وبلاگ مشرق

معاون امور زنان و خانواده روحانی پس از ۴ سال و در اشاره به کارنامه این معاونت گفته است: موفق شدیم «ایجاد حساسیت» کنیم!

سرویس سیاست مشرق- «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، ۷:۳۰ دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید...

***

آغاز «حذف تدریجی برجام» از ادبیات اصلاح‌طلبان و دولت

«حمیدرضا جلایی‌پور» از فعالان اصلاح‌طلب، در حمایت از آقای روحانی یک گفت‌وگوی تفصیلی انتخاباتی با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز انجام داده است.

او در متن این گفت‌وگو به ارائه راهکارهای مختلفی برای رأی‌آوری مجدد رئیس‌جمهور روحانی پرداخته و در عین حال به نقاط قوت و ضعف رئیس جمهور روحانی نیز اشاره کرده است.

نکته جالب این گفت‌وگوی تفصیلی ۲ هزار و ۱۰۰ و ۳۰ کلمه‌ای این است که جلایی‌پور در سرتاسر این گفت‌وگو حتی یک کلمه راجع به «برجام» یا «توافق» یا مقولاتی شبیه به این صحبت نکرده و تماماً بر رأی دادن به آقای روحانی اصرار کرده است.

در کنار جلایی‌پور، «فیض‌ا... عرب‌سرخی» دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز در یادداشتی تفصیلی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه شرق که با عنوان «چرا دوباره به روحانی رأی می‌دهیم؟» به بیان دلایل خود برای رأی دادن به آقای روحانی پرداخته اما حتی یک کلمه هم به برجام یا توافق هسته‌ای اشاره نکرده است.

پیش از این دو نفر، کسان دیگری از اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها نیز حذف برجام از کارنامه ۴ ساله دولت یازدهم و رئیس جمهور روحانی را کلید زده‌اند.[۱]

*قبل از جلایی‌پور، این «سعید لیلاز» از فعالان سیاسی و اقتصادی اصلاح‌طلبان بود که چند هفته پیش و در اواخر سال گذشته طی یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «سال ۹۵، مافوق انتظار» به مثبت‌نمایی از کارنامه اقتصادی دولت پرداخت و البته طی تمام آن یادداشت حتی یک اشاره هم به برجام، مذاکره و یا توافق هسته ای نکرد![۲]

پس از لیلاز هم رئیس‌جمهور روحانی بود که در صحبت‌های خود در آخرین نشست هیئت دولت در چهارشنبه اسفند سال گذشته، صحبت‌های مفصلی را درباره کارنامه اقتصادی دولت بیان کرد اما او هم حتی یک کلمه از برجام یا توافق خود با کشورهای ۱+۵ نگفت.

این روند «طلاق عاطفی از برجام» اثباتاً از آنرو صورت گرفته است که دولت و اصلاح‌طلبان مشترکا به این نتیجه رسیده‌اند که توافقات آقای روحانی با غرب فاقد دستاورد ملموس برای مردم بوده و به همین دلیل باید کم‌کم نسبت به حذف آن اقدام کرد تا برجام تبدیل به پاشنه آشیل دولت در انتخابات آتی نشود.

تحلیلگران همچنین معتقدند آشکار شدن نشانه‌های «شکست رسمی برجام» و حتی تأکید برخی چهره‌های اصلاح‌طلب و دولتی برای آماده بودن در قبال این شکست! نیز می‌تواند از دلایل حذف تدریجی برجام از ادبیات دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان باشد.

گفتنیست، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی چندی قبل در یک مصاحبه از این گفت که علاوه بر بانک‌های اروپایی، بانک‌های کشور چین نیز از همکاری با دولت یازدهم در پسابرجام سر باز زده‌اند.

***

کارنامه خانم مولاوردی پس از ۴ سال: موفق شدیم «ایجاد حساسیت» کنیم!

شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور روحانی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین کار معاونت امور زنان در ۴ سال دولت یازدهم چه بود؟ به خبرگزاری ایلنا گفته است:

«در سطح گسترده ما ارتقای سرمایه اجتماعی زنان و خانواده را داشتیم. البته باید در چارچوب ماموریت‌هایی که ساختارهای مشابه ما در دنیا دارد ما را ارزیابی کنید. مهمترین کار این معاونت ایجاد حساسیت و جلب توجه نسبت به مسائل زنان و خانواده در کشور بوده است و من این را یک حرکت بزرگ می‌دانم»![۳]

*اینکه خانم مولاوردی مدعی ایجاد حساسیت هستند و آنرا یک حرکت بزرگ برای دولت می‌دانند یک مسئله است و اینکه این مسئله فرض بر واقعیت! در نزد مردم هم یک حرکت بزرگ محسوب می‌شود یا یک مسئله دیگر...

پر واضح آنکه معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور روحانی، هم‌اکنون و در آستانه اتمام عمر چهارساله دولت یازدهم بایستی که نسبت به مقولات مهمی مثل آسیب‌های اجتماعی، طلاق‌های رو به تزاید و مسئله توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف پاسخگو باشد نه اینکه به مصداق «خود گویی و خود خندی» به یک لباس ندوخته و نپوشیده تفاخر کند!

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که خانم مولاوردی حوالی ۲ سال قبل و در شهریورماه سال ۹۴ در بخشی از گفت‌وگوی خود با ویژه‌نامه روزنامه ایران در اشاره به فعالیت‌های معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار کرده بود:‌ بسیاری از برنامه‌هایی که بار مالی (بیمه زنان خانه‌دار و ...) داشتند به خاطر مسائلی همچون تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت با مشکل مواجه شدند![۴]

و جالب اینجاست که اکنون و پس از گذشت بیش از یکسال از تحقق برجام آقای روحانی، شخص خانم مولاوردی، به جای توضیح درباره یکی از بدیهی‌ترین وظایف معاونت زنان رئیس‌جمهور، اینطور می‌گوید که مهمترین کار ما «ایجاد حساسیت» بوده است.

***

حتی اگر روحانی اصلاح‌طلبان را نخواهد به زور از او حمایت می‌کنیم!

«محمد نعیمی‌پور» از فعالان اصلاح‌طلب و از نماینگان مستعفی مجلس ششم، طی یادداشتی در روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان (نزدیک به محمدرضا عارف) نوشته است:

«به اعتقاد نگارنده حتی اگر حسن روحانی اعلام می‌کرد که من نمی‌خواهم اصلاح طلبان از من حمایت کنند ولی اصلاح طلبان راه خود را می‌رفتند و از او حمایت می‌کردند. چرا که گزینه‌هایی که در مقابل روحانی قرار دارند گزینه‌هایی هستند که تصورش غیر ممکن است افرادی مجدداً کشور را به وضعیت هشت ساله در دولت‌های نهم و دهم برگردانند. لذا چون نگاه اصلاح طلبان در شرایط فعلی، نگاه بر اساس منافع ملی است هیچ شرط و یا شروطی برای حمایت از حسن روحانی ندارند اما این بدان معنا نیست که مطالبه‌ای هم ندارند.»[۵] (جمله بندی متعلق به منبع خبر است)

*آقای نعیمی‌پور درباره حمایت اجباری اصلاح‌طلبان درست گفته است...

قبل از او و چند سال قبل بود که برخی تحلیلگران در اشاره به رفتارهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان و روش آنها برای انتخابات سال ۹۶ نوشته بودند:

«بزرگان ستادی جریان خاص هرگز حاضر به ریسک درباره انتخابات دولت بعدی یعنی دولت دوازدهم نیستند و روحانی حتی اگر دستور تبعید دسته‌جمعی تمام آنها را هم صادر کند اما آنها از هم‌اکنون به ریاست‌جمهوری دوباره روحانی رضایت داده‌اند.»[۶]

به سخن دیگری اینکه اصلاح‌طلبان برای حضور بالاجبار در سپهر سیاست رسمی کشور و با فضایی که پس از فتنه سال ۸۸ بر آنها عارض شده؛ راهی جز حمایت از آقای روحانی ندارند.

اما در این میان یک نکته مهم نیز وجود دارد و آن اینکه این حمایت اجباری اما یک «حمایت رسمی» نیست.

به این معنی که اصلاح‌طلبان هرگز حاضر نیستند رفتارها و هزینه‌هایی را که در راه رأی‌آوری مرحوم هاشمی در سال ۸۴ و برای یکی از فتنه‌گران در سال ۸۸ مرتکب شدند؛ برای آقای روحانی هم تکرار کنند.

شاهد مثال آنکه چند تن از اصلاح‌طلبان تاکنون صراحتا بیان کرده‌اند که «شکست روحانی شکست ما نیست» و یا «روحانی کاندیدای رسمی اصلاح‌طلبان نیست».

آنها همچنین مؤکداً بیان کرده‌اند که در انتخابات آتی برای رئیس‌جمهور روحانی ستاد انتخاباتی هم تشکیل نمی‌دهند.

بدیهیست که بر اساس این بازی طراحی شده از سوی اصلاح‌طلبان، اگر آقای روحانی در انتخابات ماه آینده شکست بخورد؛ هیچ مسئولیت دموکراتیکی بر ذمه اصلاح‌طلبان نخواهد بود و آنها خواهند گفت که ما شکست نخورده‌ایم!

در صورت پیروزی آقای روحانی هم اصلاح‌طلبان همین حمایت‌های نیم‌بند و غیر رسمی را بعنوان کارت برنده روی میز می‌گذارند و با لفظ أناشریک مدعی حضور در دولت جدید آقای روحانی خواهند بود.

آشنایی مردم و حتی عناصر دولت یازدهم با این بازی انتخاباتی طراحی شده از سوی اصلاح‌طلبان یک ضرورت است.

پ.ن: جمله اشاره شده توسط آقای نعیمی‌پور و تحلیل مندرج در ادامه این جمله همچنین مؤید یک معنای دیگر نیز هست و آن اینکه پیروزی آقای روحانی در انتخابات دولت دوازدهم به منزله پایان تاریخ مصرف سیاسی وی برای اصلاح‌طلبان است.

برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که اصلاح‌طلبان در دولت احتمالی آینده رئیس‌جمهور روحانی به منتقدان شماره یک او تبدیل خواهند شد. کما اینکه در حال حاضر نیز برخی از آنها انتقاداتی حتی تندتر از اصولگرایان نسبت به آقای روحانی مطرح می‌کنند...

***

۱_ http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/۱۸۱۶۴۴

۲_http://www.mashreghnews.ir/news/۷۰۱۹۳۱

۳_http://akharinkhabar.ir/politics/۳۳۸۰۵۵۱

۴_http://www.farsnews.com/۱۳۹۴۰۶۱۴۰۰۰۱۴۰

۵_http://omidiraniannewspaper.ir/detail/۷۹۸۱

۶_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۴۰۶۱۶۰۰۱۴۴۹

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ایرباس IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    12 14
    ایرباس ایرباس اگر تو نبودی چه خوب بودی . نمی شود ایرباس به ان بزرگی را انکار کرد
    • حسین IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
      0 0
      خب کی چی هی ایرباس ایرباس میکنی
  • ایمان IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    22 8
    فرض بر اینکه بخواهند به برجام اشاره کنند. اما به کدامین دستاورد ملموسش بنازند؟!
    • ihnd IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
      10 33
      دور کردن سایه جنگ از کشور.
    • انقلابی IT ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
      1 0
      آره برگه رو بگیر بگو نگاه بنداز سمت ما حمله نکنید، مرد حسابی تو همین برجام نقض آشکار برجام رو بارها تکرار کردند خود برجام و دولتی ها چه کار تونستند با سازوکارش بکنند؟؟ سایه جنگ بخاطر اقتدار دفاعی ایران است و بس!!
  • ابدال IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    26 11
    روحانی 4سال فقط با برجام سرکارمان گذاشت آخرش هم پوچ!!!!!
  • ی IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    17 1
    حساسیتهای شما فقط فمنیستی وجنسیت گرایانه وضد خانواده وضد بشری هست,انشاءلله که خدا انتقام مظلومین رو از مسوولین بی کفایت وغربزده بگیرد....
  • مهران IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    14 2
    حنای برجام دیگر رنگی ندارد.
  • هر کی IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    15 1
    وقتی بزرگترین دست آورد دولت روحانی توسط خودشون به انزوا کشیده میشه وقتی آفتاب برجام غروب میکنه من دیگه حرفی ندارم
    • ایدین IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
      0 0
      پس چرا نظر بیخودی دادی
  • ملایری IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    12 1
    نظريات خانم مولاوردي مخالف حقوق فطري زنان و مردان است زيرا زنان را مجبور ميکند که در جایگاه سخت وخشن مردان قرار بگیرند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس