arammigirim65859.jpg

روح الله سهرابی از آن دسته کارگردان‌هایی به شمار می‌رود که با سابقه حضور و فعالیت در عرصه سینما به تلویزیون آمده است و در حال حاضر از او سریال «آرام میگیریم» را در شبکه دو می‌بینیم.«آرام میگیریم» سریال پر بازیگری است که در جریان پخش مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- «آرام میگیریم» سریال پر بازیگری است که در جریان پخش مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد. با سهرابی؛ کارگردان این سریال به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

سریال «آرام میگیریم» جزو آثار پر قصه و پر کاراکتر است چرا ساخت چنین اثری را انتخاب کردید؟ امکان این وجود نداشت که تعداد شخصیت‌های قصه کمتر باشد و پرداخت به قصه آن‌ها عمیق‌تر؟

به‌رغم آنکه خودم علاقه به آثار قهرمان‌محور و کم شخصیت دارم اما احساس می‌کنم مخاطب امروز نیاز به دیدن آثاری با خطوط داستانی مختلف و شخصیت‌های متعدد دارد چراکه از این طریق طیف بیشتری از مخاطبان با دوره‌های سنی و سلایق متفاوت درگیر قصه می‌شوند. باتوجه به بازخوردی که تا به امروز گرفتم به‌نظرم تا حد زیادی به هدفم نزدیک شدم تا آن‌جایی که هرخط داستانی «آرام میگیریم» مخاطب خاص خودش را پیدا کرده و این پر کاراکتر بودن قصه تا حد زیادی به بهبود کیفیت اثر نیز کمک کرده است. با این تفاسیر محوریت اصلی قصه «آرام میگیریم» بیشتر بر مبنای خط داستانی شخصیت پدر و عباس است.

چه شد که به سراغ سریال‌سازی در تلویزیون آمدید آن هم به بهانه ساخت اثری پنجاه قسمتی که کاری دشوار به حساب می‌آید؟

پیش از سریال «آرام میگیریم» پیشنهاد ساخت سریال‌هایی با قسمت‌های کم را داشتم اما قبول نکردم چراکه به‌نظرم صرف هزینه بدون رسیدن به نتیجه دلخواه بود. تصور می‌کنم ساخت سریال‌های کمتر از سی قسمت در تلویزیون یک تلاش بیهوده است وقتی نزدیک به بیست قسمت از یک سریال پخش می‌شود تازه مخاطب با آن ارتباط می‌گیرد و همذات‌پنداری می‌کند این اتفاق در تعداد قسمت‌های پایین نمی‌افتد به‌همین دلیل «آرام میگیریم» را در حدود پنجاه قسمت به نگارش درآوردیم و ساختیم. تعدد قسمت‌های این سریال و در ادامه آن جذب مخاطب به آن نشان داد که سریال‌های پر قسمت توانایی جذب هر چه بیشتر مخاطب و همراه کردن او را دارند.

سریال «آرام میگیریم» با دو گروه کارگردانی شده است واهمه این را نداشتید که تفاوت نگاه دو کارگردان لحاظ شود و اثر دچار عدم یکپارچگی شود؟

فیلمبرداری سریال «آرام میگیریم» حدود ١٢ماه طول کشید که از این میان تنها یک ماه به صورت دو گروه کار تصویربرداری پیش رفت و چیزی نزدیک به ۱۱ ماه تنها با یک گروه کار را پیش بردیم البته گروه دوم به کارگردانی و سرپرستی آقای فاضلی فعالیت می‌کردند و از آن‌جایی که آقای فاضلی مشاور من در این پروژه بودند کاملا به نگاه و سلیقه بنده واقف بودند و من هم کاملا از بابت کیفیت کار خیالم راحت بود. به تعامل و همفکری خوبی با هم رسیده بودیم و آقای فاضلی سعی کرده بود از لحاظ کیفی و کمی کاملا نگاه من را لحاظ کند.

قصه اولیه این سریال را خودتان نوشته بودید چقدر آقای فرهودی و خانم فروهیده آن را تغییر دادند و خودتان در مرحله اجرا تا چه حد دخل و تصرف کردید؟

متنی که آقای فرهودی و خانم فروهیده نوشته بودند کاملا به متنی که من و آقای مصطفوی نوشته بودیم وفادار بود و تغییراتی که داشت مربوط به چند شخصیتی بود که به قصه اضافه شده بودند اما با این همه خط اصلی داستان و حال و هوای قصه کاملا به نسخه اولیه فیلمنامه نزدیک بود اما در مورد دخل و تصرف خودم به عنوان کارگردان در فیلمنامه باید بگویم که سر صحنه برخی تغییرات را اعمال می‌کردم و یا خطوط داستانی که اصلا در فیلمنامه وجود خارجی نداشت مثل قصه مجتبی و لیلا را خودم اضافه کردم البته تمام آن تغییراتی را که من در متن اعمال کردم و یا متنی که آقای فرهودی و خانم فروهیده نوشتند همگی در خدمت هم و در خدمت کیفیت اثر بود و به‌هیچ عنوان در تقابل با هم نبود.

آقای فرهودی در گفت‌وگویی که با «صبا» داشت از حذف برخی سکانس‌ها خبر دادند چرا این فلاش بک‌ها حذف شد؟ به‌نظرتان با حذف این فلاش‌بک‌ها ضربه‌ای به فیلمنامه نخورده است؟

طبیعتا اگر می‌توانستیم فلاش‌بک‌ها را ضبط کنیم به خطوط اصلی داستان بسیار کمک می‌شد اما شرایط تولید و پخش به‌نحوی بود که این امکان را از ما گرفت ضبط فلاش‌بک‌ها به جهت بازسازی، انتخاب بازیگر و... خودش پروسه مجزایی داشت و از آن‌جایی که ما فرصت زمانی محدود داشتیم از این کار صرف نظر کردیم چرا که امکان این نیز وجود داشت که به‌لحاظ کیفی به خروجی راضی‌کننده‌ای در خصوص فلاش‌بک‌ها نرسیم. با این همه با در نظر گرفتن چنین شرایطی برخی از فلاش‌بک‌ها را حذف و بخشی دیگر را که وجودش الزامی بود ضبط کردیم.

سریال «آرام میگیریم» در مقطعی از زمان به دلیل مشکل مالی متوقف شد درحال حاضر مشکل پیش آمده مرتفع شده است؟

در خصوص مباحث مالی درست‌تر آن است که آقای گلی پاسخ دهند اما من این را بگویم که سریال «آرام میگیریم» یک مجموعه پرقصه و بازیگر است و باید تفاوتی با سریال‌های کم بازیگر و خلوت داشته باشد. در «آرام میگیریم» هیچ چیز از لوکیشن‌ها گرفته تا بازیگران شبیه به یک سریال خلوت نیست و همین هزینه‌ها را بالا می‌برد و به دنبال آن تبعاتی با خود به‌همراه دارد که اولین آن می‌تواند عدم توانایی‌هایی گروه تولید در پرداخت هزینه‌ها و توقف یک سریال باشد. خوشبختانه به‌رغم آن وقف کوتاه در تولید با مدیریت آقای گلی کار دوباره به جریان افتاد.

یکی از شاخصه‌های سریال «آرام میگیریم» استفاده از بازیگران چهره تلویزیونی بود، چطور به این گروه رسیدید و فکر می‌کنید چقدر از دیده شدن این سریال به این نکته برمی‌گردد؟

پر بازیگر بودن یک کار به تنهایی فضیلت و ویژگی نیست اما از آن‌جایی که مخاطب امروز گزینه‌های زیادی پیش رو دارد و شبکه‌ها و آثار مختلف نمایشی از داخلی گرفته تا خارجی را می‌تواند انتخاب کند این نیاز احساس می‌شود تا با بهره‌گیری از ابزار مختلف بتوانیم مخاطب را به آثار خودمان جذب کنیم. یکی از این روش‌ها بهره‌گیری از چهره‌ها و ستاره‌هایی است که مخاطب آن‌ها را دوست دارد و ارتباط برقرار می‌کند. البته این نکته هم مهم است که ضبط یک سکانس با بازیگران حرفه‌ای برای عوامل و گروه کارگردانی به مراتب راحت‌تر است. از آن‌جایی که سریال «آرام میگیریم» پر قصه بود امکان این وجود نداشت که چند قصه را با بازیگران چهره و چند قصه را با بازیگران متوسط یا غیر چهره بگیریم در جهت توازن کار و دوری از اینکه قصه‌ای زیر سایه قصه دیگر نرود از بازیگران یک سطح و چهره استفاده کردیم. البته در خط قصه مجتبی و لیلا این کار را به صورت عامدانه و برای همراه شدن بیشتر مخاطب نکردیم و از دو چهره بکر استفاده شد.

در برخی از قسمت‌ها تا حد زیادی تعدادی از شخصیت‌ها دیده نمی‌شوند و خط داستانی مرتبط با تعدادی از کاراکترها پی گرفته نمی‌شود، چقدر این اتفاق عامدانه بوده است ؟

همه چیز بر مبنا ضرورت پیشبرد قصه بوده است به‌هر حال امکان این وجود نداشت که در یک قسمت تمام شخصیت‌ها را ببینیم و قصه‌شان دنبال شود. طبیعی است که در جهت روند قصه سه قسمت را با چند کاراکتر پیش برویم و در قسمت‌های بعدی از کاراکترهای دیگر استفاده کنیم هر شکل دیگری غیر از این می‌توانست به روند داستان ضربه بزند مثلا وقتی شخصیت رعنا برای ترک به مرکز ترک اعتیاد رفت دیگر این ضرورت احساس نمی‌شد تا او را در کمپ نشان دهیم چون تکلیف خط داستانی او تا حد زیادی مشخص شده بود در مورد سایر شخصیت‌ها هم چنین اتفاقی صدق می‌کند.

منبع: صبا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
    2 0
    سریال خوبی بود هرچند کارگردان با درگذشت مرحوم جوهرچی بدشانسی اورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس