یک رسانه آمریکایی از لابی «اکسان موبیل» در کنگره علیه تحریم‌های روسیه خبر داد؛ این در حالی است که سنای در حال بررسی صلاحیت «رکس تیلرسون» مدیر این غول نفتی برای سمت وزارت خارجه است.

  به گزارش مشرق، در حالی که ادعاهای مقامات واشنگتن درباره دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 ادامه دارد، یک رسانه آمریکایی گزارشی داده که شرکت نفتی تحت امر «رکس تیلرسون» گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزارت خارجه، علیه تحریم‌های روسی در کنگره لابی کرده است.

در ادامه اظهارنظرهای رسانه‌های آمریکایی درباره «رکس تیلرسون» گزینه جانشینی جان کری در سمت وزارت خارجه، یک رسانه این کشور از لابی شرکت متبوع مدیر دومین شرکت بزرگ نفتی جهان علیه تحریم‌های روسیه خبر داده است.

«پولیتیکو» در گزارشی تحت عنوان «اکسان موبیل به ناکام ماندن و به شکست کشاندن لایحه تحریم‌های روسیه کمک کرد»، نوشت: «عملیات لابی قدرتمند این شرکت، راه را برای رکس تیلرسون هموار کند تا به احیای برنامه‌ای به ارزش میلیاردها دلار در مقام وزارت خارجه کمک کند».

 این رسانه آمریکایی نوشت: «امکان کمک شدن به تلاش‌های این شرکت در صورت تایید رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه وجود دارد چرا که او مشاور مهمی برای چنین تصمیمی خواهد بود».

به گفته این رسانه، با لابی شرکت اکسان موبیل که ترامپ مدیر کنونی اش را به عنوان گزینه خود برای جانشینی جان کری انتخاب کرده، تشدید تحریم‌های روسیه در کنگره آمریکا عملی نشده است.

 پولیتیکو نوشت: «در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون لایحه موسوم به قانون ایستادن در کنار اوکراین که از جمله تدابیر پنج سال اخیر رئیس‌جمهور باراک اوباما به منظور تنبیه روسیه به خاطر الحاق کریمه بوده، کار ترامپ برای به عقب راندن تحریم‌ها را سخت‌تر می‌کرد».

این رسانه غربی ادامه داد: «(اعضای) مجلس سنای آمریکا روز دوشنبه(دیروز) بدون اقدام کردن درباره این لایحه شهر را ترک کردند و کار را برای ترامپ راحت تر کردند تا با گردش یک قلم، به تحریم‌های(روسیه) پایان دهد».

به گزارش پولیتیکو، تحریم‌های اعلامی آمریکا علیه روسیه، اکسان موبیل را مجبور به عقب نشینی از پروژه استخراج در منطقه قطب شمال وابسته به روسیه کرد.

به گفته یک منبع مطلع آمریکایی، پیش از این نیز شرکت اکسان موبیل به ریاست «رکس تیلرسون» در کمیته امور خارجی سنای آمریکا علیه طرح‌های تحریمی ضد روسیه لابی کرده بود.

اکسان موبیل در لابی خود علیه تحریم‌های روسیه، از طریق «شورای تجارت روسیه» عمل می‌کرد؛ گروه و نهادی که تیلرسون یکی از اعضای هیات مدیره آن بوده است.

پولیتیکو نوشت: «این نهاد در ماه می، مجموعه‌ای از افراد شرکتهای آمریکایی فعال در روسیه از قبیل "کاترپیلار" و "جی پی مورگان" را به همراه تعدادی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا برای صحبت درباره مسائلی از قبیل تحریم‌های روسیه دور هم جمع کرد».

«رندی لویناس» لابیگر «شورای تجارت روسیه» گفت که اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان به منظور بحث درباره تحریمهای روسیه دعوت شدند و البته اعضای کمیته امور خارجی سنای آمریکا هم دعوت شدند.

پولیتیکو نوشت: «لایحه تحریم‌های مرتبط با اوکراین(علیه روسیه) در مجلس نمایندگان تصویب شد اما توسط سناتور باب کورکر در مجلس سنا متوقف شد؛ کسی که در رقابت برای تبدیل شدن به دیپلمات ارشد آمریکا هم قرار داشت»(کورکر یکی از گزینه های جانشینی جان کری بود).

نهم دسامبر و چند روز مانده به تعطیلات آخر سال میلادی، در سنای آمریکا جلسه ای درباره لایحه تحریم‌های روسیه برگزار شد اما این جلسه به نتیجه‌ای نرسید.

یکی از دستیاران سناتور کورکر اما دلیل به نتیجه نرسیدن این جلسه را «فقدان اجماع بین دولت و قانونگذاران» و نبود حمایت فراحزبی در سنا خوانده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس