کد خبر 712551
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
مسکن مهر

به طور کلی در بودجه سال ۹۶ هیچ ردیف مشخصی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی دولت در نظر گرفته نشد.

به گزارش مشرق، چهار سال از فعالیت دولت یازدهم گذشت، بی‌آنکه تدبیری برای صاحبخانه کردن مردم اندیشیده یا حداقل بذر امیدی در دل آنها کاشته شود. این در حالی است که طی این سال‌ها همواره وزیر راه و شهرسازی بارها به طرح مسکن مهر حمله و آن را از سر خود باز کرد و حتی سیاست دولت قبل در خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد از پس‌اندازهای آینده را به باد انتقاد گرفت. در نهایت نیز بالاخره کاشت این بذر ناامیدی در دل اقشار کم‌درآمد در ماه پایانی فعالیت دولت به بار نشست و آخوندی نیز تیر خلاص را رها کرد.


روزنامه جوان در گزارشی خاطر‌نشان کرد: از جمله اوراق قطور وعده‌های دولت در آغاز کار مربوط به خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد بود؛  اقشاری که صاحبخانه شدن را به عنوان یکی از حقوق اولیه خود، آرزویی دیرینه می‌دیدند و با هزاران امید و آرزو سرمایه و پس‌انداز اندک خود را در راه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر به دولت دادند و آنها نیز اتمام و تحویل پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر را موکول به سال ۹۳ کردند.


بعد از این در آبان ماه سال ۹۳ وزیر راه با تاکید بر اینکه تمام تعهدات دولت قبل درخصوص مسکن مهر با قوت پیگیری می‌شود، ابراز امیدواری کرد که پروژه مسکن مهر در سال ۹۴ جمع شود، اما این وعده وزیر راه و شهرسازی در سال ۹۴ هم رخ نداد و موکول به سال ۹۵ شد.


هر چند که باید گفت از وزیری که یکبار این طرح را «مزخرف» خواند، بار دیگر «اقتصاد برانداز یا دردسرساز» نام نهاد و بارها همراهی نکردن خود را با این طرح نشان داده بود، انتظار بیشتری نمی‌رفت،  اما بعد از این پای قول و قرار رئیس دولت به میان آمد؛ چرا که روحانی در نیمه دوم سال ۹۵ خود گفته بود: «مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود. خانه‌هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم را داشته باشد. مسجد و کلانتری و مدرسه و گاز و برق و آب و جاده در این مسکن‌ها نبود، بر این اساس دولت به مشکل خورد، اما با همه اینها پرونده مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم بسته می‌شود.»


اما چند روز پیش و در شرایطی که عمر دولت یازدهم رو به پایان است، وزیر راه و شهرسازی تأیید کرد که پرونده مسکن مهر در سال ۹۶ بسته نمی‌شود. هر چند که وی گفته «واحدهای باقی‌مانده، واحدهایی هستند که یا متقاضی ندارند یا واحدهایی هستند که گرفتاری‌های دادگاهی دارند.»  اما ابراز گلایه‌مندی بسیاری از اقشار کم‌درآمد نسبت به از دست رفتن سرمایه چندین ساله‌ای که به امید خانه‌دار شدن در راه مسکن مهر هزینه کردند، کاملا خلاف گفته‌های آقای وزیر را نشان می‌دهد.


شاهد دیگر این موضوع پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر تا همین چندماه پیش است و با توجه به اینکه در سال ۹۳، ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده بود، نشان می‌دهد در سال‌های سپری شده پیشرفت فیزیکی مسکن مهر، بسیار اندک بوده است و مطابق آمار پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر در دولت به طور ماهانه نیم‌درصد ارزیابی می‌شود.


مسکن اجتماعی با نام «تامین مسکن اقشار کم‌درآمد»  نیز از دیگر وعده‌های دولت برای اقشار کم‌درآمد بود که به عنوان جدی‌ترین برنامه‌ها معرفی شد تا با اشراف بر نواقص و کاستی‌های مسکن مهر در دولت قبلی، اقشار کم‌درآمد را خانه‌دار کند. قرار بر این بود بافت‌های فرسوده درون شهرها انتخاب و زمین مورد نیاز از طریق ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری تامین شود.


اما همه اینها قرارهایی بود که معلوم نیست با که و چه گذاشته شد؛ چرا که به طور کلی در بودجه سال ۹۶ هیچ ردیف مشخصی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی دولت در نظر گرفته نشد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس