
به گزارش مشرق، سيدرضا صالحياميري با بيان اينکه وزارت ارشاد و دبير جشنواره در روند انتخاب دخالتي نخواهند داشت و هيئت داوران به عنوان يک گروه مستقل و صاحبنظر برابر آييننامه و ضوابط قضاوت خواهد کرد، عملاً به برخي شايعهها درباره اينکه وزير با دخالت در انتخاب فيلمها 10 اثر را از جشنواره حذف کرده است، پاسخ داد.
صالحياميري همانطور که در زمان فعاليت در سازمان اسناد و کتابخانه ملي تلاش کرده بود تا فضايي آرام و بدون حاشيه ايجاد کند، از زمان آغاز دوران وزارتش بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز همين سياست را درباره وزارت ارشاد در پي گرفته است. برخلاف وي علي جنتي، وزير سابق ارشاد در ماههاي ابتدايي وزارتش با چندين حاشيه روبهرو شد که اکثر آنها ناشي از مواضع اشتباه شخص وزير بود. به نظر ميآيد که صالحي ميخواهد نقاط ضعف وزارت جنتي را تکرار نکند و در عوض تا رسيدن به پايان کار دولت، از وزارتخانه ناآرام جنتي، يک وزارت ارشاد بيحاشيه و آرام بسازد. ديدار اخير صالحياميري با مراجع قم و ابراز رضايت مراجع از عملکرد صالحياميري با وجود دوران کوتاه وزارت وي، نشانهاي از تدبير وزير براي تعامل با قم است.
البته در مورد خبر حذف 10 فيلم از جشنواره فيلم فجر که خبر آن از ديدار وزير ارشاد و مراجع عظام قم منتشر شد، يک اشتباه بزرگ رسانهاي صورت گرفته است. در آن ديدار وزير ارشاد به حذف اين تعداد فيلم اشاره کرده و بعضاً به اشتباه اينگونه برداشت شده است که گويا صالحياميري شخصاً دستور حذف اين آثار را داده است؛ موضوعي که استقلال جشنواره فجر و هيئت انتخاب آن را زير سؤال ميبرد. با وجود اين حجتالله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي با ورود به موقع به قضيه و يادآوري اينکه «وزير محترم فرهنگ به شدت پايبند به ضوابط هستند و اجازه چنين مداخلاتي را به هيچکس نميدهند. شيوه مديريت ايشان احترام صددرصد به نظر کارشناسي است. در هر صورت اعضاي هيئت انتخاب که از شخصيتهاي برجستهاند خود بهترين گواه هستند بر اينکه چنين شبههافکنيهايي بيپايه و بياساس است» از دامن زدن به شايعات جلوگيري کرد.
در عوض اصل موضوع حذف برخي فيلمها از سوي هيئت انتخاب که از نظر اخلاقي دچار مشکلاتي بودند يا مروج تفکر فمنيستي بودند، در آثاري که از جشنواره بيرون ماندهاند، قابل مشاهده است. در مورد فمنيستي بودن برخي ديگر از فيلمهاي رد شده توسط جشنواره نيز به صورت مشخص يکي از کارگرداناني که فيلمش از جشنواره بيرون مانده کاملاً روح فمنيستي بر فيلمسازياش حاکم است و در ميان سينماگران به عنوان فيلمسازي فمنيست شناخته ميشود. از اطلاعات منتشر شده درباره فيلم جديد اين فيلمساز نيز ميتوان همان نوع نگاهي را که کارگردان در آثار قبلياش داشته است، مشاهده نمود.
در سالهاي گذشته نيز برخي توليدات سينمايي به خاطر اينکه با مقررات جشنواره متناسب نبودند يا از نظر هيئت انتخاب در سطحي نبودند که در جشنواره حضور داشته باشند، از چرخه جشنواره بيرون گذاشته شدند. هيچگاه نيز درباره حذف فيلمها پنهانکاري صورت نگرفته است. اگر دليل رد کردن فيلم اين کارگردان يا ديگر کارگرداناني که به خاطر محتواي نامناسب فيلمها از رسيدن به جشنواره بازماندهاند، مشخص است، لزومي ندارد اين مسئله کتمان شود.
سينماي ايران سينمايي کاملاً وابسته به دولت است، دولت هزينه اکثر فيلمها را به صورت مستقيم يا غيرمستقيم تأمين ميکند، جشنواره فيلم را برگزار ميکند، براي حضور سينماي ايران در محافل بينالمللي مساعدت ميکند و بسياري از خدمات ريز و درشت ديگر را به سينماي ايران ارائه ميدهد. در عوض زماني که قرار است از جايگاه نماينده حاکميت در مقابل بذل و بخششهاي بيدريغ به سينما، از آن انتقاد کند و از موضع صاحب سينما، دست به فيلتر کردن حضور فيلمها در جشنواره فجر بزند، برخي از مديران سينمايي از ترس واکنشها شروع به تکذيب کاري ميکنند که اتفاق افتاده! آيا اين نشانه خودکمبيني برخي از مديران در برابر جريانها و چهرههاي خاص در سينما نيست؟!
شجاعت وزير ارشاد در بيان آنچه رخ داده است بايد تقدير شود. حداقل اين کار نشان ميدهد که مديران ارشد فرهنگي در قبال وضعيت سينما بيتفاوت نيستند و در حد توان و حتي اگر شده با حذف 10 فيلم که مناسب حضور در جشنواره نيستند به سهم خود در پاکسازي فضاي فرهنگي تلاش کردهاند. اين اقدام ميتواند براي افرادي که در حوزه فيلمسازي در حال کار هستند نيز هشداري باشد که در صورت رعايت نکردن موازين اخلاقي و اصرار بر پرداختن به ديدگاههاي غربي در قبال جايگاه زن در جامعه، با توليداتشان برخورد خواهد شد و حداقل اين است که جشنوارهاي که با پول بيتالمال اداره ميشود از ورود فيلمشان جلوگيري خواهد کرد.
وزارت ارشاد از نظر قانوني متولي اصلي فرهنگ و هنر در کشور است و حتي نهادهايي که به صورت تقريباً مجزا از وزارت ارشاد در حال فعاليت هستند نيز مجوزهاي خود را از اين وزارتخانه دريافت ميکنند. در عوض وزارت ارشاد است که بايد پاسخگوي همه اتفاقاتي باشد که در حيطه فرهنگ در کشور رخ ميدهد. سينما نيز يکي از اين بخشهاست و نميتواند مانند جزيره خودمختار عمل کند. تنها تفاوت سينما با ديگر حوزههاي فرهنگ و هنر اين است که سينما ذاتاً با شهرت و رسانه و جنجال همراه است و اگر سيدرضا صالحياميري ميخواهد در طول دوران وزارتش با کمترين انتقاد روبهرو شود، بايد در مورد سينما نظارت دقيقي را در پيش بگيرد.
منبع :
روزنامه جوان