بحث جناح بندی سیاسی و تبلیغات خاص برای افراد در نمایشگاه نمی‌شویم.

به گزارش مشرق،‌ سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران از 13 اردیبهشت ماه آغاز و تا 23 همین ماه ادامه دارد. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت و تقارنش با برگزاری نمایشگاه کتاب می‌تواند باعث رقم خوردن اتفاقات جالب یا احیاناً جنجالی شود. به هر حال نامزدهای تأیید شده و حتی رد صلاحیت شده برگزاری نمایشگاه کتاب را فرصتی می‌دانند برای بیان نظراتشان و متعاقباً نشر گسترده آن.

هر مصاحبه یا خبری در ایام نمایشگاه دیده و شنیده می‌شود. در دوره‌های گذشته حتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد درخواست برگزاری مناظرات در فضای نمایشگاه را نیز داده بود. البته در دوره‌های قبل‌تر حضور برخی نامزدهای ریاست جمهوری باعث ایجاد جنجال در محل نمایشگاه کتاب شده بود.
گفتنی است در سال‌های قبل همزمانی برگزاری نمایشگاه کتاب و مطبوعات، مجال بیشتری برای مانور نامزدها می‌داد؛ اما در سال‌های اخیر با وضع مقررات و قوانین حضور و تبلیغات نامزدها نظم بهتری گرفته است.

نشست‌های انتخاباتی نداریم
قبل از انتشار مصوبه شورای سیاستگذاری درباره چگونگی حضور نامزدها در محل نمایشگاه کتاب، آقای امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفته بود که رویکرد ما ترویج اصل انتخابات و بالابردن مشارکت مردم است ولی وارد بحث جناح بندی سیاسی و تبلیغات خاص برای افراد در نمایشگاه نمی‌شویم چراکه ایجاد فرصت برابر دشوار است.
وی در پاسخ به این سؤال که برای نامزدها برنامه خاص انتخاباتی تدارک دیده شده گفت: نمایشگاه کتاب تهران یک رویداد مربوط به مقطع یا دولت خاصی نیست بلکه طی 30 سال گذشته یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی کشور بوده است.
همان‌گونه که در آئین‌نامه شورای سیاستگذاری نمایشگاه تصویب شد، قرار بر این شده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مسیر اصلی خود را داشته باشد و در مسیر جریان‌های سیاسی نیفتد.
رئیس شورای نظارت و ارزیابی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به رویکردها اشاره کرد و ابراز داشت: بنا شد برنامه‌های خاص انتخاباتی در نمایشگاه کتاب نداشته باشیم اما منعی برای بازدید نامزدها از سطح نمایشگاه نداریم با این قاعده که هماهنگی‌ها پیش از حضور انجام شده باشد تا موارد امنیتی در نظر گرفته شوند.
وی در پایان صراحتاً اعلام کرد: برنامه‌ای برای نامزدی خاص در جهت میتینگ‌های انتخاباتی در نمایشگاه کتاب نخواهیم داشت.
هماهنگ شده و در اختیار
به گزارش خبرنگار صبح‌نو، ظاهراً قرار است مصوبه شورای سیاستگذاری سی امین دوره نمایشگاه کتاب تا یکی دو روز آینده منتشر شود؛ اما با پیگیری‌های انجام شده معلوم شد که قرار است حضور نامزدها با هماهنگی ستاد نمایشگاه کتاب باشد و به محض وارد شدن به محل برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، طبق برنامه ریزی‌های ستاد عمل کرده و نمی‌توانند خودسر برای خودشان برنامه‌های تبلیغاتی برگزار کنند. آقای همایون امیرزاده، سخنگوی ستاد در گفت و گو با « صبح نو» با بیان اینکه در روزهای آینده مصوبه را رسانه‌ای خواهیم کرد، افزود: بطور کلی قرار است مشی بیطرفانه داشته باشیم و تمام تلاشمان روی تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات باشد. در این مصوبه بنا بر محدود کردن نامزدها نیست و نمایشگاه کتاب مجالی منصفانه برای بیان دیدگاه‌های فرهنگی آنها خواهد بود.

سال 92
آقای سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی  در اردیبهشت ماه سال 92 با اشاره به حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در نمایشگاه کتاب تهران، گفته‌ بود: در صورت موافقت وزارت کشور و شورای نگهبان فرصتی برای مناظره نامزدها در نمایشگاه فراهم خواهیم کرد.
وی با اشاره به برنامه‌های نمایشگاه کتاب تهران برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمایشگاه کتاب تهران فرصت مناسبی است تا امکاناتی را فراهم کنیم که نامزدهای ریاست جمهوری حضور داشته و نظرات خود را مطرح کنند.
وی افزود: یقیناً نامزدهای ریاست جمهوری از نمایشگاه بازدید خواهند داشت، اما ما نیز امکان دارد که بخواهیم فضایی را برای مناظره آنها فراهم کنیم.
حسینی افزود: برای این منظور باید پیش از هرچیز موافقت شورای نگهبان و وزارت کشور را فراهم کنیم. در صورت کسب این موافقت‌ها مشکلی برای حضور نامزدها در نمایشگاه کتاب و مناظره آنها و فراهم کردن فرصتی برای مناظره آنها وجود ندارد.
البته هیچ وقت فرصت مناظره بین نامزدها در نمایشگاه کتاب سال 92 پیش نیامد و نمایشگاه کتاب صرفاً تبدیل به محلی شد برای حضور نامزدها و بازدید آنها.
شاید مهم‌ترین صحبت‌ها در ایام نمایشگاه به آقای حدادعادل تعلق داشت. وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که فرهنگ در دولت شما چه جایگاهی دارد، گفت: جایگاه فرهنگ همیشه والا بوده و هست در دولت من نیز این گونه است.
حدادعادل در پاسخ به این‌که اگر رئیس جمهور شوید تا چه میزان به کتاب و کتابخوانی توجه خواهید کرد، افزود: تا به حال کسی را مانند بنده دیده‌اید که تا این حد به نمایشگاه کتاب علاقه نشان دهد و هر سال چند بار به نمایشگاه بیاید؟ اگر فرصت پیدا کنم، سعی می‌کنم به کتاب، ناشر، نویسنده و مترجم توجه بیشتری داشته باشم.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس