کد خبر 711477
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴
برد موشک های کره شمالی

کره شمالی روز 15 آوریل (26 فروردین)درسالروز تولد بنیانگذار این کشور موسوم به 'روز خورشید' آزمایش موشکی ناموفقی داشت.

به گزارش مشرق، کره شمالی روز 15 آوریل (26 فروردین)درسالروز تولد بنیانگذار این کشور موسوم به 'روز خورشید' آزمایش موشکی ناموفقی داشت،اما با این وجود منازعه واشنگتن –پیونگ یانگ به گونه ای بالا گرفته که رسانه های آمریکایی 'نگرانی واشنگتن را از احتمال رسیدن موشک های کره شمالی به آمریکا ' مطرح می کنند.


پرتاب های مختلف موشک توسط کره شمالی با واکنش های بسیار تند و منفی دونالد ترامپ و سایر مقام های دولت جدید آمریکا روبه رو شده است به گونه ای که دو آزمایش اخیر این کشور با واکنش های سیاسی واشنگتن روبه رو شد. پیونگ یانگ روز 16 فروردین ماه جاری یک فروند موشک بالستیک و 12 اسفند ماه سال 95 به طور همزمان 4 فروند موشک بالستیک با بردهای مختلف به سمت دریای ژاپن شلیک کرد .

منازعه دیپلماتیک آمریکا با کره شمالی پس از سفر شی جین پینگ به آمریکا و درخواست ترامپ از همتای چینی خود برای اعمال نفوذ پکن بر کره شمالی و جلوگیری از تکرار آزمایش های موشکی پیونگ یانگ بالا گرفت.

آمریکا تهدید کرد در صورت آزمایش موشک های برد بلند توسط کره شمالی، آنها را توسط ناوهای خود در منطقه ساقط می کند که این موضع گیری، سبب شعله ور کردن تنش ها در شبه جزیره کره شد. همزمان واشنگتن اعلام کرد که به کره جنوبی در استقرار سامانه موشکی پیشرفته «تاد» کمک می کند و به ژاپن هم سامانه های «پاتریوت» می فروشد تا سامانه دفاعی و سپر موشکی گسترده ای را در منطقه شرق آسیا علیه کره شمالی داشته باشد.

ناو غول پیکر «یو.اس.اس کارل وینسون» و چند ناو هدایت کننده موشک نیز به دستور ترامپ به ابهای همجوار کره شمالی به ویژه فیلیپین گسیل شدند که کره شمالی در واکنش به این اقدام اعلام کرد که آماده جنگ و نبرد بی امان با آمریکاست.

اگرچه ترامپ در اظهاراتی اعلام کرد که هیچکس نمی داند آمریکا دست به چه اقدامی خواهد زد اما برخی ناظران، سفرهای رکس تیلرسون وزیر خارجه ترامپ و مایک پنس معاونش به آسیا را ، حاکی از تلاش این کشور برای عملی ساختن سیاست 'محاصره کره شمالی در منطقه ' تحلیل کردند.

'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی پس از به قدرت رسیدن در سال 2011 مهمترین سیاست خود را توسعه برنامه تسلیحات هسته ای این کشور اعلام کرد. برخی منابع خبری از آزمایش بیش از دهها موشک توسط کره شمالی، در سال های اخیر،خبر دادند.

'دیوید تئود و آدریان لئونگ' کارشناسان ارشد بلومبرگ روز یکشنبه در تحلیلی با طرح این سوال که آیا موشک های کره شمالی به واشنگتن و کاخ سفید می رسد،نوشتند: به نظر می رسد ، کره شمالی دارای موشک هایی با قدرت 20 بمب اتمی است که می تواند کره جنوبی و ژاپن را هدف قرار دهد و این کشور اکنون بر روی ساخت موشک های دوربردی که قادر به هدف گیری واشنگتن دی سی با کلاهک هسته ای است، تمرکز کرده است.

این تحلیلگران آمریکایی با ارائه نمودارهای مختلف برد پرتاب موشک های کره شمالی ' منطقه ای و بین قاره ای ' نوشتند: رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز نهم آوریل (یکشنبه هفته جاری20 فروردین) گفت که آمریکا نگرانی عمیقی نسبت به 'پیشرفت چشمگیر کره شمالی در سیستم های حمل کلاهک ' موشکی اش دارد.

' در حالیکه کره شمالی موشک های نوع تائپودانگ- دو را در اختیار دارد که گفته می شود قدرت برد آن می تواند به تمام بخش های آمریکا برسد اما برخی ناظران معتقدند که این موشک صرفا برای پرتاب ماهواره ها به مدارهای مختلف زمین در فضا مورد استفاده قرار می گیرد و برای حمل کلاهک هسته ای مناسب نیستند.'

رئیس جمهوری کره شمالی در آغاز سال جاری گفت که این کشور در آخرین مرحله از آمادگی برای آزمایش موشک بالستیک' آی سی بی ام' است.

این کشور سرانجام روز گذشته در جریان رژه بزرگ نظامی ، به مناسبت یکصد و پنجمین سالگرد تولد «کیم ایل سونگ» اولین رهبر و بنیانگذار این کشور، از یک فروند موشک جدید بالستیک قاره پیما موسوم به «آی سی بی ام» رونمایی کرد و همزمان آزمایش موشکی دیگری داشت که البته ناموفق بود.

خبرگزاری کره جنوبی (یونهاپ) که تمام حرکات نظامی نیمه شمالی جدا شده را رصد می کند ،با اشاره به پرتاب ناموفق موشک توسط کره شمالی در روز گذشته نوشت : اگرچه هنوز مشخص نیست که موشک بالستیک پرتاب شده از چه نوعی بوده ،اما پیونگ یانگ در سالگرد تولد «کیم ایل سونگ» بنیانگذار کره شمالی، 60 موشک را که به نظر می رسید یکی از آنها موشک بالستیک قاره پیما باشد، به نمایش گذاشته بود.'

طبق این گزارش ، کره شمالی دارای موشک های قاره پیمای بالستیک «کی ان ـ 08» و «کی ان ـ 14» است اما موشک مذکور از نوع جدید و بزرگتر از موشک های قبلی قاره پیمای این کشور است.

یک فروند موشک میان برد بالستیک «آی آر بی ام» که کره شمالی آن را «پوک گوک سونگ ـ 2» می نامد و نام دیگرش «کی ان ـ 15» است نیز از جمله این 60 موشک بود .

موشک های زمین به زمین «کی ان ـ 06»، موشک های «اسکاد یی آر» و همچنین موشک های پرتابی از روی کشتی و «راکت های 300 میلیمتری» از دیگر موشک های پرقدرتی بود که در این نمایش بزرگ نظامی در معرض دید جهانیان گذاشته شد.

بسیاری رسانه های آمریکایی که اقدامات نظامی کره شمالی را کاملا رصد می کنند با توجه به اظهارات رهبر این کشور می گویند کره شمالی که تاکنون 5 آزمایش هسته ای را طی سال های 2006-2016 انجام داده ، احتمالا در تدارک ششمین آزمایش هسته ای خود است.

به نوشته بلومبرگ ؛ 'بیشترین نگرانی آمریکا از آزمایش موشک نوع KN-08 توسط کره شمالی است. این نوع موشک بالستیک قاره پیما با برد حدود 11 هزار و 500 کیلومتر ( هفت هزار و 100 مایل) قادر به تهدید شهرهای مهم آمریکا است.'
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس