نیروهای عمل‌کننده در محور شمالی عملیات در همان ساعات اولیه درگیری، موفق شدند مواضع نیروهای عراقی را در خطوط اول، تصرف و نیروهای احتیاط را نیز در پشت خطوط پدافندی منهدم کنند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - عملیاتی که آزادسازی شهر بستان و بیش از پنجاه روستای منطقه، انهدام نیروهای دشمن در منطقه با استعداد یک لشکر و قطع ارتباط بین دو نیروی عمده در مناطق عمومی اهواز و دزفول و رسیدن به هور و امکان نفوذ در خاک عراق از عمده اهداف آن بود. عملیات در ساعت 00:30 بامداد 8 آذر سال 1360 با رمز مقدس یا حسین علیه‌السلام و با عبور نیروهای پیاده یگان‌های سپاه از میادین مین و مواضع دشمن در چند محور هم‌زمان آغاز شد.

نیروهای عمل‌کننده در محور شمالی عملیات در همان ساعات اولیه درگیری، موفق شدند مواضع نیروهای عراقی را در خطوط اول، تصرف و نیروهای احتیاط را نیز در پشت خطوط پدافندی منهدم کنند. میزان موفقیت اولیه یگان‌های سپاه در محور شمال به حدی بود که فرمانده تیپ زرهی ارتش نیز به گردان‌های زرهی و مکانیزه خود فرمان داد تا از معابر باز شده چراغ روشن عبور کرده و ضمن انهدام دشمن و پشتیبانی نیروهای پیاده به سمت هدف‌های خودی در عمق منطقه پیشروی کنند. بدین ترتیب در ساعت هفت بامداد روز اول عملیات، تیپ امام حسین به همراه یک گردان از تیپ 3 زرهی لشکر 92 موفق شدند تنگه چزابه را  تصرف و تامین کنند. در این محور تا ساعت نه صبح کلیه اهداف تعیین شده تامین شد.

اما درمحور جنوبی عملیات، اوضاع به گونه‌ای دیگر بود. دشمن که فلش اصلی حمله رزمندگان اسلام را از این محور می‌دانست، با بهره‌گیری از مواضع متعدد و هوشیاری نیروهایش به سختی مقاومت می‌کرد و مانع پیشروی اولیه نیروهای ما می‌شد. به همین دلیل رزمندگان اسلام به رغم شکستن برخی خطوط اولیه وتصرف پل سابله و با روشن شدن هوا مجبور به عقب‌نشینی شدند. با برور شرایط سخت در محور جنوبی عملیات، تصمیم گرفته شد که نیروهای خودی در شمال با ورود به منطقه ابوچلاچ که منطقه‌ای کوچک و محصور بین شاخه‌های رود کرخه در غرب بستان بود، به سوی شرق و جنوب شرقی پیشروی کرده و بستان و سابله را تصرف و تامین کنند...
* سیده زینب سیداحمدی / فکه 163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس