کد خبر 706527
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
جهادی

خوزستانی‌ها هرقدر سال 95 را با تلخی گذراندند، اما در آستانه سال نو و پس از آن شیرینی «جهاد» دوباره به کامشان نشست و با حضور 9 هزار نفر جوان بی ادعا، اما متخصص و جهادگر، خوزستان جانی دوباره گرفت.

به گزارش مشرق، اهالی دورافتاده‌ترین روستاها و شهرهای استان خوزستان، هرقدر سال 95 را با تلخی ریزگردها و قطعی‌های پیاپی برق گذراندند، اما در آستانه سال نو و پس از آن شیرینی «جهاد» دوباره به کامشان نشست و با حضور 9 هزار نفر جوان بی ادعا، اما متخصص و جهادگر، خوزستان جانی دوباره گرفت. پشت همه این خبرهای خوب و گروه‌های مختلف که 34 منطقه محروم خوزستان را هدف سفر خود قرار داده بودند، نامی آشنا به چشم می‌خورد. نامی که حالا به یکی از شناخته‌شده‌ترین مراکز ساماندهی و پیگیری فعالیت‌های جهادی تبدیل شده است. جایی که آن را با نام «قرارگاه جهادی امام رضا (ع)» می‌شناسند.

«عید رفته بودم ملاشیه؛ اگر کسی مشکل فاضلاب آن‌جا را حل کند، مشکل وهابیت را هم حل کرده است. احتیاجی به کار فرهنگی هم نیست!» این جمله کوتاه و تاثیرگذار مسوول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) درباره سفرش به منطقه محروم «ملاشیه» در خوزستان است که در صفحه شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی نوشته است. حجت‌الاسلام «غلامرضا قاسمیان» که خیلی‌ها او را با صدای خوش و آوازهایی که روی منبر مسجد دانشگاه شریف از حافظ خوانده است، می‌شناسند، چند سالی می‌شود که به عنوان راهبر اصلی قرارگاه جهادی امام رضا (ع) فعالیت جوانان متخصص و داوطلب جهادی را ساماندهی می‌کند. آن‌ها البته این‌بار، خوزستان را برای یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌های جهادی‌شان انتخاب کردند تا در قالب طرحی که از آخرین روزهای سال 95 آغاز می‌شد، لذت بهره‌مندی از امکانات اولیه را به اهالی محروم‌ترین نقطه‌های استان خوزستان بچشانند تا مگر کمی از دردها و آلام مردم مظلوم این گوشه از کشورمان التیام یابد. نکته جالب این طرح اما، حضور گسترده جوانان از شهرهای مختلف کشور در این اردوی بزرگ جهادی بود. جوانانی که از شهرهایی چون شیراز، گیلان، کرج، قم، بجنورد، گرگان، تهران و... زیر پوشش قرارگاه جهادی امام رضا (ع)، نوروز 96 خود را در فضایی متفاوت و محروم، اما پر از شور و امید گذراندند.

قلب جهاد از خرمشهر تپید

مسوول ستاد حرکت‌های جهادی قرارگاه امام رضا (ع) فعالیت‌های اصلی این اردوی بزرگ جهادی در خوزستان را حول سه محور اصلی می‌داند. آقای «علی حاجوی» می‌گوید: «‌این طرح بزرگ جهادی از تاریخ 25 اسفند 95 الی 15 فروردین 96 برگزار می‌شود و سه‌شنبه (امروز) هم به نوعی اختتامیه این طرح برگزار خواهد شد. طرحی که در قالب سه بخش «جهاد پزشکی»، «جهاد عمرانی» و «جهاد فرهنگی» پیش‌بینی شده بود.» حاجوی با اشاره به پیشینه اردوهای جهادی و شکل‌گیری قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در استان خوزستان هم می‌گوید: «آغاز اردوهای جهادی ما در استان خوزستان، از اسفندماه سال ۹۳ بود. آن سال در گروه‌های مختلف جهادی به محوریت استان خوزستان، با حضور حدود سه هزار و ۷۰۰ نفر کار را آغاز کردیم؛ اما به تدریج و با استقبال مردم، بر این جمعیت افزوده شد و به این ترتیب قرارگاه خوزستان به عنوان نخستین قرارگاه استانی امام رضا (ع) فعالیتش را از مهرماه سال جاری در اهواز آغاز کرد و امسال توانستیم اردوی جهادی نورورزی در استان خوزستان را با حضور بیش از 9 هزار نفر از سراسر ایران برگزار کنیم.» به گفته او، این تعداد با متمرکز شدن در شهرستان خرمشهر و همچنین خدمت‌رسانی در ۳۴ شهر و روستای محروم دیگر فعالیت‌های جهادی خود را در حوزه‌های عمرانی، بهداشتی، درمانی، فرهنگی و... پی گرفتند.

او می‌گوید: «‌جهادگران در این اردو در بخش عمرانی با ظرفیت بالای خود با هدف نوسازی مدارس، ساخت و بهسازی منازل ایتام در گروه‌های مختلف فعالیت کردند. جهادگران بخش پزشکی، خدمت‌رسانی در حوزه بهداشت دهان و دندان و مشاوره روان‌شناسی را به عهده گرفتند و دربخش علمی، فرهنگی نیز با بورسیه تحصیلی هزاران دانش آموز و اشتغال زایی برای بانوان در شهر، فعالیت‌ها را ساماندهی کردیم.» مسوول ستاد حرکت‌های جهادی قرارگاه امام رضا (ع) استقبال از اردوهای جهادی توسط مردم و اهالی این مناطق را هم دلیل اصلی گسترش فعالیت‌های قرارگاه جهادی امام رضا (ع) می‌داند و می‌گوید: «زمانی که نیروهای جهادی ما با حجم بالایی شروع به کار کردند، مردم نیز متوجه این مساله شدند و ما نیز تصمیم گرفتیم افرادی را که به‌عنوان راهیان‌نور به این مناطق سفر می‌کنند، در جریان سفر خود، کار جهادی و خدمت‌رسانی انجام دهند.» به گفته حاجوی، فعالیت‌های اردوی جهادی بزرگ این قرارگاه، از روز ۱۵ اسفند 95 آغاز شد و جهادگران با حضور در شهرهایی چون در شهرستان‌های خرمشهر، آبادان، شادگان، دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه، ایذه، باغملک و اندیکا به فعالیت پرداختند. نکته جالب در این میان، توجه جهادگران قرارگاه امام رضا (ع) به شعار سال‌های اخیر بود: «‌ما در زمینه اشتغال نیز فعالیت‌های را انجام می‌دهیم تا در کنار کمک به آبادانی و عمران مناطق محروم، زمینه را برای درآمدزایی و تولید و اشتغال اهالی این شهرها و روستاها به‌ویژه بانوان نیز فراهم کنیم.»
 

سازندگی به سبک جهادی

از سوی دیگر، مسوول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در خوزستان هم با بیان اینکه قرارگاه، تنها در بخش عمرانی فعالیت نمی‌کند، می‌گوید: «قرارگاه در زمینه‌های فرهنگی، بهداشت و درمان فعالیت دارد به‌طوری‌که بیش از 250 نفر در قالب 9 تیم تخصصی پزشکی، دندان‌پزشکی، دامپزشکی، آموزش بهداشت و درمان از 4 فروردین فعالیت‌های جهادی خود را در 5 منطقه استان خوزستان از قبیل ماهشهر، خرمشهر، غیزانیه اهواز، حمیدیه و شادگان آغاز کردند.» آقای «حامد شهریاری» به «تسنیم» گفته است: «تمام هزینه‌های خدمات ارائه شده در کلیه بخش‌های پزشکی کاملاً رایگان بوده و در زمینه عمرانی نیز سعی کردیم 70 تا 80 درصد از مصالح مورد نیاز گروه‌های جهادی را تأمین کنیم اما عمده فعالیت ما تأمین مصالح مورد نیاز برای ساخت‌و‌ساز توسط گروه‌های جهادی است.» شهریاری با اشاره به تداوم فعالیت‌های گروه‌های جهادی در طول سال می‌گوید: «‌در بخش عمرانی در خرمشهر بیش از 50 پروژه جهادی داشتیم.

در هویزه، سوسنگرد و حمیدیه حدود 40 تا 45 گروه جهادی، در محور ایذه- باغملک حدود 28 گروه جهادی، در اهواز و حاشیه اهواز گروه‌های بومی 30 تا 35 گروه جهادی غیر از گروه‌هایی که از سراسر کشور به خوزستان آمده‌اند در حال ارائه خدمات جهادی هستند.» اهالی محروم‌ترین شهرهای خوزستان، حالا خاطره خوشی از نوروز 96 دارند. نوروزی که بهار سازندگی و جهاد را به خانه‌های آنان آورد تا بزرگ‌ترین اردوی جهادی کشور با حضور جوانان شهرهای مختلف کشور، التیامی باشد بر زخم‌های پرشمار خوزستان.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس