عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ضمن اشاره به اینکه ای کاش تغییرات دولت سمت وزارت صنعت هم می‌رفت، گفت: از همان ابتدا به روحانی گفتیم نباید تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشت.

به گزارش مشرق، جواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی عصر امروز در مناظره با لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی دولت دهم که به میزبانی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، خاطرنشان کرد: باید ببینیم شخصیتی که امروز به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده است دارای چه خصوصیاتی است.

وی ادامه داد: ترامپ توانست بر امواج طبقه سفید پوست امریکا سوار شود و خود را به نظام سیاسی این کشور تحمیل کند. چینش کابینه او بخصوص در گزینه‌های وزارت دفاع و مشاور امنیت ملی عموما چهره‌های ضد ایرانی هستند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برخلاف تیم اوباما که گرایش نزدیکی به اسرائیل نداشتند و با ایران کمترین مشکل را داشتند شاهد تیم سخت‌تری با ایران هستیم روزگاری که ایران با ترامپ تجربه می‌کند تجربه سختی است.

حق‌شناس در واکنش به اظهارات فروزنده که اختلافی بین منتخبین آمریکا نمی‌دانست، اظهار داشت: نمی‌توانیم بگوییم آمریکای جورج بوش با آمریکا اوباما فرقی ندارد همانطور که نمی‌توانیم بگوییم جمهوری اسلامی هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد یکی‌ هستند.

وی با تاکید بر اینکه در 4 سال آینده شرایط سختی را با ترامپ پیش رو داریم، اظهار داشت: در عرصه سیاست خارجی قطعا توافق با 1+5 یک توافق بین‌المللی است. وقتی قراردادی بین‌المللی شد و 5 کشور دیگر غیر از آمریکا این قرارداد را امضا کردند علی‌القاعده باید تفکیک منافع شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: چین، روسیه، آلمان، فرانسه، انگلستان و اتحادیه اروپا منافع‌شان تداوم تحریم در ایران نیست و با رویکرد آمریکا متفاوت است. بخش روابط دو جانبه ایران با این قدرت‌ها باید بیشتر شود و قبل از امدن ترامپ باید به سمتی رویم که این کشورها بدانند منافع ملی ما با آنها همخوانی بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم آن اجماعی که در دوره اوباما طی جنگ نرم علیه ایران ایجاد شد مجددا ایجاد شود، تصریح کرد: ترامپ از سخت‌افزار علیه ایران استفاده می‌کند اما ما با ایجاد شکاف بین آمریکا و اتحادیه اروپا و روسیه می‌توانیم موفق باشیم. ما در عرصه بین‌الملل باید مواظبت کنیم صف آمریکایی‌ها از صف بقیه کشورهای امضا کننده برجام جدا شود.

حق‌شناس ادامه داد: باید از توانی که وجود دارد استفاده کنیم تا جلوی خوشحالی نتانیاهو و شیوخ عربستانی را بگیرد. نگذاریم با شکسته شدن برجام ضرر و زیان به کشور بخورد.

این استاد دانشگاه در حوزه داخلی کشور نیز گفت: از همان ابتدا هم به آقای روحانی گفتیم نباید تمام تخم‌مرغ ‌ها را در یک سبد و آن هم سبد برجام گذاشت. سرمایه در جایی که احساس ناامنی کند حضور نمی‌یابد. چین و روسیه هم که طرف ما هستند در تمام قطعنامه‌ها سراغ آمریکایی‌ها رفتند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار داشت: ما باید سراغ حوزه‌های اصلی مثل مبارزه با فساد که یکی از مصادیق آن حقوق‌های نجومی است برویم و آن را در دستور کار قرار دهیم. فساد فقط حقوق‌های نجومی نیست نمی‌توانیم دم از مبارزه با فساد بزنیم اما در مورد املاک نجومی سکوت کنیم. آیا فقط حقوق مدیران دولتی باید معرفی شود و حقوق مقامات قضایی نباید مشخص شود؟

حق‌شناس تصریح کرد: سوال این است که یک خبرنگاری که فهرست املاک را معرفی می‌کند باید به زندان برود؟ آیا مجموعه دوستان شما (فروزنده) در مورد دستگیری یاشار سلطانی موضع گرفتید؟ آیا باید برخورد با افشا کننده سزایش زندان باشد؟

وی ادامه داد: امروز بیش از هزار امام جمعه داریم، دریافتی آنان کجا است و کجا هزینه می‌کنند؟ 22 میلیارد سودی که یک فردی می‌گیرد آیا شرعی و قانونی بوده و بر روی آن نظارتی می‌شود؟ کجا می‌توانیم به این شفافیت برسیم؟

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مشکلات ما عدم شفافیت است، اضافه کرد: دولت در برجام توانسته به توفیقات خوبی برسد در عرصه کنترل تورم، انضباط مالی، چیدمان و تنظیم روابط با قوا، روابط سیاسی خارجی، بهبود چهره ایران و گردشگری وضعیت امروزمان بهتر از گذشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آقای روحانی چگونه می‌تواند پاسخگوی وعده‌ها و دروغ‌های برجام باشد، بیان داشت: سه سالی که در برجام سوخته است را بر روی آن هشت سالی که در دولت قبل سوخته است بگذاریم شما که نگران حقوق‌های نجومی هستید فساد 3 هزار میلیاردی چه بود. عنصری که می‌تواند به شفافیت کمک کند وجود آزادی در حوزه رسانه و آزادی بیان در مجلس است. نمی‌شود نماینده‌ای اعتراض کند و دو روز بعدش جلوی خانه‌اش برای دستگیری وی بروند.

وی در انتها گفت: من با جوان شدن دولت مخالفتی ندارم کاش تغییرات دولت به سمت وزارت صنعت هم می‌بود.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس