آقای عراقچی گفته است برجام درست عمل می‌کند، تحریم‌ها هم سر جایشان هستند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، 7:30 دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید ...

***

کار ما نبود...! «طرح زندان‌محور اصلاح‌طلبان» به روایت محمود صادقی

کار ما نبود...! «طرح زندان‌محور اصلاح‌طلبان» به روایت محمود صادقی/ روحانی و عارف باز هم از «آشتی‌جویی سیاسی» و «گفت‌وگوی ملی» حرف زدندمحمود صادقی، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و عضو فراکسیون امید، اخیراً طی اظهاراتی پیرامون طرح جنجالی زندان‌محور اصلاح‌طلبان و اعتدالیون مجلس موسوم به «طرح دوفوریتی» است:

«این طرح هنوز در صحن علنی هم مطرح نشده است. در واقع فقط نسخه‌اش چاپ شده و منتشر شده است. بنابراین هنوز زمان برای اصلاح باقی است.»

به گزارش روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان (نزدیک به محمدرضا عارف) وی همچنین می‌افزاید: این طرح توسط آقای یوسفیان ملا، نماینده آمل تهیه شد و وقتی به ما نشان داد، اتفاقاً به آن ایراداتی گرفتیم و گفتیم که باید چکش کاری شود. حتی وقتی که او مطرح کرد که قصد دارد طرح را با 2 فوریت به هیئت رئیسه تقدیم کند، دکتر عارف گفت که بهتر است یک فوریتش ارائه شود. در این مدت هم ما فرصت داریم که بیشتر روی این بندها و موادش بحث کنیم. حتی آقای عارف و من به آقای یوسفیان گفتیم که این طرح نیاز به بررسی تطبیقی دارد.

صادقی در ادامه با بیان اینکه این طرح و جملاتش متقن نیست و باعث سوء استفاده برخی شده، گفته است:

«متأسفانه این طرح برخی از جمله روزنامه کیهان را ذوق زده کرد. این طرح اصلاً از سوی اصلاح طلبان و یا فراکسیون امید تهیه نشده که آن را به اعضای فراکسیون نسبت می‌دهند. نمی‌دانند که دوستان همفکر خودشان این طرح را تهیه و حتی امضا هم کرده‌اند. در واقع حتی لیست امضا کنندگان را هم ندیده‌اند و اگر ما هم امضا کرده‌ایم، دلیلش این بوده که با کلیات موافقیم اما سر جزئیات بحث داریم. متأسفانه برخی که هیاهو می‌کنند، (البته غیر از ایرادات حقوقی حقوقدانان) منافقانه دم از آزادی می‌زنند. سال‌ها عملکردشان نشان داده که جز سرکوب آزادی مسئولیتی ندارند.»

وی همچنین تصریح می‌کند: این طرح باید بازنگری شود و در نوشتن برخی موارد دقت لازم به خرج داده نشده و سهل انگاری شده است. اما حرف این است که این طرح تصویب نشده و قطعاً تصحیح می‌شود.[1]

*جریان سیاسی خاص سوابق متعددی در زمینه کوبش مخالفان خود و به محاق بردن هر نوع رأی مخالفی را در پرونده دارد.

افکار عمومی شاید هنوز به یاد داشته باشند که اسلاف این جریان در ابتدای دهه 70 و در چارچوب طرح‌های ریاضتی دولت وقت، چگونه طرح وارد کردن تجهیزات ضد اغتشاش و باتوم به کشور را در دستور کار قرار دادند با این استدلال که اگر از جانب مردم اعتراضی صورت گرفت، امکان سرکوب وجود داشته باشد!

ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای که توسط چهره‌های چپ یک دستگاه دولتی در نیمه دوم دهه 70 رخ داد نیز بروز وحشتناک دیگری از همین ژنتیک است.[2]

اکبر ترکان، از مقامات دولت یازدهم نیز زمانی در اوان کار دولت یازدهم طی اظهاراتی اینطور گفته بود که نیمی از مردم ایران که به آقای روحانی رأی نداده‌اند حامی بی‌قانونی‌اند![3]

دعوت منتقدان به جهنم و حتی تهدید تلویحی منتقدان به زندان در کلام رئیس‌جمهور روحانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب نیز می‌تواند بخش‌های دیگری از همین ژنتیک به حساب آید.

روحانی در آن مراسم گفته بود:‌ نقاد را دستگیر نمی‌کنند و به زندان نمی‌برند. نقادی یک نعمت است. البته بحث کسانی که دروغ می‌گویند، اتهام می‌زنند و قدرت ملی را تضعیف می‌کنند جداست. اما کسی که دلسوزانه نقادی می‌کند نباید کتاب، نوشتار و شعرش در پیچ و خم گرفتار شود...[4]

بدیهیست که این گذشته عجیب هنگامی که در کنار طرح دوفوریتی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون مجلس (که بر مبنای آن هر پرسنده سؤال و هر کس که در مراسم سخنرانی جلب توجه کند بایستی دستگیر و حبس شود!) قرار می‌گیرد هر صاحب فکر و هر عقل محضی را به سمت این حقیقت رهنمون می‌شود که جریان خاص همواره به محض دولت‌داری و نشستن بر مناصب قدرت، بلافاصله به دنبال روبه‌راه کردن ساز و کار «محاق منتقدان» می‌رود و ابایی هم از طرح این رفتارهای قجری در مقابل مردم ندارد.

بر اساس این دانسته‌ها، می‌توان عیار صحبت‌های آقای صادقی که پرونده رفتارهای ایشان هم‌اکنون در قوه قضائیه در دست بررسی است را با دلایل و شواهد بیشتری بررسی کرد.

لازم به ذکر است که غیر از صادقی؛ آقایان عارف، کواکبیان، تابش، مطهری و محجوب نیز این طرح را امضا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، به تازگی طی سخنانی در واکنش به طرح دو فوریتی اصلاح‌طلبان تأکید کرده است: گروهی که این طرح را به مجلس ارائه داده‌اند غالباً از یک جریان خاص سیاسی هستند؛ تصور می‌کنم احتمالاً بنا دارند حرف‌های ساختارشکنانه در جریان انتخابات پیش رو بیان کنند.


وی ارائه این طرح از سوی این جریان را جلوگیری از اعتراض‌ها به آنها در جریان انتخابات دانست و گفت: آنها می‌خواهند کوچکترین اعتراض را کنترل کنند... این جریان چه بسا بخواهند کسانی را به عنوان نیروهای انقلابی به عنوان عامل برهم زنندگان جلسات جا بزنند.[5]

***

نام «آشتی ملی» عوض شد!

روحانی و عارف باز هم از «آشتی‌جویی سیاسی» و «گفت‌وگوی ملی» حرف زدند

کار ما نبود...! «طرح زندان‌محور اصلاح‌طلبان» به روایت محمود صادقی/ روحانی و عارف باز هم از «آشتی‌جویی سیاسی» و «گفت‌وگوی ملی» حرف زدندمحمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید اصلاح‌طلبان در مجلس، طی مصاحبه‌ای که پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در انتقاد از «آشتی ملی» در خبرگزاری ایلنا منتشر شد، گفته است:

از ابتدا تحت‌ عنوان گفت‌وگوی ملی این بحث را دنبال کردیم و به این مسئله باور داریم... در این راستا باور داریم با ایجاد زمینه مساعد برای برقراری یک «گفت‌وگوی ملی» بر اساس مشترکات در جهت حل اختلاف‌نظرهایی که میان برخی جریان‌های سیاسی کشور وجود دارد، اقدام کنیم.

عارف همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیگیری همزمان این طرح توسط دولت با محوریت معاون اول رییس‌جمهور، ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: بعید است که دولت مخالف این مسئله باشد و طبیعتاً دولت هم با موافقت با این طرح، حتماً کمک خواهد کرد.[6]

در همین زمینه، رئیس‌جمهور روحانی هم طی یادداشتی در ویژه‌نامه روزنامه جمهوری اسلامی که به مناسبت چهلم مرحوم هاشمی و پس از بیانات رهبر انقلاب نوشته از چیزی به نام «آشتی‌جویی سیاسی» سخن به میان آورده و گفته است:

این درک از مردم و سیاست به او (مرحوم هاشمی) نشان داده بود که باید از مسیر گفت‌وگو، تعامل و آشتی‌جویی سیاسی، مشکلات پیش روی توسعه و بهروزی مردم را مورد به مورد، رفع و تعدیل کرد. آیت‌الله هاشمی به سنت گفت‌وگو باور داشت و برای گروه‌ها و جریان‌های سیاسی همچون پدری بزرگوار عمل می‌کرد. واسطه گفت‌وگوی مردم با قدرت سیاسی می‌شد و خواست قدرت را به زبان مردم بیان می‌کرد.[7]

*از کنایه‌های روحانی به «قدرت سیاسی» که بگذریم؛ این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که مقام معظم رهبری اخیراً و در دیدار با مردم آذربایجان طی سخنانی پیرامون مسئله «آشتی ملی» که چند هفته‌ای بود در کلام اصلاح‌طلبان، دولتی‌ها و حتی شخص رئیس‌جمهور تکرار شده بود، فرمودند:

«حالا یک عدّه‌ای یاد گرفته‌اند تعبیرات آشتی ملّی، آشتی ملّی [را گفتن]؛ این حرفها به نظر من معنی ندارد؛ مردم مجتمعند، با هم متّحدند؛ آنجایی که پای اسلام در میان است، پای ایران در میان است، پای استقلال در میان است، پای ایستادگی در مقابل دشمن در میان است، مردم با همه‌ی وجودشان ایستاده‌اند.

ممکن است در فلان مسئله‌ی سیاسی دو نفر با هم اختلاف نظر داشته باشند [امّا] تأثیری نمیگذارد. چرا میگویید آشتی؟ مگر قهرند که بیایند با هم آشتی کنند؟ این تعبیرات را روزنامه‌ها پَروبال میدهند، متوجّه نیستند که اشکال ایجاد میکند. وقتی شما میگویید آشتی، مثل این است که یک قهری وجود دارد؛ [درحالی‌که] قهری وجود ندارد.

بله، مردم ما با آن کسانی که به روز عاشورا اهانت کردند قهرند. ملّت با آنهایی که روز عاشورا، با قساوت، با لودگی، با بی‌حیایی آمدند جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر است. با اینها آشتی هم نمیکنیم، و با آن کسانی که با اصل انقلاب بدند، میگویند اصل نظام هدف ما است، میگویند انتخابات بهانه‌ی ما است؛ که البتّه آنها عدّه‌ی معدودی‌اند، عدّه‌ی کمی‌اند؛ در مقابل اقیانوس عظیم ملّت ایران آنها یک قطره‌اند؛ چیزی نیستند. این اقیانوس با یکدیگر منسجم و متّحد است؛ این اتّحاد وجود دارد و باید وجود داشته باشد و روزبه‌روز باید تقویت بشود.»[8]

گفتنیست در ماجرای انتقاد رهبر معظم انقلاب از «برجام دو و سه و چهار» و تأکید ایشان بر اینکه برجام فقط درباره مسائل هسته‌ای بود و بس! نیز جریان سیاسی خاص عباراتی مثل «برجام دیگر»، «تجربه برجام»، «ادامه همین مسیر» و... را جایگزین عبارت برجام 2 کرد و همچنان بر مواضع خود برای پیاده‌سازی برجام‌هایی غیر از برجام بی‌دستاورد هسته‌ای در کشور تأکید کرد.(که این روند متأسفانه همچنان نیز ادامه دارد!)

در ماجرای آشتی ملی، آشتی‌جویی سیاسی و گفت‌وگوی ملی؛ تحلیلگران تأکید دارند که این قضایا غیر از فکّ حصر بدون توبه فتنه‌گران هیچ هدف دیگری ندارند و الّا نقار و قهر و دودستگی خاصی در کشور مشاهده نمی‌شود که برای آن به گفت‌وگو و آشتی و غیره نیاز باشد.

***

عراقچی: برجام درست عمل می‌کند، تحریم‌ها هم سر جایشان هستند!

کار ما نبود...! «طرح زندان‌محور اصلاح‌طلبان» به روایت محمود صادقی/ روحانی و عارف باز هم از «آشتی‌جویی سیاسی» و «گفت‌وگوی ملی» حرف زدندسیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز چهارشنبه هفته گذشته در اشاره به نشست فوق‌العاده (چهارشنبه، 27 بهمن ماه) این کمیسیون با حضور عراقچی معاون وزیر خارجه توضیحاتی را ارائه کرده است.

نقوی حسینی در خصوص عدم رفع موانع بانکی و مالی در پی اجرای برجام گفته است: عراقچی توضیح داد که در این حوزه وضعیت به حالت عادی برنگشته است البته در این زمینه اجرای برجام مقصر نیست بلکه تحریم‌های اولیه آمریکا در این بخش هنوز وجود دارد که ما را از بهره برداری از سیستم مالی و بانکی آمریکا محروم کرده است!

این نماینده مجلس به نقل از عراقچی توضیح داد: سیستم مالی بانکی آمریکا بزرگ و گسترده است و در بسیاری از معاملات با مشکل بانکی برخورد می‌کنیم یعنی مطابق برجام تحریم بانکی و مالی برداشته شده ولی تحریم‌های اولیه آمریکا پا برجاست به عبارتی برجام نقش خود را به درستی عمل کرده است اما تبدیل ارزها و مبادله آنها با مشکل مواجه است.[9]

*در توشیح اظهارات منقول از عراقچی لازم به ذکر است که اگر برجام قرار نبوده تحریم‌های اساسی را لغو کند و اگر مشکل ارتباط ایران با بانک‌های بزرگ اروپایی و حتی غیر اروپایی همچنان و در پسابرجام هم حتی به قوت خود باقیست، پس اساسا چرا دولت آقای روحانی تن به یک توافق بی‌دستاورد داد؟!

و چرا هنوز هم به مردم وعده داده می‌شود که وعده‌ها به زودی و یا در دولت آینده آقای روحانی عملی می‌شوند؟! در حالی که بر طبق اظهارات عراقچی، اساساً دیگر قرار نیست چیزی محقق شود...

جدای از این سؤالات، بایستی اشاره کرد که اعضای ستاد برجام و چهره‌های هوادار دولت، با محرز شدن بی‌دستاوردی و شکست برجام طی یکسال و چند ماه گذشته؛ در حال غسل تعمید این توافق، ماله‌کشی و پس گرفتن وعده‌ها هستند.

کما اینکه در صحبت‌های منقول از عراقچی هم دیده می‌شود که ایشان معتقد است برجام در حال عمل درست به نقش خود است و درباره بی‌دستاوردی‌ها هم «کار، کار تحریم‌های اولیه» است!

غیر از عراقچی، «محسن صفایی‌فراهانی» از فعالان اصلاح‌طلب نیز چند روز قبل طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «هیچ توافق اقتصادی‌ای در برجام وجود ندارد، برجام تنها بستری فراهم می‌کند که بدون تحریم بتوان برنامه‌ریزی و کار کرد. برجام برای رفع تحریم‌هایی بود که در طول سال‌های ۸۵ تا ۸۸ توسط سازمان ملل وضع شد و نه برای اینکه منابع مالی وارد کشور شود»![10]

«علی مطهری» نیز سال گذشته در مصاحبه‌ای با اشاره به وعده‌های برجامی رئیس‌جمهور تأکید کرد: دولت وعده‌ای نداده است...هیچ وعده ویژه‌ای به مردم داده نشده بود بلکه گفتند اوضاع بهتر می‌شود.[11]

عبد‌الله ناصری، فعال اصلاح‌طلب، نفر دیگری است که چند ماه قبل در مصاحبه‌ای به زعم خود تلاش کرد عبارت «وعده‌های اقتصادی روحانی» را اینگونه استتار کند: وعده‌های آقای روحانی در دوران انتخابات خیلی زیاد بود و اگر بخواهیم بخش اعظم آن را دسته‌بندی کنیم بیشتر در حوزه سیاسی، اجتماعی بود[12]

البته بایستی به این گزاره‌ها و انکارها، عبارات دیگری مثل «برجام را خدا آورد»، «برجام دستاورد داشته ولی مردم نفهمیدند»، «برجام چیزی را حل نمی‌کند، به فراتوافق نیاز داریم»، «نتیجه برجام را بایستی در دولت بعدی روحانی ببینیم» و «مگر همه چیز پول است؟!» که توسط رئیس‌جمهور و تنی چند از اعضای ستاد برجام و چهره‌های اصلاح‌طلب عنوان شده‌اند را نیز افزود و قضاوت درباره دولت آقای روحانی را به مردم سپرد...

***

1_http://omidiraniannewspaper.ir/detail/7584

2_http://www.mashreghnews.ir/fa/news/106530

3_http://www.mashreghnews.ir/fa/news/277400

4_http://fararu.com/fa/news/271292

5_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/692092

6_ http://www.khabaronline.ir/detail/637322/Politics/parties

7_ http://www.chekhabar.ir/News/54106

8_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=35690

9_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951127000324

10_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/675341

11_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950603000115

12_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950603000115

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس