تیلرسن

وزیر خارجه ایالات متحده، رکس تیلرسن، گفت که آمریکا در حال سازماندهی یک ائتلاف برای برکناری رییس جمهور سوریه، بشار اسد، است.

سرویس جهان مشرق - وزیر خارجه ایالات متحده، رکس تیلرسن، گفت که آمریکا در حال سازماندهی یک ائتلاف برای برکناری رییس جمهور سوریه، بشار اسد، است.

به گزارش شبکه فاکس نیوز، وابسته به جمهوری خواهان تندرو، در روز پنجشنبه، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که «اقداماتی در حال انجام است" تا یک ائتلاف بین المللی برای فشار بر رییس جمهور سوریه با هدف کنار رفتن او از قدرت ایجاد گردد. تیلرسن این اظهارات را در پالم بیچ غربی و بعد از استقبال از رییس جمهور چین(که برای دیدار دو روزه با ترامپ به آمریکا رفته است) انجام داد.

وقتی از تیلرسن سوال شد که آیا آمریکا ائتلافی برای برکناری اسد تشکیل خواهد داد، گفت، " این اقدامات در حال انجام است."

ترامپ بعد از انجام عملیات موشکی آمریکا علیه پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه، گفت که از همه «کشورهای متمدن» می خواهد که برای پایان دادن به تروریزم به آمریکا ملحق شوند:

" من از همه کشورهای متمدن می خواهم که برای پایان دادن به کشتار و خونریزی در سوریه، و نیز به تروریزم در همه اشکال و انواع ان، به ما ملحق شوند." ترامپ سپس با لحن شبه مذهبی که یادآور ادبیات جنگ افروزانه‌ی جرج دابلیو بوش بود، افزود، " ما خواستار حکمت خداوند برای مواجهه با چالش دنیای بسیار  پریشان امروزمان هستیم. ما برای جان مجروحان و روح درگذشتگان دعا می کنیم و امیدواریم که از آن جا که آمریکا برای عدالت ایستاده است، در آخر صلح و صفا حاکم شود!"

پیش تر شبکه خبری CBS روز پنجشنبه گزارش داده بود که ترامپ قصد دارد با وزیر دفاع، جیمز متیس، در فلوریدا دیدار کند تا متیس او را نسبت به گزینه های نظامی آمریکا علیه بشار اسد توجیه کند. به گزارش این شبکه، یکی از این گزینه ها، حمله با موشک های کروز از ناوهای آمریکایی بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که آمریکا پیش از انجام حمله، اقدام را با متحدان خود هماهنگ کرده بود و ان ها هم از طرح های آمریکا حمایت کردند.

ژنرال هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، نیز بعد از حمله موشکی آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت که ترامپ گزینه های مختلف در سوریه را با اعضای شورای امنیت کاخ سفید بررسی کرد، ولی در نهایت حمله موشکی را انتخاب کرد:

" سه گزینه بود که ما با رییس جمهور مطرح کردیم، و رییس جمهور موقع بررسی دومی گفت بس است، روی همین کار می کنیم. او سوالاتی داشت و ما سعی کردیم که پاسخ بدهیم. بعد از بحث های طولانی، رییس جمهور تصمیم به اقدام گرفت."

به گزارش رویترز، همزمان یک مقام پنتاگون که نخواست نامش فاش شود به این خبرگزاری گفت که این اقدام آمریکا یک «تک-اقدام»one-off بود، یعنی قصدی برای ادامه آن نیست. البته این گزارش رویترز هنوز تایید نشده است. علاوه بر این، با اظهارات تیلرسن در زمینه تشکیل ائتلاف و درخواست ترامپ برای پیوستن کشورهای دیگر به آمریکا در موضوع سوریه، «تک-اقدام» بودن حمله موشکی آمریکا به سوریه هنوز محل تردید و ابهام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس