کد خبر 662372
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

رای دهندگان اتریشی روز یکشنبه با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری با نامزد حزب راستگرای افراطی این کشور مخالفت کردند و اجازه ندادند تا نامزد این حزب به عنوان رئیس جمهور جدید اتریش انتخاب شود.

 به گزارش مشرق، به نقل از رویترز، مردم اتریش در انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه مانع از گسترش موج پوپولیسم در اروپا شدند، موجی که به شدت دموکراسی های غربی را به چالش کشیده است.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اتریش و نگرانی نسبت به پیروزی نامزد حزب راستگرای افراطی در شرایطی بود که مردم بریتانیا در همه پرسی ژوئن به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای داده اند و دونالد ترامپ نیز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیرو زی رسیده است.

نوربرت هوفر از حزب آزادی اتریش که مخالف مهاجرت است، در انتخابات ماه می با اختلاف کمتر از یک درصد شکست خورده بود و نظرسنجی ها تا قبل از انتخابات روز گذشته نشانگر رقابت بسیار نزدیکی بود.

ولی لحظاتی پس از پایان رای گیری مشخص شد که آلکساندر فان در بلن رهبر سابق حزب سبز در این انتخابات به پیروزی رسیده و هوفر شکست را قبول کرده است.

فان دربلن در رقابت های انتخاباتی توجه اصلی خود را روی مساله برگزیت گذاشته بود و بر این مساله تاکید داشت که هوفر در صورت پیروزی در انتخابات، اتریش را در مسیر بریتانیا قرار خواهد داد. وی از رای دهندگان اتریشی خواسته بود تا با آتش بازی نکنند.

وی پس از پیروزی در انتخابات نیز تاکید کرد: من یک رئیس جمهور حامی اروپا برای یک اتریش باز و آزاد خواهم بود.نتایج انتخابات نشان می دهد که ون در بلن با کسب 53.3 درصد آرا در برابر 46.7 درصد هوفر، برنده نهایی بوده است.

میزان مشارکت مردم اتریش در انتخابات اخیر 74 درصد بوده که یک درصد بیشتر از انتخابات ماه می است. انتخابات اتریش به خاطر برخی تخلفات در شمارش آرا، مجددا برگزار شد.

نتایج انتخابات اتریش از این لحاظ اهمیت زیادی داشته است که فرانسه، آلمان و هلند نیز سال آینده شاهد انتخابات مهم و سرنوشت سازی خواهند بود.

سیگمار گابریل معاون صدر اعظم آلمان که یک سوسیال دموکرات است، در واکنش به نتایج انتخابات اتریش تاکید کرد: یک بار سنگین از روی دوش همه اروپا برداشته شد. نتایج انتخابات اتریش یک پیروزی آشکار در برابر پوپولیسم راستگرا است.

نتایج انتخابات اتریش در شرایطی است که متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا در همه پرسی اصلاح قانون اساسی شکست خورده و قصد دارد از این سمت استعفا کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس