کتاب

همایون امیرزاده گفت: تا کنون ۱۹ غرفه در این دوره از نمایشگاه به خاطر نقد کردن بن‌کارت‌های الکترونیکی تعطیل شده است.

به گزارش مشرق، نشست امضای تفاهم نامه میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک شهر با موضوع اعطای تسهیلات تاسیس و تجهیز کتابفروشی امروز ظهر ساعت در سالن اصلی سرای اهل قلم سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه کتاب، در این نشست خبری گفت: تاکنون ۱۹ غرفه در این دوره از نمایشگاه به خاطر نقد کردن بن‌کارت‌های الکترونیکی تعطیل شده است.
امیرزاده در ادامه درباره روند پیشرفت واسپاری امور نمایشگاه کتاب به صنوف گفت: روند واسپاری‌ها و گرفتن بخشی از وظایف اجرایی و در اختیار صنوف گذاشتن آن، به سرعت در حال شکل‌گیری است. این که کارگزار این  تفاهم موسسه نمایشگاه‌های بین المللی ایران شده، بی‌دلیل نیست. توان و اندوخته این موسسه باعث شده با شناخت درست از ظرفیت‌های موجود در آن استفاده شود.
 
امیرزاده افزود: تسهیلات به ناشران با 8 درصد سود تعلق می‌گیرد. دوره‌ای که دکتر صالحی کار خود را آغاز کرد، 66 میلیارد بدهی قراردادی داشتیم اما امروز در پایان این دوره 10 میلیارد سهم معاونت فرهنگی و 10 میلیارد سهم بانک شهر است؛ یعنی 20 میلیارد آورده داریم. در حالی که اعتبارات ما یک ریال هم افزایش پیدا نکرده. محل اعتبار محل مدیریت منابع در اختیار بوده و برای  این کار صرفه جویی شده است. تسهیلات برای موارد ذیل در نظر گرفته می‌شود:
یک؛ تسهیلات معطوف به تاسیس و راه اندازی کتابفروشی‌هاست که شیوه نامه آن نوشته شده است. دوم؛ بخشی از تسهیلات برای بازسازی و گسترش کتاب فروشی و مراکز توزیع است و سوم؛ کمک به توزیع و دسترسی به کتاب. اولویت وام با کتاب فروشی‌هاست. از شرایط لازم برای گسترش کتاب فروشی‌ها این این است که حداکثر در سه ماه و برای راه‌اندازی حداکثر تا 6 ماه اقدام کنند. حتما سند رسمی به عنوان وثیقه بگذارند.
امیرزاده درباره مراحل پرداخت این وام گفت: پرداخت وام سه مرحله‌ای است؛ مرحله اول کار تامین مکان، دوم آماده سازی و تجهیز و سوم راه اندازی است. هدف شهرستان‌های کمتر برخوردار است و مراکز استان‌ها غیر چند استان سیستان و بلوچستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان، خراسان شمالی، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی شامل این پرداخت نمی‌شوند؛ مگر در موارد خاص. بازپرداخت وام حداکثر 48 ماه است. بعد از 13 سال این اتفاق مبارک افتاد که امیدواریم با این کار اصلاح نظام یارانه نشر به نفع ساز و کارهای نشر را رقم بزنیم.  

او همچنین اظهار کرد: علاوه بر تعطیلی غرفه‌های این ناشران که اقدام به این کار کرده‌اند، آن‌ها اجازه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال بعد را هم نخواهند داشت.
در این نشست خبری همچنین امیرمسعود شهرام‌نیا اظهار داشت: تخصیص وام توسعه کتابفروشی‌ها از چند جهت مهم است. لازم است چند نکته را ذکر کنم؛ سال‌ها پیش در مجموعه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به عنوان متولی نشر وام‌هایی که برای ناشران اختصاص داشت، به خاطر شرایط بد مالی و بودجه یارانه کتاب تعطیل شد. نکته بعدی اینکه شرط رونق صنعت نشر و بهترین مسکن این وضعیت پر اشکال توجه بیشتر به کتابفروشی‌هاست اما منظورم تسکین مقطعی نیست. اگر درست تشکیل شود، قطعا دراز مدت خواهد بود. شرایط کنونی ارقام مورد نیاز برای تاسیس کتابفروشی‌ها بالاست و از آنجا که اعتبار جدیدی هم وجود نداشت، با مساعدتی که بانک شهر انجام داد این امکان به وجود آمد. اولویت با محل‌هایی است که در آن بحران کتاب فروشی وجود دارد. در بسیاری از شهرها و استان‌ها تعداد کتاب فروشی‌ها بسیار اندک و محدود است. این اتفاق تصمیم مبارکی در زمینه نشر است که به محض امضای تفاهمنامه موضوع تخصیص وام‌ها آغاز و پرداخت وام به ناشرین بابت کتابفروشی و یا بهتر بگویم پرداخت وام به کتابفروشی‌ها آغاز می‌شود.

محمد کیایی معاون شعب و توسعه بازاریابی بانک شهر در این جلسه گفت: بانک شهر از سال گذشته وارد این عرصه فرهنگی شد و دومین سالی است که به عنوان بانک عامل در اجرای نمایشگاه حاضر شد. در سال گذشته نواقصی وجود داشت که در سال جاری تلاش کردیم، جبران کنیم. نسبت به سنوات قبل از 30 تا 50 درصد در شهرستان‌ها در بخش کتاب و کتابداری پیشرفت داشتیم. امسال هم برای سال دوم که در نمایشگاه هستیم، سه هزار دستگاه کارتخوان در اختیار ناشران قرار دادیم و این تعداد نسبت به سال گذشته 75 تا 100 درصد افزایش داشته است. بیش از 64 دستگاه وب‌کیوسک و دو دستگاه صراف الکترونیک وارد مجموعه کرده ایم. دستگاه‌های سیار خودپرداز از 5 به 12 دستگاه افزایش پیدا کرد. در سال گذشته مجموعه بن کتاب 180 هزار تا بود که تا روز گذشته 205 هزار بن کتاب فیزیکی ارائه دادیم و پیش بینی می‌کنیم تا 23 اردیبهشت بالغ بر 230 تا 250 هزار افزایش یابد.

امیدواریم مسئولان به این حداقل قانع نباشند. اگر از بعد مالی حساب کنیم، برای بانک زیان ده است؛ ولی از بعد اجتماعی وظیفه خود می‌دانیم در بخش نشر وظیفه خود را انجام دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس