کد خبر 675826
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

وقتی سیگار را ترک می‌کنید اختلالاتی در بدنتان رخ می‌دهد. پس بهتر است از همین امروز شروع کنید و در پی ترک سیگار باشید چون سرطان‌های خطرناکی افراد سیگاری را تهدید می‌کند.

به گزارش مشرق، وقتی سیگار را ترک می‌کنید اختلالاتی در بدنتان رخ می‌دهد. در صورتی که باز هم به استعمال دخانیات روی بیاورید باز هم بدنتان را مورد آسیب قرار خواهید داد پس بهتر است از همین امروز شروع کنید و در پی ترک سیگار باشید چون سرطان‌های خطرناکی افراد سیگاری را تهدید می‌کند بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی، بیماری‌های تنفسی و بسیاری از بیماری‌های کشنده در اثر استعمال دخانیات دیر یا زود در افراد سیگاری و افرادی که با آنها زندگی می‌کنند اتفاق می‌افتد.
 
سیگار عامل حداقل ۱۴ سرطان مختلف در بدن انسان است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان پستان، سرطان حنجره، سرطان کبد و سرطان روده بزرگ.به نظر می‌رسد مرگ و میر زنان و مردان بر اثر سرطان ریه بیشتر از مجموع سرطان‌های پروستات، پستان و روده بزرگ است.
 
۲۰ دقيقه بدون سيگار
 
۲۰ دقيقه پس از آخرين سيگار فشار خون و ضربات قلب به حال عادي باز مي‌گردند. نيكوتين موجود در سيگار اعصاب سمپاتيك را تحريك مي‌كند. اين اعصاب ضربان قلب و فشار خون را بالا مي‌برند و بدن را در حالت تحريك شده و آماده فرار قرار مي‌دهند.
 
۲ روز بدون سيگار
 
۲ روز پس از آخرين سيگار كارآيي حس چشايي و بويايي بهتر مي‌شود. دود سيگار اين دو حس را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

چند ماه بدون سيگار
 
چند ماه پس از آخرين سيگار گردش خون بهبود پيدا مي‌كند. ظرفيت شش‌ها براي جذب اكسيژن تا ۳۰ درصد بالاتر مي‌رودو سرفه‌هاي خشك كمتر مي‌شود. تحقيقات نشان مي‌دهند پرز‌هاي درون شش‌ها كه مولكول‌هاي خارجي را جذب و دفع مي‌كنند دوباره رشد كرد‌هاند.
 
۱۲ ساعت بدون سيگار
 
با توقف ۱۲ ساعته كشيدن سيگار، مونواكسيد كربن خون كاهش پيدا مي‌كند و به اندازه طبيعي مي‌رسد، در مقابل اكسيژن خون بالا مي‌رود مونواكسيد كربن بخشي از دود سيگار است كه وارد گردش خون مي‌شود و از جذب اكسيژن توسط سلو ل‌هاي خوني جلوگيري مي‌كند.
 
۳ روز بدون سيگار
 
سه روز پس از آخرين سيگار ريه‌ها آرامش پيدا مي‌كنند و نفس كشيدن راحت‌تر مي‌شود. حال ديگر نيكوتين در بدن نيست در نتيجه نشانه‌هاي ترك سيگار شديد مي‌شوند از جمله اين نشانه‌ها سردرد، تهوع يا گرفتگي عضلات است. بالا رفتن يك‌باره اشتها، افسردگي و ترس از ديگر نشانه‌هاي ترك سيگار هستند.
 
يك سال، ۱۰ سال و ۱۵ سال بدون سيگار
 
يك سال پس از ترك سيگار ضريب خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلب و عروق تا ۵۰ درصد كاهش پيدا مي‌كند، ۱۰ سال بعد احتمال مرگ در اثر سرطان ريه ۵۰ درصد كمتر از افراد سيگاري است. پس از ۱۵ سال احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلب عروق به اندازه فردي است كه هرگز سيگار نكشيده است.
 
با دود كردن هر سيگار ۲۰۰ نوع ماده سمي وارد بدن فرد سيگاري مي‌شود كه براي اندام‌هاي دروني بدن بسيار خطرناك است؛ اما مدت كوتاهي پس از ترك سيگار بدن انسان رفته رفته سلامت خود را باز مي‌يابد. سيگار به عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل ابتلا به انواع بيماري‌هاي خطرناك از جمله سرطان شناخته شده است. بنابراين ترك سيگار يكي از بهترين اقدام‌ها براي سلامت انسان در كوتاه‌مدت و بلندمدت است.
 
منبع: روزنامه آرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس