آل خلیفه برای فرار از بحران مشروعیت و بهبود وجهه خود پس از سرکوب وحشیانه شیعیان این کشور، دست به دامان یک شرکت آمریکایی شد.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، حکومت بحرین برای سرکوب اعتراضات مردمی این کشور از تمام توان خود استفاده می‌کند، صدها نفر را کشته و تعداد بیشتری را زخمی کرده است. بسیاری در زندانها به سر می‌برند و به گزارش گروههای مدافع حقوق بشر، بسیاری از زندانیان در زندانهای این کشور شکنجه می‌شوند.

خاندان آل خلیفه، با عقد قراردادی با شرکت ارتباطات کورویس (Qorvis Communications) که در زمینه دیپلماسی عمومی فعالیت می‌کند، سعی در بهبود وجهه داخلی و بین المللی خود دارد.
براساس این قرارداد، شرکت آمریکایی متعهد شده که با تهیه گزارش، فیلم و به راه انداختن جریان رسانه‌ای، به دنیا این اطمینان را بدهد که امنیت در بحرین دوباره برقرار شده و اوضاع این کشور عادی است.

از سوی دیگر، معترضان نیز از طریق رسانه‌های داخلی خود می‌کوشند با گزارش‌ها و افشاگری‌های لحظه به لحظه، وضعیت اسف بار حقوق بشر در این پادشاهی کوچک را به تصویر بکشند. خبرنگاران آن‌ها با ارسال تصاویر کشته‌ها و زخمی‌ها و آمار لحظه به لحظه کشته شده‌ها به ایمیل مردم سراسر دنیا و قرار دادن آن‌ها بر روی شبکه‌های اجتماعی، اطلاع رسانی می‌کنند.

دو فاکتور مهم که تأثیر مثبتی در روند کاری این شرکت داشته، یکی حمایت عربستان سعودی از حکومت بحرین و دیگری سکوت آمریکا بدلیل حضور ناوگان پنجم دریایی این کشور در بحرین است. آمریکا نیز بدلیل اینکه به نفت عربستان وابسته است، توان مخالفت با این کشور در مسئله بحرین را ندارد. آل سعود همچنان از اوباما بدلیل عدم حمایت از مبارک و سقوط زودهنگام وی که به برهم خوردن تعادل حکومت‌های سنی در منطقه انجامید، انتقاد می‌کنند.

ولیعهد بحرین هم در دیداری که از واشنگتن داشت، با ابراز نگرانی از تصویر بحرین و تأثیر منفی آن بر توریسم این کشور، ابراز امیدواری کرد که این شرکت آمریکایی بتواند این تصویر را در آمریکا و کشورهای اروپایی بهبود بخشد.

حال باید دید آیا این قرارداد که ارزش آن به ماهانه هشتادهزار دلار می‌رسد، می‌تواند با بکارگیری "مهندسی رضایتمندی" (engineering of consent)، از توده مردم خشمگین، ناراضی و تحت ظلم بحرین پیشی بگیرد و چیزی غیر از آنچه در بحرین می‌گذرد را به تصویر در‌آورد؟ آیا می‌توان کشته شدن نوجوان 14 ساله در روز عید فطر را هم با مهندسی رضایتمندی آمریکایی توجیه کرد؟
110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس