کد خبر 657969
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹

یکی از دو گزینه اصلی تصدی پست وزارت خارجه در دولت آتی دونالد ترامپ دارای همان عقاید کلیشه‌های خاص جمهوری‌خواهان درباره ایران و بالاخص برنامه جامع اقدام مشترک است.

 به گزارش مشرق، با نزدیک شدن به روز 21 ژانویه (1 بهمن) و تحلیف دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا، لیست کابینه وی نیز کامل‌تر شده و نامزدهای تصدی پست‌های وزارتی نیز کمتر و کمتر می‌شوند. در این میان پنج‌شنبه گذشته رسانه‌ها اعلام کردند که میت رامنی یکی از گزینه‌های اصلی وزارت خارجه آمریکا است.

مایک پنس، معاون ترامپ، در گفتگو با فاکس‌نیوز با اشاره به دیدار 80 دقیقه‌ای ترامپ با رامنی،‌ این خبر را تأیید کرد. رامنی از سال 2003 تا 2007 فرماندار ماساچوست بوده و در سال 2012 نیز کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری بود که در نهایت به شکست وی از اوباما منجر شد.

علاوه بر رامنی،‌ این روزها نام رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک‌، نیز به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی تصدی وزارت خارجه آمریکا مطرح است.

میت‌ رامنی و ایران، اتهامات کلیشه‌ای

در مناظره جمهوری‌خواهان در ژوئن 2007، از رامنی درباره «استفاده از تسلیحات اتمی تاکتیکی»‌ برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ادعایی ایران سؤال شد، در پاسخ گفت: «گزینه‌ها نباید از روی میز برداشته شوند، اما باید عقب نشسته و پرسید، چه خبر است؟ می‌بینید که در سودان، افغانستان، عراق و ایران چه چیزی رخ می‌دهد.» وی همچنین در سال 2007 اعلام کرد که در صورت لزوم از «تحریم، بمباران و حملات نظامی سریع»‌ علیه ایران استفاده خواهد کرد. وی در سپتمابر همان سال به سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، در شصت‌و‌دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعتراض کرده و اعلام داشت که این دعوت باید بازپس گرفته شده و وی باید به جای آن به دلیل تهدید اسرائیل بر ساسا کنوانسیون نسل‌کشی تحت تعقیب قرار گیرد. رامنی اعلام کرد که در صورت عدم اجابت این خواسته، آمریکا باید در سطح حمایت از سازمان ملل و پشتیبانی مالی از آن تجدید نظر کند.

رامنی از بکارگیری تمام ابزار آشکار و پنهانی برای متوقف کردن آنچه برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران می‌نامید،‌ حمایت کرد. وی گفت که «در نهایت، تغییر رژیم ضروری است.» وی در سال 2012 از اوباما خواست تا «تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده علیه رژیم ایران اعمال کند، از مخالفین ایرانی حمایت کند، و از طریق اعمال – نه تنها کلمات – نشان دهد که گزینه نظامی کاملا واقعی و معتبر است.»

رامنی در ژوئن 2012 گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که اگر رئیس‌جمهور شوم، ایرانی‌ه اهیچ شکی نخواهند داشت که من اگر لازم باشد برای جلوگیری از تبدیل شدن آنها به تهدید هسته‌ای دست به اقدام نظامی خواهم زد.» وی در سفر جولای 2012 به اسرائیل اعلام کرد که جلوگیری از دستیابی ایران به «توانمندی»‌هسته‌ای باید «اولویت اول امنیت ملی آمریکا» ‌باشد.

رامنی‌ و توافق هسته‌ای

رامنی در مارس 2015 درباره توافق هسته‌ای موقت در یادداشتی در روزنامه‌یو‌اس‌ای‌تودی نوشته بود که اگر اوباما می‌خواهد منتقدینی به مانند وی را خاموش کند باید از توافق هسته‌ای ایران عقب نشیند، اقدامی که «شجاعانه» و «درست»‌ خواهد بود.

پس از توافق هسته‌ای رامنی، در مقاله‌ای در وال‌استریت‌ژورنال برجام را «فاجعه اوباما»‌ نامیده و نوشت: «توافق اوباما راهی را برای ایران پدید آورده تا تسلیحات هسته‌ای تولید کند. مدافعین می گویند که این توافق برنامه هسته‌ای ایران را 10 تا 15 سال به عقب خواهند انداخت. شاید. اما هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که توافق از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد.»

درگیری رامنی و کروز بر سر برجام

زمانی که تد کروز در انتخابات داخلی ریاست‌جمهوری‌خواهان به انتقاد شدید از باراک اوباما به دلیل امضای توافق هسته‌ای با ایران پرداخت، میت رامنی واکنش وی را تند و مبالغه‌آمیز توصیف کرد. کروز گفته بود اگر توافق با ایران اجرایی شود دولت رئیس‌جمهور باراک اوباما تبدیل به «بزرگترین تأمین کننده مالی تروریسم اسلامی رادیکال» خواهد شد.

رامنی در واکنش به این اظهارات در صفحه توئیتری خود نوشت: «من مخالف توافق ایران هستم اما سناتور تد کروز در وارد کردن اتهام تروریستی به اوباما زیاده‌روی کرد.»

کروز واکنش تندی به این سخنان رامنی داشت. "زمانی که میلیون‌ها دلار به جهادگرانی که سعی دارند آمریکایی‌ها را بکشند می‌فرستید، مسئولیت قتل‌هایی که آنها انجام می‌دهند را با پول‌هایی که به آنها می‌دهید، عهده‌دار می‌شوید... و یکی از دلایلی که جمهوری‌خواهان دچار شکست می‌شوند این است که رهبرانی به مانند میت رامنی و جب بوش داریم که از گفتن این مسائل واهمه دارند.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس