پوشاک

بازار شب عید فرصت بسیار مناسبی برای خرید کالای ایرانی است اما گفت‌وگو با فروشندگان و مردم در شیراز نشان می‌دهد که تولید ایرانی فدای ارزانی قاچاق می‌شود.

به گزارش مشرق،مردم ایران در آستانه سال نو خود را ملزم به انجام سنت‌هایی می‌دانند گویی در گذر سال‌ها این سنت‌ها با زندگی مردم عجین و جزئی جدانشدنی شده است. سنت خرید شب عید یکی از آنهاست که با وجود گرانی و رونق کم وضعیت اقتصادی خانواده‌ها همچنان مورد استقبال قرار می‌گیرد. 

بازار شب عید فرصت بسیار مناسبی برای خرید کالای ایرانی است و با وجود اینکه در خیابان‌های اصلی شهر شیراز بنرهایی از سوی شهرداری برای تبلیغ خرید کالای ایرانی نصب شده است اما گفت‌وگو با فروشندگان و مردم نشان می‌دهد که اهمیت مکان تولید این روزها جای خود را به قیمت داده است. 

وارد مغازه می‌شوم، فروشنده در حال توضیح و نشان دادن اجناس مغازه خود به مشتری است با افتخار می‌گوید: «همه اجناس ما ترک است و جنس بی‌کیفیت نداریم» خریدار بدون توجه به صحبت فروشنده قیمت روسری را می‌پرسد و زمانی که متوجه قیمت 30 هزار تومانی آن می‌شود دست خالی از مغازه بیرون می‌رود. 

مشیری، فروشنده این مغازه می‌گوید: «مردم این روزها به دنبال جنس ارزان قیمت هستند و حتی کیفیت نیز برایشان در درجه دوم قرار گرفته است. دیگر کسی به ایرانی یا غیر ایرانی بودن توجهی ندارد».

به گفته وی اکثر اجناس در بازار به ویژه بازار پوشاک دوخت ایرانی دارند اما پارچه یا از ترکیه است یا کره یا هند اما روسری‌های بازار شیراز اغلب ترک هستند، ایرانی بسیار کم است. 

وارد مغازه دیگری می‌شوم، روی در شیشه‌ای مغازه با خط درشت نوشته شده « شلوار ترک زنانه رسید». فروشنده که خانم جوانی است در جواب سوالم که چند درصد از مشتری‌ها به دنبال کالای ایرانی هستند می‌گوید: «هیچ کس از ما نمی‌پرسد که کالای ایرانی داریم یا خیر؟». 

روبه‌روی بازار وکیل مغازه کوچکی دارد که روح ایرانی در آن جریان دارد، اتاق پررو مغازه با گلیم پر نقش و نگاری درست شده که خریدار را بر سر شوق می‌آورد یک بار هم شده داخل آن را ببیند. رشته طراحی لباس خوانده و تمامی پوشاک و کیفی که در مغازه عرضه می‌کند طرح‌های زیبای سنتی دارد. 

خودش را مریم معرفی می‌کند و می‌گوید: به همراه خانواده‌اش در کار تولید پوشاک هستند و تا آنجا که بتوانند تلاش می‌کنند پارچه ایرانی برای دوخت لباس‌ها استفاده کنند اما طرح‌ها همگی ایرانی است و کیف‌ها همه از جنس نمد و تولید استان فارس است. 

«مردم هنوز باور استفاده از کالای ایرانی را ندارند» این را مریم می‌گوید و می‌افزاید: بسیاری از کسانی که وارد مغازه می‌شوند باور نمی‌کنند که این محصولات تولید داخل استان باشد البته تولید با استفاده از پارچه ایرانی گرانتر از پوشاک ترک یا چین است. 

به گفته وی قاچاق کالا به ویژه در زمینه پوشاک و قیمت ارزان پوشاک چینی و ترکیه‌ای سبب شده که مغازه‌داران از تولیدکنندگان داخلی خرید نکنند و کسانی که عرضه‌کننده پوشاک ایرانی هستند اغلب کارگاه تولیدی دارند. 

این در حالی است که احمد ابراهیمی، رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز از وجود 25 درصد پوشاک قاچاق در بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: این میزان نیز مربوط به 2 سال گذشته است و اجناس برچسب شبنم دارند. وی منکر وجود کالای قاچاق در بازار پوشاک نمی‌شود اما معتقد است این اجناس به صورت چمدانی وارد می‌شود. 

خسرو فروغان، نائب رئیس اتاق اصناف استان فارس درباره حضور دلالان در بازار شب عید می‌گوید: در تمام صنف‌ها و محصولات نزدیک عید و شلوغی بازارها حضور دلالان که به شکا غیرقانونی اقدام به  عرضه محصولات مورد نیاز مردم می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. 

به گفته وی هر چند نظارت بر فروش محصولات از سوی بازرسان اتاق اصناف انجام می‌شود و امسال علاوه بر بازرسان هر اتحادیه موظف به معرفی بازرسان افتخاری شده است اما تعداد محدود بازرسان و تکثر تخلف مانع رسیدگی دقیق به این امر می‌شود. 

نائب رئیس اتاق اصناف استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم از عدم قدرت اتاق اصناف با این افراد سخن می‌گوید و می‌افزاید: اعمال قدرت و برخورد با این دسته از افراد در حوزه سازمان میادین، شهرداری و تعزیرات است و اتاق اصناف قدرت اجرایی ندارد. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس