وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با طرف چینی برای آغاز سرمایه‌گذاری و عملیاتی کردن پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر و توسعه بندر بوشهر با ساخت جزیره نگین از منابع غیردولتی خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در جلسه شورای حمل و نقل و مسکن استان بوشهر ‌بیان کرد: بوشهر به عنوان استانی که نگین خلیج فارس است می‌تواند در جهت توسعه ایران نقش آفرینی کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اولین کار ما برای توسعه بوشهر، توسعه بندر بوشهر بود که در سال 93 آغاز شد؛ بندر بوشهر کاملا به شهر ملحق شده بود و فضا برای توسعه نداشت بنابراین باید فکری برای توسعه بندر می‌شد.

وی ادامه داد: توسعه بندر بوشهر بیش از 400 میلیارد تومان هزینه داشت و در شرایط تنگنای مالی امکان هزینه‌کرد آن از منابع دولتی نبود‌ در این راستا اولین بندری که با استفاده از منابع غیردولتی توسعه دادیم بندر بوشهر است.

وزیر راه و شهرسازی به بازدید خود از جزیره در حال ساخت نگین واقع در بندر بوشهر اشاره کرد و گفت: دو نکته ارزشمند در این بازدید وجود داشت؛ نخست آن که کارگاه زنده و فعال است، دوم این که پسکرانه خوبی در بندر ایجاد شده که فضای توسعه بوشهر را در پی خواهد داشت.

آخوندی توسعه بوشهر را توسعه دریامحور دانست و گفت: ایجاد این پسکرانه امکان سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند و با ساخت جزیره نگین و امکان پهلوگیری کشتی‌های 50 هزار تنی شاهد ارتقای کیفیت زندگی مردم بوشهر خواهیم بود.

وی ادامه داد: نحوه دسترسی به جزیره نگین و بندر بوشهر اهمیت زیادی دارد که‌ امیدواریم با ساخت جاده پیرامونی و اتصال راه‌آهن به بندر شاهد حمل و نقل ترکیبی بین دریا، زمین و ریل در بوشهر باشیم.

وی با اشاره به فرسایش زیاد بندر در نتیجه رطوبت زیاد افزود: در شرایط خاص بندر بوشهر تعمیر، نگهداری و مرمت‌ بندر مطرح است و این پروژه طی برنامه کاملی در استان در حال اجرا است.

آخوندی ادامه داد: به دنبال سرمایه‌گذار بین‌المللی برای ساخت فرودگاه جدید بوشهر هستیم و همچنین توسعه فرودگاه فعلی باید در دستور کار قرار بگیرد، زیرا نقش تعیین کننده‌ای برای آینده استان خواهد داشت.

آخوندی به درخواست‌های نمایندگان استان برای عملیاتی کردن راه‌آهن شیراز-بوشهر بعد از 12 سال اشاره کرد و گفت:‌ بوشهر برای ما بسیار مهم بود و به همین دلیل در سفر به چین یکی از موضوع‌های مهم مذاکره با تعدادی از شرکت‌های چینی، سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت راه‌آهن بوشهر - شیراز بود.

وی گفت: در این شرایط امکان فعال کردن این پروژه از محل بودجه دولت وجود ندارد و باید به دنبال تامین مالی بین‌المللی برویم.

وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت شرکت‌های چینی در حال بررسی پیشنهاد ما هستند و امیدوارم با دریافت پیشنهاد روشنی از طرف چینی‌ها برای آغاز سرمایه‌گذاری، پروژه‌ای که 12 سال است متوقف شده به یک برنامه عملیاتی تبدیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس