یونسی - سید ابراهیم رئیسی - حسین موسویان

وقتی شکست و بیدستاوردی برجام «هوشمندی و عقلانیت» معنا می‌شود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، 7:30 دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید...

***

 سقف محرومین مشهد را ایزوگام کرده، سیاسی نیست و غیره!

خشم جریان خاص از کاندیداتوری حجت الاسلام رئیسی؛ کوچ تیم تخریب از تهران به مشهد...

طی هفته‌های اخیر و بویژه پس از اعلام نامزدی «حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست‌جمهوری دولت دوازدهم، جریانات اصلاح‌طلب و دولتی، حملات مختلفی را علیه حجت الاسلام رئیسی تدارک دیده‌اند.

پیش از این، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور روحانی در یک پست توییتری، حجت الاسلام رئیسی را به عبرت گرفتن از گذشته فراخوانده و تلخی انتخابات را به ایشان یادآوری کرده بود![1]

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز روز پنجشنبه گذشته طی یادداشتی در روزنامه شرق که با عنوان «آمدن یا نیامدن رئیسی» منتشر شد، نوشت: آمدن آقای رئیسی قطعا یک‌سری مشکلات را برای اصولگرایان حل خواهد کرد؛ اما فراموش نکنیم که درعین‌حال، مشکلات بنیادی‌تری را، هم برای اصولگرایان و هم برای خود ایشان رقم خواهد زد.[2]

روزنامه شرق، همچنین روز سه‌شنبه گذشته طی گزارشی مدعی شد که رفتارهای حجت الاسلام رئیسی شائبه انتخاباتی بودن دارد و حامیان ایشان نیز به دنبال جاانداختن شایعات هستند![3]

«عباس عبدی» از فعالان اصلاح‌طلب نیز روز پنجشنبه گذشته در اظهاراتی در روزنامه اعتماد اینطور گفت که ایشان اصلا در عرصه سیاست به عنوان سیاستمدار شناخته نمی‌شود.

او تصریح کرده بود: قاعدتا حضور آقای رییسی انتخابات را دو قطبی می کند و حتی از حالتی که آقای احمدی نژاد به عنوان رقیب آقای روحانی در انتخابات شرکت کند، دو قطبی‌تر خواهد بود.[4]

حجت‌الاسلام محسن غرویان، از چهره‌های نزدیک به دولت نیز چند روز پیش در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه شرق، آیت‌الله علم‌الهدی و رئیسی را مشترکاً مورد هجوم قرار داده و اظهار کرده بود: میزان تحت تأثیر قرارگرفتن ایشان از افکار و اندیشه‌های آقای علم‌الهدی بحث دیگری است، در صورت ورود به صحنه آیا می‌خواهند همان افکار و سیاست‌ها را در سطح کشور پیاده کنند؟ اینها سؤالاتی است که قطعا مردم از ایشان دارند و مطالبه می‌کنند و ایشان هم باید پاسخ‌گو باشند.

وی با تکرار خط ترسیمی حسام‌الدین آشنا در تهدید حجت الاسلام رئیسی تأکید کرده بود: سؤالات دیگر هم به مرور مطرح می‌شود که ایشان باید روشنگری کنند و پاسخ‌گو باشند. سؤالات درباره قوه قضائیه است و کسی که به صحنه می‌آید باید این سؤالات مردمی را پاسخ دهد و روشن کند![5]

روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان(نزدیک به محمدرضا عارف) نیز در شماره اخیر خود به نقل از فردی که گفته شده دبیر مجمع روحانیون خراسان رضوی می‌باشد، نوشته است: «علیرغم تمام فعالیت‌های انتخاباتی از جمله پخش کردن غذا و ایزوگام کردن سقف منازل اما احتمال اینکه این بار هم روحانی از سوی مشهدی‌ها مورد حمایت قرار گیرد، بسیار بیشتر از گزینه‌ای همچون ابراهیم رئیسی است.»

 

*نگاه تحلیلی به این اظهارات نشان می‌دهد که جریانات دولتی و اصلاح‌طلب نتوانسته‌اند عصبیت و غافلگیری خود را از بروز «پدیده انتخاباتی اصولگرایان» و جایگاه رفیع او در عرصه افکار عمومی پنهان کنند.

و از همین روست که به هر دستاویزی از توهین به حجت الاسلام رئیسی گرفته تا تقلاّ برای تنزّل جایگاه وی در افکار عمومی و تهدید به بازخوانی عملکردهای قضایی درخشان رئیسی، چنگ می‌زنند.

بدیهیست که تلاش برای ترویج این رفتارها و صحبت‌ها، آنهم در کمتر از 40 روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری برای ستاد مشترک دولت دوازدهم و اصلاح‌طلبان نتیجه عکس خواهد داشت.

 

***

 

ما خوبیم؛ شکست برجام یعنی «هوشمندی و عقلانیت»!

ایلنا گزارش داد، حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی به تازگی در یک میتینگ سیاسی طی اظهاراتی گفته است:

«بدانید که دولت فعلی، کشور را هوشمندانه در مسیر اصلی قرار داده و ریل گذاری گردیده است و آن خطای بزرگ تاریخی در دولت قبل، و عوام فریبی و دروغ پردازی اصلاح شده و لذا باید مراقب بود تا کشور بار دیگر از مسیر عقلانیت خارج نشود.»[6]

 

*پیش از این، عبدالله ناصری، از اعضای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز طی اظهاراتی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا اینطور اظهار کرده بود که هرکس از آقای روحانی حمایت نکرده است «بی‌عقل» است.

مرتضی مبلغ، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز زمانی در مصاحبه با روزنامه شرق اظهار کرده بود: «اصولگرایان با وجود آسیب‌هایی که از گره‌خوردن به تندروها دیده‌اند، نتوانستند یا نخواستند که مرز خود را از آنها جدا کنند؛ البته بخشی بر پایه عقلانیت تفکر خود را جدا کردند و امروز جریان اصولگرایی معتدل هستند که از حامیان آقای روحانی هستند و به نوعی اصلاح‌طلبی رفتار و عمل می‌کنند.»[7]

قبل از این افراد و در جریان انتخابات مجلس دهم نیز، خانم فائزه هاشمی اظهار کرده بود که در مجلس نهم عقلانیتی دیده نمی‌شود.

اصلاح‌طلبان همچنین طی ماه‌های اخیر جریانات منتقد دولت را به «شغال‌صفتی» و «گربه‌صفتی» نیز متهم کرده‌اند!

جدای از این بی‌ادبی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها که نشان از عدم رعایت تقوای جمعی در اردوگاه اصلاحات دارد، لازم به اشاره است که آقای روحانی از دوران جنگ تحمیلی که در گروهی تحت عنوان «مجمع عقلا»! عضویت داشتند؛ ظاهراً اینطور فکر می‌کنند که اقدامات ایشان عاقلانه است...

این در حالی است که هم در آن دوران و هم در "فی‌زماننا هذا" تجربیاتی وجود دارد که نشان می‌دهد اتفاقا آقای روحانی باید از عقل خود توبه کند و به یک حساب‌رسی درست از مبانی فکری خود دست بزند.

چه اینکه نه تنها در دوران جنگ هم درستی تفکرات مجمع موسوم به عقلا با تردید مواجه بود بلکه در دوران فعلی نیز رخدادهایی مثل شکست برجام، کاهلی محرز دولت در امر اقتصاد، بی‌نتیجه بودن سیاست لبخند به غرب، اعلام اشتباه آقای ظریف نسبت به اعتماد به جان کری و رفتارهای معارض با مشی ساده‌زیستی مدیران انقلابی؛ جملگی اثبات‌گر این معنا هستند که عقلانیت مکتب نیاوران صرفاً به درد خود اهالی این مکتب می‌خورد و برای مردم و نظامی اسلامی نه تنها حاوی منفعت نبوده که سبب اضرار هم شده است....

 

***

 

آمادگی برای شکست برجام به روایت حسین موسویان

حسین موسویان، از دیپلمات‌های سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت آقای روحانی، طی یادداشتی در سالنامه نوروزی روزنامه شرق به برشمردن لزوم انجام برخی اقدامات در دوران ترامپیسم پرداخته است.

او در بند یکم توصیه‌های خود می‌نویسد: از شعارها و اقدامات تحریک‌آمیز، به جد خودداری شود!

موسویان در بند ششم نکات خود نیز تأکید می‌کند: با توجه به تصمیمات ترامپ برای خروج آمریکا از برخی از تعهدات مهم بین‌المللی، تهران و سایر اعضای کشورهای 1+5 درباره سناریوی احتمالی برجام منهای آمریکا، بررسی کنند و آمادگی داشته باشند.

 *در اقتفای نکات موسویان راجع به برجام، لازم به توضیح است که برجام منهای آمریکا در واقع یک برجام شکست‌خورده است.

چه اینکه حتی در مقطع فعلی و به اذعان مقامات دولتی نیز این، سنگ‌اندازی‌ها و تحریم‌های آمریکاست که مانع تحقق برجام موعود در ذهن دولتی‌ها می‌شود.

مسئله شکست رسمی توافق آقای روحانی با غرب که بعدها به برجام مشهور شد از 4 سال قبل توسط برخی تحلیلگران پیش‌بینی شده بود و اشاره‌های موسویان به این مسئله پس از 4 سال نیز به دلیل محرز شدن عمق فاجعه بی‌دستاوردی و شکست برجام برای آقای روحانی است.

موسویان پیش از این نیز در صحبت‌هایی در شبکه راشاتودی روسیه بحث شکست برجام را بصورت تلویحی مورد اشاره قرار داده و گفته بود: «اگر ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود، چرا باید خود را متعهد به آن بداند؟ این موضوع میدان بازی جدید واشنگتن خواهد بود.»

به سخن دیگری اینکه «فرض میرایی برجام» تا آن اندازه از اتقان برخوردار شده است که حتی حسین موسویان بعنوان یکی از مروّجین برجام که برای اشاعه آن از کاخ سفید هم پول دریافت کرده؛ مجبور است زمزمه شکست توافق آقای روحانی با غرب را ولو بصورت تلویحی بر زبان بیاورد.

گفتنیست، بند یکم توصیه‌های موسویان مبنی بر عدم انجام اقدامات تحریک‌آمیز نیز در یکی از اشارات خود، مبحث رزمایش‌های موشکی سپاه را هدف قرار داده است.

او پیش از این هم در اشاره به یک آزمایش موشکی کشورمان گفته بود که بهتر است برای پیشبرد برجام، این رزمایش در وقت دیگری برگزار شود!

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز چند ماه قبل، برگزاری رزمایش‌های موشکی را به مثابه «کم‌عقلی» دانسته بود.

 

***

 

1_ http://www.jamnews.ir/detail/News/772170

2_ http://sharghdaily.ir/News/118236

3_ http://sharghdaily.ir/News/117967

4_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3537260

5_ http://sharghdaily.ir/News/118083

6_ http://khabarfarsi.com/u/36013736

7_http://www.mashreghnews.ir/news/696630

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 62
  • کیان IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    67 67
    راستی چرا از کنفرانس خبری احمدی نژاد خبری ندارید؟ خدایی چرا فقط وقتی به او اتهام وارد می شود مطرح می کنید، و بعد هم که این اتهام ثابت نمی شود اعلام نمی کنید؟ این از سایت شما که نیت خدمت دارید صحیح نیست. به خدا صحیح نیست. چرا یکی از این اتهامات و بدگویی ها را در مورد این مرد با سند و مدرک اثبات نمیکنید. باور کنید اگر این کار را بکنید غرب و دشمنان اسلام و ایران را هم بیشتر خوشحال خواهید کرد.
    • محمد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      31 37
      فعلا که احمدی نژاد در زمین روحانی است پس دلیلی وجود ندارد که به او مستقل پرداخته شود
  • رضا IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    لامصب حقوق های نجومی آدما رو البته آدم نما ها را به چه حرفهایی وادار میکنه . از چشم و دماغ زن و بچه هاتون دربیاد که اینقدر خوارو ذلیلمون کردید
  • مهیار IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    اصلاحات با جاش ماتم گرفتن که رئیسی چرا اومده...
  • امین IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    اینکه آیت الله رئیسی است. اصلاح طلبان بخاطر منافعشان نظام را هم به تقلب متهم می کنند و به اسلام هم اعتراض می کنند.
    • اصلاح طلب IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      14 10
      نترس مجری انتخابات از خودمونه اینبار شما و دوستان و ناظران سعی کنید آرای ملت(حق الناس) باطل نشه!!
  • محمد IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    67 30
    لطفاً بیوگرافی آقای رئیسی رو تو سایت بذارین تا ما بیشتر بشناسیم
  • محمد IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    56 29
    لطفاً بیوگرافی آقای رئیسی رو تو سایت بذارین تا ما بیشتر بشناسیم
  • شهریار IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    58 28
    اصلاح طلب ها ثابت کردن که به جای داشتن برنامه فقط بر اساس تخریب رقیب و شعار میخوان قدرت رو تصاحب کنن و حفظ کنن . در سال 76 اون همه تهمت نثار ناطق کردن تا جایی که انگار ایشون دیکتاتور و قاتل و مفسد به تمام معناست . اینقدر هجمه به ایشون بالا بود که کسی از عوام جرات دفاع از ناطق رو نداشت . همین رفتار رو هم در جریان انتخابات مجلس ششم با هاشمی کردن . اگر حرمت رفسنجانی از سوی اصلاحات و روزنامه های زنجیره ایشون شکسته نمیشد احمدی نژاد قدرت تخریب هاشمی رو پیدا نمیکرد . حالا ما موندیم صحبت دیروز این آقایون رو درباره فساد ناطق و هاشمی قبول کنیم یا صحبت امروزشون در پاکی و مظلومیت ایشان . اگر هم ظلمی صورت گرفت خود اصلاحات شروع کنندش بود . امروز هم به جای دفاع از کارنامه چهارساله شون و نقد برنامه رقیب و تشریح برنامه های خودشون هجوم آوردن به سمت تخریب رقیب و جناب رئیسی . همیشه نون این دسته در دو قطبی سازی جامعه بوده . اگر جامعه با اندیشه بخواد رای بده هرگز به این ها رای نمیده . همینه که جار و جنجال و شایعه و تهمت رو دنبال میکنن.
  • موسی ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    ما به آقای رییسی رای میدهیم به امید شکست دولت تدبیر
    • erfan IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      2 10
      حتما اینکارو بکنید ولی زیاد امیدوار نباش بتونی رای ملت رو شکست بدی. بعدشم سعی کن هدفت پیروزی شخص مورد نظرت باشه نه شکست رقیب. با این طرز فکرت خودت شکست میخوری
  • ناشناس IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    68 93
    برجام بدون دستاورد ملموس اقتصادی برجام بدون رفع تحریمها حالا هم برجام بدون آمریکا.. اینا برجام پاره شده رو هم باز برجام میدونن
  • کیان IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    51 70
    حداقل کسی رو می آوردین که حداقل رزومه رو داشته باشه
    • رزومه IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      30 29
      عزیز من تو اول بخون بعد بیا ایراد بگیر! مگر شخصیت سیاسی بدون رزومه هم میشه http://raisi.org/page/biography
  • ایرانی IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    29 24
    یه مرد خاکی بود ریاکار نبود هر چی توو ذهنش بود توو دلش بود راحت با ملت حرف میزد شفافه شفاف بود از کسی جز خدا ترسی نداشت زدنش خوردش کردن وگفتند خدا فقط مال حزب ماست اخلاق رو ما معنی میکنیم ملت نوکرن و تا تونستن بهش تهمت زدن و اون مرد خاکی 4 سال چیزی نگفت با کسی مقایسه اش نمیکنم فقط خودت رو بزار جای اون مرد
  • کامیار IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    91 50
    یکی نیست به این اصلاحاتچی ها بگه شما ها که پرونده قتل های زنجیره ای در دوره خاتمی رو دارین در مورد دموکراسی زرزر نکنین
    • علی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      23 12
      دمت گرم
  • رضا IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    97 55
    به کوری چشم مخالفان وبی خردان آقای رئیسی خواهدآمد وان شاء الله موفق هم خواهد شد.
  • دانیال IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    26 79
    حجت الاسلام رئیسی اگر خواهان اتحاد انقلابی هستند باید به نفع دکتر جلیلی کنار بروند این روا نیست که بعد از این همه سال آنهم با تجربه ی فراوان دکتر جلیلی جه در امور داخلی و چه خارجی به یکباره همه رو به آقای رئیسی کنند همین الآن اگر یک نظرسنجی از کل کشور انجام بشه رای دکتر حداقل سه برابر دوره ی قبل شده و این یعنی به دور دوم رفتن ایشان حتمیست پس چرا داریم با یک کاندیدای موازی این پیروزی حتمی را به مصیبت 92 تبدیل می کنیم.
    • khakhs IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      12 3
      یاخدا ، اینا دیگه کین
    • 9دی IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      5 1
      بنده خودم در دوره قبل به آقای جلیلی رای دادم و از طرفداران سرسخت ایشان بودم ولی این دوره رای بنده به آقای رئیسی می باشد چون سابقه مدیریتی و انقلابی ایشان خیلی خیلی بیشتر از آقای جلیلی می باشد رای ما آیت الله سیدابراهیم رئیسی ...
    • ناشناس IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      1 1
      جلیلی هم دیپلماته . به دیپلمات جماعت رای بدید میشه همین چهار سال . مدیریت که بلد نیستن . رئیس جمهور باید مدیر باشه .
  • صداقت IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    31 21
    به نظر من همه اینها تشنه قدرت و ثروت هستن نه تشنه خدمت به مردم چرا که اگه به فکر مردم بودن الان وضعیت مردم و کشور ما نباید اینجوری بود
  • آصف IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    55 32
    به رئیسی زما سلام ودرود/که دراین عرصه،خوش نمودورود جای نیرنگ وجای حیله گری/بایدآوای شادصدق سرود.
  • من رئیسی ام. IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    67 33
    اینها که همه تهدید شخص کاندیدا و نظام است؟! رئیسی می آید و آمریکا و طرفدارانش هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
  • زندگینامه IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    52 31
    زندگینامه آیت الله رئیسی http://raisi.org/page/biography
  • سید IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    50 10
    می ترسم غرویان بخاطر لججت با مصباح دست از لباس روحانیت هم بکشه
  • محمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    31 23
    کشور در شرایط موجود به یک نفر کارآزموده نیاز داره نه کسی که بیاید از نو کارها را یاد بگیره !!!
    • ..... IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      30 7
      مثلا کی روحانی کاربلد!!!!
    • سابقه IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      18 11
      آیت اللّٰه رئیسی دهها سال تجربه مدیریت در مسئولیتهای خطیر و مهم را دارد .
  • ملایی IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    24 10
    هر کی بیاد از دوستان کدخدا ورفیق اوبامای مودب بهتره تا بیش از این ذلیل نشویم
  • معلم جامعه IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    27 8
    العزة لله و للرسول و للمومنين ...... سلام علي ابراهيم و آل ابراهيم ........
  • معاشی US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    22 5
    من طرفدار سرسخت ایت الله رییسی هستم اما متاسفانه در جامعه کسی اقای رییسی را بعنوان سیاستمدار نمی شناسد
    • مهرندی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      2 1
      سیاستمدران مون رو هم دیدیم که در برجام چه ها که نکردند
  • انقلابی IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    17 4
    موتوا بغیظکم انشاءالله
  • منشا ترس IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    4 2
    البته برای آمدن مردی که سابقه ممتدی در نهادهای نظارتی همچون بازرسی کل کشور داشته ، البته هم باید ترسان باشند. این تجربه و تسلط ان شاء اللّٰه در مبارزه با مفاسد بکار آید .
  • نیما IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    3 1
    مشرق لطفا زندگی نامه رییسی رو کار کنید . سایت های اصلاح طلب هر روز تیتر هایی مثل رئیسی کیست یا رئیسی را بهتر بشناسیم میزنند اما شما منقعل هستید
  • ح IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    6 5
    آقای رییسی گزینه خوبیه
  • احسان IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    6 2
    کشور ما نیاز به یک مدیریت جهادی داره که کار و.تلاش کنند در جهت رفع مشکلان مردم.دولتی فعلی دولت فرتوت پیر و خسته اس از وزارتخونه اینور تر نمیان.کلا فقط دوس دارن بدزدن
  • احمد IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    3 6
    ریسی سابقه اجرایی نداره بیاد که چه تجربه کسب کند دیگه زمانی برای تعلیم رانندگی وجود نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس