ماجرای کلاف سردرگم «توسعه» در ایران قبل و بعد از انقلاب و نقاط قوت و ضعف برنامه ششم توسعه را می‌توانید در شماره چهل‌ و دوم ماهنامه فرهنگی-تشکیلاتی حلقه‌ وصل بخوانید.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - ماجرای کلاف سردرگم «توسعه» در ایران قبل و بعد از انقلاب و نقاط قوت و ضعف برنامه ششم توسعه را می‌توانید در شماره چهل‌ و دوم ماهنامه فرهنگی-تشکیلاتی حلقه‌ وصل بخوانید.

اشک‌ها و لبخندهای برنامه ششم توسعه در «حلقه‌وصل» 
مدتی است بحث درباره برنامه ششم توسعه و نسبت آن با الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی پیشرفت و نقاط ضعف و قوت این برنامه در محافل علمی و اجرایی کشور داغِ‌داغ است. بحث درباره برنامه بودن یا نبودن لایحه پیشنهادی دولت در این زمینه، لیبرالی بودن این لایحه، ناقص ارائه شدن آن و... ازجمله این بحث‌هاست. ازطرف‌دیگر دولتی‌ها هم معتقد هستند که لایحه پیشنهادی دولت با عنوان برنامه ششم توسعه، یک لایحه جامع و پیش‌برنده و رافع مشکلات آینده کشور است. نقاط قوت و ضعف برنامه ششم توسعه را در شماره چهل‌ودوم ماهنامه حلقه‌وصل بخوانید.

لیبرالیسم، برنامه ششم توسعه و مرکز الگوی ایرانی-اسلامی پيشرفت

در این شماره حجت‌الاسلام دکتر سیدحسین میرمعزی در یادداشتی به لیبرالیسم، برنامه ششم توسعه و مرکز الگوی ایرانی-اسلامی پيشرفت پرداخته و به این سؤال پاسخ می‌گوید که آیا با تدوین سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، مسئله حل خواهد شد؟ وی وضعیت فعلی توسعه در ایران را به هواپیمای درحال حرکتی تشبیه می‎کند که نمی‌خواهیم آن را در حال پرواز تعمیر کنیم، بلکه می‎خواهیم در همان حالت، موتورش را عوض کنیم!

داشتن یا نداشتن الگوی توسعه اسلامی

در ادامه دکتر سیدمهدی زریباف معتقد است که لیبرال‌ها در همه دولت‌ها جولان می‌دهند و مدیریت اقتصاد را در دست دارند و در این شرایط داشتن یا نداشتن الگوی توسعه اسلامی مسئله نیست! وی در یادداشت خود به تبیین نبرد اندیشه و تمدن اسلام و غرب پرداخته است.

نوستالژی اقتصاد اسلامی و پیش‌گامی اقتصاد آزاد

جریان‎شناسی اندیشه توسعه در ایران مطلب بعدی شماره چهل‎ودوم حلقه‎وصل است که به قلم دکتر حجت‌الله عبدالملکی است. عبدالملکی در این مقاله خود از «نوستالژی اقتصاد اسلامی و پیشگامی اقتصاد آزاد» سخن گفته است. اینکه جریان‌های اصلی اندیشه توسعه در ایران چه جریان‌هایی هستند؟ خاستگاه این جریان‌ها کجاست و بر اساس چه تفکراتی حرکت می‌کنند؟ بزرگان این جریان‌ها چه کسانی هستند؟ دولت‌های مختلف از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در حوزه توسعه چه نگاه‌هایی داشته‎اند؟ و... سؤالاتی است که دکتر عبدالملکی در این مقاله به آنها پاسخ گفته است.

آیا برنامه ششم توسعه، نفوذ را در کشور قانونی می‌کند؟!

آیا برنامه ششم توسعه، نفوذ را در کشور قانونی می‌کند یا نه؟ سؤالی است که حجت‌الاسلام علی کشوری در یادداشت خود به آن پاسخ گفته است. وی معتقد است که با این روند همه ما متهم خواهیم شد. او در ادامه به پنج پرسش پیرامون برنامه ششم توسعه و نسبت آن با الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی، در پنج سرفصل پاسخ داده است. حجت‌الاسلام کشوری در یادداشتی دیگر به تبیین مأموریت‌های هفتگانه الگوی پیشرفت اسلامی برای برنامه ششم توسعه می‌پردازد و معتقد است که سازمان برنامه‌وبودجه در مقابل الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت مقاومت می‌کند.

بازگشت به اسلام نظام‌مند و سیستماتیک

در شماره چهل‌ودوم حلقه‌وصل دکتر علیرضا علی‌احمدی جامعه ایران را جامعه‌ای می‎داند که قانون، سیاست و برنامه‌های آن از مسائل عمومی بیرون نمی‌آید و معتقد است که برای خروج از این آشفته‌بازار باید به اسلام نظام‌مند و سیستماتیک برگشت.

موج سوم توسعه تکنوکراتیک در دهه 90

آسیب‌شناسی نوسازی صنعت، نوسازی دولت و نوسازی اقتصاد، مطلب بعدی شماره چهل‌ودوم ماهنامه حلقه‎وصل است که دکتر بادامچی در این مطلب درباره دانشگاه کارآفرین و موج سوم توسعه تکنوکراتیک در دهه 90 نوشته است. دکتر بادامچی در این مطلب می‌نویسد: ما سه موج نوسازی را در تاریخ معاصر ایران شناسایی کردیم؛ نوسازی دهه چهل، دهه هفتاد و دهه نود و در پیوند بین نوسازی و دانشگاه این سه موج نوسازی قابل بررسی است؛ نوسازی صنعت، نوسازی دولت و نوسازی اقتصاد که در تاریخ معاصر و واقعی کشورمان اتفاق می‌افتد و مبانی تئوریک دارد که در ادامه به تشریح این سه موج می‌پردازیم...

پیچیدگی برنامه‌ها

«پیچیدگی برنامه‌های پنج‌ساله و دولت‌های چهارساله» موضوع یادداشت دکتر امیرعلی سیف‌الدین است. دکتر سیف‌الدین معتقد است که «هیچ برنامه توسعه پنج‌ساله‌ای در اقتصاد ایران به نتیجه نرسیده است!»

دولت‌ها مخالف ارائه برنامه هستند

«دولت قبل و دولت فعلی، تلاش کردند به این بهانه که برنامه‌های پنجم و ششم توسعه اجرایی نمی‌شوند، اساسا ارائه برنامه را منتفی کنند. دولت قبل خیلی تلاش کرد که از دادن لایحه برنامه پرهیز کند و به همین جهت برنامه پنجم با یک‌سال تأخیر ارائه شد. این اتفاق در دولت فعلی و برنامه ششم هم رخ داد. به‌عبارت‌دیگر هر دو دولت که دو رویکرد کاملا مخالف با هم دارند، با این استدلال مخالف ارائه برنامه بودند...». دکتر سینا کلهر با این استدلال، در یادداشت خود معتقد است که همه «دولت‌ها مخالف ارائه برنامه هستند».

رابطه صنعت و دانشگاه

در ادامه اینکه برنامه ششم چه اشتراک‌هایی با برنامه پنجم دارد؟ و آیا پشت این آمارها و معیارهای کمی که در زمینه‌های مختلف ارائه می‌شود، می‌توان معیارهای منطقی و قابل قبولی را یافت یا نه؟ تفاوت اقتصاد دانش‌بنیان پیش‌بینی شده در برنامه ششم با تجاری‌سازی در چیست و این تجاری‌سازی می‌تواند چه آسیب‌هایی به دانشگاه بزند؟ و... سوالاتی است که دکتر زاهدی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در شماره چهل‌ودوم حلقه‌وصل به آن‌ها پاسخ گفته است.

براساس این گزارش، تبیین گفتمان انقلاب اسلامی با نگاه به ریشه‌های قرآنی قیام خمینی(ره) به قلم «حجت‌الاسلام مسعود صدوق» و ارائه گزارش مفصل حضور ماهنامه و سایت حلقه‌وصل در بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات، دیگر بخش‌های شماره چهل‌ودوم ماهنامه فرهنگی تشکیلاتی حلقه‌وصل را تشکیل می‌دهند.

نشریه حلقه‌وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود و برای دریافت این نشریه می‏توانید با شماره تلفن 5-77655134 تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارش‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، می‌توانید از سایت Hvasl.ir استفاده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس