کد خبر 683017
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳

پایگاه خبری 'نیشن' نیجریه روز سه شنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا از دولت نیجریه خواست هرچه سریعتر 'شیخ ابراهیم زکزکی' رهبر شیعیان آن کشور را آزاد کند.

به گزارش مشرق، نمایندگی اتحادیه اروپا در ابوجا امروز از دولت نیجریه خواست طبق تاکید دادگاه فدرال این کشور برای آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، هرچه سریعتر او را از زندان آزاد کند.
 
اگرچه دادگاه فدرال نیجریه چندی پیش حکم آزادی زکزکی را از بند نیروهای امنیتی صادر کرده بود، اما دولت نیحریه اعلام کرد که به صلاح ملت نیست زکزکی آزاد شود و اکنون چند روز است که از مهلت قانونی اجرای حکم دادگاه توسط دولت نیز می گذرد.

محمد بوهاری رئیس جمهوری نیجریه روز یکشنبه در اظهار نظری عجیب مدعی شده بود که'مصلحت مردم اقتضا می کند که حکم دادگاه مبنی بر آزادی شیخ زکزاکی را اجرا نکنیم!'

وی همچنین گفته بود: با این وجود، همسر شیخ زکزاکی آزاد است و می تواند وی را ترک کند و از محل اسارت خارج شود!

این اظهارنظرهای تعجب برانگیز رئیس جمهوری نیجریه در حالی است که دادگاه این کشور چندی پیش حکم آزادی شیخ زکزاکی و همسرش را صادر کرده بود.

بر همین اساس هم بود که نمایندگی سیاسی اتحادیه اروپا امروز با صدور بیانیه ای از تداوم حبس شیخ زکزاکی در بند نیروهای امنیتی ابراز نگرانی شدید کرد و خواستار حکم قضایی دادگاهی که منطبق با قانونی اساسی این کشور برای آزادی او است، شد.

این بیانیه ضمن تاکید بر جهانی بودن حقوق اساسی بشری خواستار اجرای عادلانه احکام قضایی در نیجریه و آزادی افراد در بند به ویژه شیخ زکزاکی شد و افزود: این خواست بین المللی به هیچ وجه مغایر قانون اساسی نیجریه نیست.

براساس این گزارش، سازمان عفو بین الملل نیز روز گذشته (دوشنبه) با صدور اطلاعیه ای بر آزادی سریع شیخ زکزاکی همسرش تاکید کرد.

در عین حال، دفتر جنبش اسلامی نیجریه مستقر در ایالت 'اداماوا' نیز امروز اعلام کرد که رفتار نهادهای امنیتی نیجریه برای آزاد نکردن شیخ زکزاکی خلاف قوانین مصرح بین المللی است.

این در حالی است که تظاهرات مسالمت آمیز شمار زیادی از شیعیان نیجریه علیه ارتش و نیروهای امنیتی این کشور در شهر 'یولا' واقع در ایالت 'اداماوا' در شرق نیجریه برای آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور تشدید شده است.

جنبش اسلامی نیجریه پیشتر تصریح کرده بود: آزادی رهبر شیعیان نیجریه و خانواده وی یک حکم حقوقی و قضایی است که البته بر اساس اتهامات نادرست و خلاف واقع، پرونده ایشان به نهادهای قضایی کشیده شد.

ضرورت اجرای این حکم قضایی درحالی است که نهادهای امنیتی نیجریه همچنان به مانع تراشی های خود علیه شیعیان ادامه داده و از اجرای این حکم رسمی، ممانعت می کنند.

براساس اعلام رسمی دادگاه نیجریه، پلیس این کشور موظف است مقدمات آزادی شیخ زکزاکی و همسر وی را فراهم و نسبت به انجام اقدامات مقتضی کوتاهی نکند.

ارتش نیجریه 14 دسامبر 2015 شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و همسرش را پس از زد وخورد خونبار با اعضای جنبش وی، بازداشت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس