در حالی که تحلیلگران آمریکایی، به قدرت ایران اسلامی اعتراف دارند اما معاون اول روحانی اخیراً ابراز کرد: ایران در شرایط «تهِ درّه» قرار دارد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

تحلیلگر آمریکایی: ایران تا دریای مدیترانه در حال فرماندهی است

جهانگیری: ایران در «شرایط تهِ درّه» است! تکرار سناریوی شعب‌ابی‌طالب در «شرایط بدر و خیبر»...

جهانگیری: ایران در «شرایط تهِ درّه» است!؛ تکرار سناریوی شعب‌ابی‌طالب در «شرایط بدر و خیبر»/ جنجال تازه محمود صادقی و احتمال تنبیه وی از سوی فراکسیون امیداسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی، روز سه‌شنبه گذشته در نشست ارائه گزارش عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اظهاراتی گفته است: کشوری که به ته درّه برده شده، حال چند پله بالاتر آمده و هنوز ته درّه است، اتفاقی که در تورم سال 91 و 92 انجام شد و رکود حاصل از آن درآمد سرانه مردم را به قدری کاهش داد که دولت هر چه تلاش می‌کند، تاکنون نتوانسته آنچنان که باید جبران نماید.

به گزارش ایرنا، او در عین حال و در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید می‌کند: امروز عده‌ای آمده‌اند کشور را به ثبات برسانند و در مقابل، عده‌ای تمام هدف خود را قرار داده‌اند که چطور می‌توان امید مردم را گرفت. امید مردم بزرگترین سرمایه کشور است...امید مردم باعث همراهی با سیاست‌ها می‌شود که برخی این نقطه را نشانه رفته‌اند.[1]

روز گذشته و همزمان با انتشار اظهارات جهانگیری، «ری تکیه» تحلیلگر ارشد آمریکایی نیز در مقاله‌ای در نشریه نشنال‌ریویو، نوشت: ایران برای اولین بار در تاریخ معاصر، از خلیج فارس تا دریای مدیترانه را فرماندهی می‌کند.[2]

*مقامات دولت یازدهم در حالی در مقاطع مختلف از سیاه‌نمایی علیه اوضاع کشور و دستاوردهای دولت انتقاد می‌کنند که خودشان متهم ردیف اول این پرونده هستند.

فی‌الواقع، مباحثی مثل «خزانه خالی»، «تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده است» و «کشور در دولت قبلی دچار مرض هاری بود» را هیچکس غیر از آقایان روحانی و هاشمی مطرح نکرده‌اند!

در ادامه به تعدادی دیگر از مشکل‌نمایی‌های عجیب اعضای ستاد دولت اعتدال اشاره می‌کنیم:

_ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور: قطعا با مردم گرسنه و فقیر و بیکار نمی‌توان امنیت را تأمین کرد و حرکت ما به سمت اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای ما امنیت را هم رقم بزند.[3]

_ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور: عموماً شاخص‌های اقتصادی ما غیر قابل قبول است.[4]

_ مجید انصاری، معاون روحانی:‌ دولت، خونریزی شدید اقتصاد ایران را مهار کرد![5]

_ محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور: فکر نبودن برجام، تنم را می‌لرزاند.[6]

_ اسحاق جهانگیری: بزرگترین فسادهای قرن در دولت گذشته اتفاق افتاد!

این سیاه‌نمایی‌ها در حالی صورت گرفته است که جمهوری اسلامی ایران با تدابیر ولی فقیه و خدمات مدیران دلسوز در تمام دولت‌های گذشته و اکنون، دستاوردهای بزرگی داشته و امروز در جایگاه رفیعی به‌سر می‌برد.

ایران اسلامی به گواه صندوق بین‌المللی پول در رتبه 20 اقتصاد برتر جهان قرار دارد و امنیت خود را بصورت فرامرزی نیز تأمین می‌کند. ایران از کشورهای متحد خود حتی در عمق اروپا نیز حمایت‌های مالی و نظامی و سیاسی تعیین کننده دارد، جمهوری اسلامی با شرایط بحرانی در امنیت و اقتصاد مواجه نیست و تحریم‌های دشمنان نیز به گواه گزارش‌های علمی، هیچگاه نتوانسته‌اند اثری بیش از 30 درصد بر اقتصاد کلان ایران داشته باشند.

این اقدامات و نتایج مطلوب البته و متأسفانه طی 4 سال اخیر مورد سیاه‌نمایی یک جریان خاص سیاسی قرار گرفته‌اند...

گفتنیست در دوران دولت سابق نیز یکی از مسئولان دولتی در تشریح اوضاع کشور و سختی شرایط، عبارت «شِعب ابی‌طالب» را به‌کار برد که این مسئله با واکنش رهبر معظم انقلاب مواجه شد و ایشان تأکید کردند که ایران اسلامی نه تنها در شرایط شِعب ابی‌طالب نیست که در «شرایط بدر و خیبر» است.

***

جنجال تازه محمود صادقی و احتمال تنبیه وی از سوی فراکسیون امید

جهانگیری: ایران در «شرایط تهِ درّه» است!؛ تکرار سناریوی شعب‌ابی‌طالب در «شرایط بدر و خیبر»/ جنجال تازه محمود صادقی و احتمال تنبیه وی از سوی فراکسیون امیدمحمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب که چندی پیش در ماجرای حساب‌های قوه قضائیه اقدام به فرافکنی کرد و بعداً مشخص شد سخنان وی صحیح نبوده است؛ روز سه‌شنبه گذشته و در آستانه 9 دی، با انتشار چند توییت، خواستار برخورد با نظّار انتخابات سال 88 شد.

او با اشاره به بخشی از سخنان اخیر آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه «پرونده فتنه 88 باید باز بماند»، نوشته است: «امیدواریم در این پرونده به تخلف ناظرانی که آشکارا وظیفه بیطرفی خود را نقض کردند نیز رسیدگی شود.»

او در توییت‌های خود همچنین تصویر بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حمایت از محمود احمدی‌نژاد را در سال 88 منتشر کرده و تلویحاً مدعی شده است که این نامه از آنجا که به امضای آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین رسیده و ایشان در همان وقت عضو فقهای شورای نگهبان بوده‌اند؛ این کار خلاف قانون بوده و مستوجب رسیدگی است![7]

*اقدامات بی‌پایه محمود صادقی سبب‌ساز حاشیه‌های فراوانی برای اصلاح‌طلبان و نمایندگان فراکسیون امید در مجلس شده است.

در همین راستا گفته می‌شود چندی قبل تعدادی از بزرگان فراکسیون امید به وی هشدار داده‌اند که رفتارهای وی تکرارکننده مجلس ششم است و آنها در صورت ادامه این حرکات توسط صادقی، از فراکسیون امید استعفا می‌دهند.

«فیاض زاهد» از فعالان اصلاح‌طلب نیز همین چند روز قبل در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد ضمن تأیید تلویحی این خبر، پیرامون صادقی گفته بود: «آقای دکتر صادقی باید دقت کند که نماینده پارلمان است پس ضمن اظهارنظر باید از هیجان‌زدگی پرهیز کند. ما نباید فضایی که اصلاحات توانست در ساختار نظام به دست بیاورد را به هم بریزیم...آقای صادقی اگر دقت نکند و سرعتش را افزایش دهد حتی ممکن است یاران او در فراکسیون امید نیز وی را تنها بگذارند. به جای برخورد فردی بهتر است رفتار آرام و سیستماتیک صورت گیرد ونظارت‌ها از طریق فراکسیون و کمیسیون‌های مختلف با تعامل پیش رود...صادقی باید کمی ملایم‌تر پیش رود.»[8]

در اشاره به اقدام اخیر صادقی نیز بایستی بیان کرد که ادعای وی به لحاظ حقوقی درست نیست و حمایت جامعه مدرسین از احمدی‌نژاد در سال 88 و در حالی که آیت‌الله یزدی عضو فقهای شورای نگهبان بوده‌اند، امری غیر قانونی تلقی نمی‌شود.

کما اینکه مرحوم «حسن حبیبی» نیز همزمان عضو حقوقدان شورای نگهبان و البته معاون اول دولت‌های سازندگی و اصلاحات بود که اگرچه در همان دوران نیز بر سر این مسئله مناقشاتی بوجود آمد اما این کار خلاف قانون ارزیابی نشد.

گفتنیست، صادقی در خردادماه امسال نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس پیرامون جنجال بورسیه‌ها و در حالی که بی‌اساس بودن این ادعای جریان خاص اثبات شده است، گفته بود: «بی‌بروبرگرد تمام 3 هزار و 700 و خرده‌ای بورس خلاف قانون بوده است.»[9]

هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، اخیراً برخی رفتارهای صادقی را مغایر با وظیفه نمایندگی وی دانسته و پرونده او را به قوه قضائیه ارجاع داده است.

***

1_ http://www.irna.ir/fa/News/82363197/

2_ http://fna.ir/SI5OZA

3_ http://www.isna.ir/news/95040116098

4_ http://www.farsnews.com/13950318000175

5_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13941016000239

6_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/670568

7_ http://jamaran.ir/NewsPrint.aspx?ID=155722

8_ http://www.farsnews.com/13951006000744

9_ http://fna.ir/NTBJQ2

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس