بر اساس این گزارش یک معترض به نام مرکوری درباره انگیزه خود از پیوستن به جنبش ضد کاپیتالیستی وال استریت را اشغال کنید می گوید: "ما از جنبش بیداری کشورهای خاورمیانه الهام گرفته ایم. آمریکایی ها قانونا از حقوقی برخوردارند. اما متاسفانه این حقوق فقط بر روی کاغذ وجود دارد و در سطح جامعه مغفول واقع شده و کمترین توجهی به نیازهای آنها نمی شود."

 به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،شبکه خبری بی بی سی طی گزارشی از جنبش اعتراضی وال استریت این پرسش را مطرح کرد که عاقبت اعتراضات وال استریت به کجا خواهد رسید؟
بر اساس این گزارش یک معترض به نام مرکوری درباره انگیزه خود از پیوستن به جنبش ضد کاپیتالیستی وال استریت را اشغال کنید می گوید: "ما از جنبش بیداری کشورهای خاورمیانه الهام گرفته ایم. آمریکایی ها قانونا از حقوقی برخوردارند. اما متاسفانه این حقوق فقط بر روی کاغذ وجود دارد و در سطح جامعه مغفول واقع شده و کمترین توجهی به نیازهای آنها نمی شود."

این گزارش افزود: این روزها پارک زاکوتی نیویورک، محل تجمع معترضینی است که در اعتراض به وجود تبعیض و نابرابری اقتصادی گسترده، طی سومین هفته متوالی در مجاورت وال استریت، نماد اقتصاد سرمایه داری دست به تحصن و اعتراض زده اند.

سوفی یکی دیگر از معترضان می گوید، به اینجا آمده تا اعتراض خود را نسبت به اعدام تروی دیویس، زندانی سیاه پوست آمریکایی، که پرونده اش با علامت سوال های جدی مواجه بود،  نشان دهد.

ویل استرلا می گوید، این انقلابی است که متعلق به یک نسل از آمریکایی هاست.

برایان فیلیپس، یکی از اعضای سابق نیروی دریایی آمریکا که اکنون از کار بیکار شده، می گوید، به اینجا آمده تا شاهد اضمحلال فدرال رزرو آمریکا باشد.

هر یک از معترضان انگیزه های مختلفی را برای تجمع اعتراضی خود بیان می کنند. اما همه آنها در مورد نارضایتی از نابرابری های اجتماعی موجود در جامعه آمریکا باهم هم نظرند.

برایان فیلیپ، که با یونیفرم نیروی دریایی آمریکا در اعتراضات شرکت می کند، می گوید: " دولت آمریکا، در تمام طول عمرم به من دروغ گفته و من دیگر نمی توانم این دروغ ها را تحمل کنم."

بیکاری او را وادار کرده تا از واشنگتن برای پیوستن به معترضان به وال استریت بیاید.
او می گوید: " فقط می خواهم با یکی از 700 نفری که یکشنبه گذشته بر روی پل بروکلین دستگیر شده اند صحبت کنم و از آنها بپرسم به چه جرمی بازداشت شده اند."

بر اساس این گزارش ماموران پلیس محل استقرار معترضان را در محاصره خود گرفته اند. ماموران در روز شنبه رفتار نسبتا ملایمی با معترضان داشته اند. اما معترضان می گویند شنبه گذشته پلیس آنها را به طرف وسط خیابان بروکلین هل داده و اجازه نداده بود که در پیاده رو بایستند. سپس به جرم بر هم زدن نظم عمومی آنها را دستگیر کرده بود.

پلیس این اظهارات را تکذیب کرده و با انتشار یک فایل ویدئویی در صدد رد ادعاهای معترضان برآمده است.

ویل استرلا، که یک عکاس است می گوید: "پلیس من و سایرین را به زور به سمت دهانه پل هدایت می کرد."

بعد از انتشار ویدئویی در یوتیوب در هفته گذشته که یکی از افسران عالی رتبه پلیس را در حال پاشیدن اسپری فلفل به سمت معترضان نشان می دهد، نوع برخورد پلیس با متحصنان با انتقادات زیادی مواجه شده است.

ویل استرلا بر مسالمت آمیز بودن این اعتراضات تاکید می کند، مسئله ای که مورد تایید تمامی معترضان است.

اکثر معترضان جوانان زیر سی سالی هستند که مجبورند همزمان با تحصیل، چندین کار نیمه وقت پیدا کنند تا شاید بتوانند هزینه ادامه تحصیلشان را پرداخت کنند. آنها در ایام جوانی، با سختی های ناشی از مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. این جوانان نظامی را که تنها منافع یک درصد از جامعه را تامین و تضمین می کند، نمی خواهند. آنها می گویند ما 99 درصد از جامعه آمریکا هستیم.

این گزارش افزود: جنبش آنها  از حقوق تمام مردم جهان در مقابل شرکت هایی که جز افزایش سود خود به چیز دیگری نمی اندیشند، دفاع می کند و از مردم می خواهد که برای دفاع از حقوق خود و باز پس گیری آنچه که به ناحق از آنها سلب شده، به پا خیزند. در مرکز پارک زاکوتی، و در بین کیسه خوابها، غذای مجانی توزیع می شود. انکه، دختر 24 ساله ای که در یکی از مجلات محلی کار می کند، مشغول پخش غذا در بین متحصنان است. او می گوید: " من اقدامات دسته جمعی را دوست دارم. تصمیمی که توسط مردم اتخاذ و عملی می شود." او اضافه می کند: "نمیدانم تا کی قرار است به این کار ادامه دهیم، اما از اینکه بخشی از یک حرکت برخواسته از متن مردم هستم خیلی خوشحالم."

بر اساس این گزارش پرسشی که مطرح می شود این است عاقبت این اعتراضات به کجا خواهد رسید؟ کسی نمی داند. اما معترضین می گویند که جدیت و تلاش آنها برای پیروزی و رسیدن به موفقیت با فرا رسیدن پاییز، تحلیل نخواهد رفت.

سوال ایجاست که آیا این جنبش که هدف خود را اصلاح نظام اقتصادی ناعادلانه آمریکا قرار داده، می تواند به شکل حرکتی سیاسی و سازمان یافته انسجام یابد و در صحنه سیاسی آمریکا حیات خود را تداوم بخشد؟

برخی از اتحادیه های مختلف صنفی که در ابتدا تنها از دور نظاره گر ماجرا بودند، اخیرا از جنبش وال استریت را اشغال کنید اعلام حمایت نموده اند و این می تواند نشان دهنده پتانسیل بالای این جنبش برای تبدیل شدن به یک قدرت سیاسی در آمریکا باشد.

جس کوپر، معترض 24 ساله امیدوار است که این جنبش بتواند در عرصه سیاسی آمریکا تاثیرگذار باشد. او می گوید: " ما به شدت نگران تاثیرات مخرب دخالت لابی های متعلق به شرکت های قدرتمند در مراکز تصمیم گیری سیاسی در  آمریکا هستیم. جنبش وال استریت می تواند با ورود به عرصه سیاست، تا حد زیادی جلوی زیاده خواهی این لابی ها را بگیرد."
منبع :فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس