جمع‌آوری خصوصی‌ترین اطلاعات شهروندان آمریکائی توسط آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) به شدت توسعه یافته و برای این کار مرکزی عظیم در ایالت یوتا بنا شده است.

به گزرش خبرنگار جنگ نرم مشرق، زمانی واژه "دشمن" در آمریکا تنها به تروریست‌ها و خارجی‌ها اطلاق می‌شد اما امروزه و در واقع پس از 11 سپتامبر، این واژه در مورد کل مردم آمریکا نیز به کار می‌رود.

هم‌اینک در سرتاسر آمریکا تکنسین‌های سازمان امنیت ملی در ساختمان‌های بدون پنجره نشسته و مشغول کپی‌برداری از مکالمات تلفنی، ایمیل‌ها و غیره شهروندان خود آمریکا هستند. تجهیزات جاسوسی این سازمان حتی اینکه یک آمریکایی از کدام سایت بازدید می کند یا از آمازون کدام کتاب را خریداری می‌کند را ثبت و ضبط می‌نماید و در این شرایط، دیگر پاک کردن اطلاعات بی‌معناست.





هزاران تحلیل‌گر این سازمان که روزی روزگاری گوش خود را به دیوار دشمنان احتمالی خود می‌چسباندند و گفتگوهای نیروهای خارجی را رصد می‌نمودند هم‌اینک به اتاق خواب شهروندان آمریکایی نقل مکان کرده و به استراق سمع خصوصی‌ترین مسائل خانواده‌های آمریکایی همت گماشته‌اند.

23 سال پیش، دادگاهی به نام دادگاه تجسس اطلاعات خارجی (Foreign Intelligence Surveillance Court) تشکیل شد. وظیفه این دادگاه اطمینان حاصل کردن از این مساله بود که سازمان امنیت ملی، تنها مظنونین خارجی و تروریست‌ها را هدف قرار داده و در موردشان تجسس می‌کند و شرکت‌های ارتباطات راه‌دور در آمریکا نیز می‌بایست براساس قانون امنیت کاربران خود را حفظ می کردند، مگر در مواقع استثنایی.
آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که همیشه در حال رصد دشمنان بالقوه آمریکا بوده، پس از حمله به برج‌های دوقلو، استراق سمع از عموم آمریکائیان را به شکلی جدی‌تر پیگیری می‌کند.
آدریان کین، از مقامات سابق این سازمان می‌گوید: "به ما دستور داده شد به تمام مکالمات آمریکائیان گوش دهیم. اقدامی که پیشتر انجام نمی‌دادیم." وی که از سال 1994 تا 1998 در این سازمان حضور داشت. وی پس از حوادث 11 سپتامبر بار دیگر به خدمت فراخوانده شد اما مسوولیت وی کمی با قبل تفاوت پیدا کرده بود. چراکه قرار بود آمریکائیان را نیز رصد کند.





البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، "شنود" از وظایف اصلی آژانس امنیت ملی آمریکاست و این کار را از سال‌های بسیار دور نیز انجام می‌داده است.

جالب آنجاست که اوباما نیز برخلاف آن وعده‌های پوشالی خود در آن کارزار کذایی انتخاباتی، راه بوش را پی گرفت و پروژه‌ای که بوش در زمینه تغییر قانون دادگاه تجسس اطلاعات خارجی، به صورت سری آغاز کرده بود، را در سطحی وسیع‌تر دنبال کرد. اصلاحیه قانونی مذکور نیز در کنگره آمریکا تصویب گردید.

اکنون دیگر دولت آمریکا اطلاعات هرچه بیشتری درباره "دشمنان"! خود دارد و به همین منظور هم مرکزی در یوتا برای ذخیره این اطلاعات بنا شده که قابلیت ذخیره یک یوتابایت (معادل 1000.000.000.000.000.000.000.000 بایت یا به یک سپتیلیون) را دارد.




گفتنی است شنود دایم ارتباطات از راه دور، در سراسر جهان (موبایل، فکس، ای.میل و ارتباطات انفورماتیک) و همچنین دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، در حوزة وظایف سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) است. این آژانس - که مقرّ آن در فورت مید (مریلند، نزدیک واشنگتن) قرار دارد .
این سازمان  صدهزار نفر را در استخدام خودش دارد که این افراد در مراکز مختلف در آمریکا و ایستگاه‌های شنود مستقر در خارج، به کار مشغول‌اند. این سازمان از بودجه سالانه‌ای معادل بیش از شانزده میلیارد دلار بهره می‌برد.
 
به گفته جان پیک، کارشناس آمریکایی مسائل اطلاعاتی، آژانس امنیت ملی ایالات متحده، حدود 95 درصد ارتباطات از راه دور را در سراسر جهان، تحت کنترل دارد. این حجم عظیم اطلاعات به وسیلة ابرکامپیوترهای مجهز به نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.
البته رقم گفته شده از سوی این کارشناس آمریکایی، مورد قبول همة اهل فن نیست، اما می‌توان با اطمینان گفت که توانایی آژانس امنیت ملی آمریکا در ره‌گیری اطلاعاتی بیش از پنجاه درصد ترافیک جهانی را شامل می‌شود.

مدیر این آژانس، به هنگام یکی از معدود مصاحبه‌هایش با مطبوعات، اعلام کرده بود که او باید هر سه ساعت، اطلاعاتی معادل کل کتابخانه کنگره آمریکا را تحت اداره‌اش داشته باشد.
110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یک همکار رسانه ای ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    0 0
    خبر کارشناسی اهمیت بالایی دارد. لطفا این روند را ادامه دهید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس