کد خبر 672465
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

شورای ملی فلسطین جایگاهی است که در آن تمامی فعالان سیاسی فلسطین جمع اند و تشکیل جلسه شورای ملی به معنی انتخاب شورای مرکزی و کمیته اجرایی آینده است.

  به گزارش مشرق، بعد از آنکه ابومازن با برگزاری کنگره هفتم فتح در رام الله رقیبان خود را از عرصه قدرت خارج کرد، به سراغ مجلس قانونگذاری رفت. او تلاش کرد لغو مصونیت قضایی نمایندگان مجلس قانونگذاری را در اختیار گیرد. اختیاری که از سوی دادگاه قانون اساسی منصوب خودش صادر شد. حال او در گام سوم تلاش می کند با تشکیل شورای ملی فلسطین- که حکم قوه مقننه را در سازمان آزادی بخش فلسطین دارد – این نهاد بین المللی فلسطینی را نیز در اختیار گیرد.

شورای ملی فلسطین 

شورای ملی فلسطین یا همان المجلس الوطنی الفلسطینی، بخش تصمیم سازی و مرکز انتخاب بخش های تصمیم گیر و اجرایی در سازمان آزادی بخش فلسطین است. این شورا، از زمان تشکیل در سال 1965 شامل تمامی گروه های فلسطینی غیر از گروه های اسلامی و مقاومتی بوده است. در جریان توافقنامه اسلو در سال 1993 برخی از جریان های چپ و مخالف به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از ساف و به تبع آن از شورای ملی خارج شدند.

اهمیت شورای ملی فلسطین

شورای ملی فلسطین جایگاهی است که در آن تمامی فعالان سیاسی فلسطین جمع اند. این شورا منشأ تشکیل دیگر بازوهای ساف است. ساف شامل یک شورای مرکزی و یک کمیته اجرایی است. شورای مرکزی کار اتخاذ و ابلاغ سیاست های کلان را بر عهده دارد. کمیته اجرایی نیز در حکم قوه مجریه ، تصمیمات جزئی را اتخاذ کرده در راستای اجرای آنها تلاش می کند. البته بازوی اجرای کمیته اجرایی ساف دفاتر و کمیته های آن هستند. نکته مهم اینجا است که رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین، شورای مرکزی و کمیته اجرایی، در شورای ملی انتخاب می شوند. لذا تشکیل جلسه شورای ملی به معنی انتخاب شورای مرکزی و کمیته اجرایی آینده است.

ابومازن چه توافقاتی را نادیده می گیرد؟

آنچه در ظاهر به عنوان تصمیم ابومازن در رسانه¬ها اعلام می شود این است که قرار است شورای ملی فلسطین در کرانه باختری و بخشی از آن هم در خارج از فلسطین – که مکان تشکیل آن در خارج معلوم نیست- با حضور تمامی گروه های فلسطینی ، تشکیل جلسه دهد. جمیل شحاده عضو کمیته اجرایی فعلی ساف در اظهاراتی رسانه ای اعلام کرد به زودی کمیته مقدماتی شورای ملی فلسطین در خارج از  فلسطین تشکل جلسه خواهد داد. وی در اظهاراتش تصریح کرد این جلسه با حضور تمام گروه¬های فلسطینی برگزار خواهد شد. این مسئله در ظاهر شکلی کاملا دموکراتیک دارد. اما باطن قضیه کاملا دیکتاتور مأبانه و در خدمت منافع شخص ابومازن است.

 نخست

براساس توافقنامه آشتی ملی فلسطین که در سال 2012 بین گروه های فلسطینی منعقد شده است، مقرر شده ساف، محملی برای حضور تمام گروه های فلسطینی شود. لذا کمیته ای برای آن در آشتی ملی تشکیل شد و مسئله عضویت گروه های فلسطینی در ساف یکی از پرونده های پرونده آشتی ملی است. براساس آن توافق هرگونه اقدام در راستای فعال سازی ساف باید با هماهنگی و توافق تمام گروه های فلسطینی باشد. ابومازن این بار به طور یک جانبه اقدام به برگزاری نشست شورای ملی کرده و تلاش می کند گروه¬ها را اینگونه آرام کند که این نشست با حضور تمام گروه¬های فلسطینی برگزار خواهد شد.

 دوم

ابومازن پس از انتخاب به عنوان رئیس فتح در کنگره فرمایشی اش -که ماه گذشته میلادی در رام الله برگزار شد- دفتر شورای ملی فلسطین را از امان، پایتخت اردن، به کرانه باختری انتقال داد. زمانی که دفتر شورای ملی فلسطین در کرانه باختری باشد، طبیعتا جلسات آن نیز در کرانه باختری برگزار خواهد شد. برگزاری جلسات شورای ملی در کرانه باختری به معنای عدم امکان حضور اعضای گروه های مقاومت و برخی فعالان فلسطینی خارج از فلسطین است. زیرا رژیم صهیونیستی اجازه ورود به کرانه باختری به آنها را نمی دهد. این به معنی جلوگیری از حضور مخالفان ابومازن و گروه های مقاومت در شورای ملی فلسطین است.

مواضع گروه های فلسطینی

حماس

موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس پس از انتشار خبر تشکیل کمیته مقدماتی شورای ملی فلسطین و خبری در مورد موافقت حماس با آن، این موضوع را تکذیب کرد. در اخبار منتشره اعلام شده بود حماس بر سر تشکیل کمیته مقدماتی شورای ملی فلسطین با تشکیلات خودگردان به توافق رسیده است. ابومرزوق اعلام کرد هیچ دعوتی از سوی تشکیلات خودگردان به دست حماس نرسیده است که پاسخ آن را دهد.

وی گفت با تشکیل شورای ملی فلسطین تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی مخالف است. او تأکید کرد بازسازی ساختار سازمان آزادی بخش پیش شرط پرونده ساف در آشتی ملی است برای آنکه ساف مرجع قانونی تمام گروه های فلسطینی شود . ضمن آنکه حماس عضو شورای ملی سابق ساف نیست . شورایی که برای بازسازی ساختار ساف به هیچ وجه آماده نیست.

جهاد اسلامی

داوود شهاب، مسئول دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی، اعلام کرد جهاد اسلامی با دعوت برای برپایی شورای ملی فلسطین قبل از رایزنی های لازم برای آن مخالف است. وی گفت اصلاح ساف و تشکیل شورای ملی فلسطین یک امر ملی است که باید تمام توانایی های ملت فلسطین را در نظر گیرد به همین دلیل باید رایزنی در مورد آن با در چارچوب موقتی که در آشتی ملی فلسطین تدارک دیده شده انجام شود تا جهاد و حماس و سایر گروه های فلسطینی نیز در آن مشارکت داشته باشند.

حزب ابتکار ملی فلسطین

مصطفی برغوثی، دبیرکل حزب ابتکار ملی فلسطین اعلام کرد برپایی شورای ملی فلسطین یک ضرورت ملی است که در سایه تمام گروه های فلسطینی باید اتفاق افتد. این مرجع می تواند محل وحدت باشد لذا باید نشست کمیته مقدماتی باید با حضور تمام گروه¬های فلسطینی صورت گیرد.

جبهه دموکراتیک فلسطین

طلال ابو ظریفه، عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک فلسطین اعلام کرد برپایی شورای ملی کارش اجرای توافقات آشتی ملی و وحدت بخشی ملی فلسطین است اما این مهم است که برپایی نشست شورای ملی فلسطین با توافق تمامی گروه های فلسطینی باشد و باید کمیته فعال سازی ساف که در پرونده آشتی ملی عهده دار این پرونده است، این کار را انجام دهد و حال که امکان آن فراهم نیست باید کمیته مقدماتی با حضور تمامی گروه های فلسطینی تشکیل شود.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین

جمیل مزهر، از رهبران جبهه خلق برای آزادی فلسطین اعلام کرد برپایی شورای ملی بدون توافق گروه های فلسطینی تنها تقویت شکاف موجود و اختلاف است و موجب عمیق شدن بحران های موجود می شود. وی تأکید کرد ضروری است پیش از تشکیل جلسه، توافقی بین تمامی گروه های فلسطینی به وجود آید. توافقی که شامل حماس و جهاد اسلامی هم باشد. ازسوی دیگر کاید الغول عضو دفتر سیاسی جبهه خلق اعلام کرد بهترین کار آن است که ابومازن از همه گروه¬ها دعوت کند تا برای تشکیل چارچوب موقت ساف حضور پیدا کنند و مسئله در آنجا حل شود.

نتیجه

آنچه در بالا به آن اشاره شد حکایت از اختلاف بین گروه های فلسطینی و ابومازن دارد. ابومازن تلاش دارد شورای ملی را در کرانه باختری فعال کند جایی که همه قدرت در اختیار او خواهد بود و هیچ مخالفی حتی توان حضور در جلسات را نخواهد داشت. و از سوی دیگر گروه های فلسطینی خواستار حضور تمام گروه ها هستند و مخالف اقدام یک جانبه ابومازن شده اند. این اختلاف در مسائل دیگری نیز پیش از این به وجود آمده بود که همگی چیزی جز عمیق شدن اختلافات در بر نداشت.

به نظر می رسد اگر ابومازن به این اقدامات ادامه دهد سیلی از اشخاص و گروه ها را در مقابل خود قرار داده است و به نوعی تمام فلسطین به استثنای بخشی از جنبش فتح در نقطه مقابل وی قرار خواهند گرفت. چرا که وی با اقدامات خود دست سایرین را از قدرت کوتاه می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس