طبیعی است که کره‌ای‌ها و ژاپنی‌هایی که در لیگ جزیره یا بوندسلیگا بازی می‌کنند بیشتر از ایرانی‌ها به چشم AFC بیایند. ورود به لیگ‌های انگلیس و آلمان به مراتب دشوارتر از ورود به لیگ هلند است.

 سرویس ورزش مشرق - اعلام نامزدهای برتر فوتبال آسیا در سال 2016 برای فوتبال دوستان ایرانی بحث برانگیز شده و در بسیاری از موارد خلاف انتظارات بوده است.
 
در یکی از بخش ها که مربوط به بهترین بازیکن آسیایی خارج از قاره کهن است شینجی اوکازاکی مهاجم ژاپنی لستر سیتی، هیونگ مین سون کره ای که برای تاتنهام انگلستان در خط حمله به میدان می رود و شینجی کاگاوا هافبک ژاپنی بروسیادورتموند انتخاب شده اند.
 
انتظار می رفت با توجه به عملکرد خوب سردار آزمون و علیرضا جهانبخش نام یکی از آنها دیده شود اما ظاهرا چوب ضعیف بودن سطح لیگ هایی که در آن بازی می کنند را خوردند و بازیکنان ژاپنی و کره ای حاضر در لیگ برتر انگلیس و بوندسلیگا گوی سبقت را ربودند. (گزارش مشرق درباره عملکرد ایرانی ها و 3 نامزد کسب جایزه بهترین لژیونر آسیایی سال 2016 را اینجا بخوانید).
 
خبرنگار ورزشی مشرق به همین بهانه نظر چند تن از بازیکنان سابق تیم ملی که تجربه لژیونر شدن را دارند درباره این انتخاب AFC جویا شد که در ادامه می خوانید:
 
یزدانی: غیبت نامزدهای ایرانی در برترین های AFC قابل پیگیری است
داریوش یزدانی در گفت و گو با مشرق، درباره نامزد نشدن لژیونرهای ایرانی شاغل در اروپا از سوی ای اف سی اظهار داشت: بین نفرات انتخاب شده اسامی بازیکنانی را می بینیم که در لیگ جزیره و بوندس لیگا شاغل هستند. در اینکه در اروپا لیگ های معتبر کدام لیگ ها هستند شکی نیست. لیگ برتر انگلیس و لالیگا در اروپا جزو برترین لیگ های این قاره هستند که برای بازیکنان بزرگ دنیا هم حضور در این دو لیگ از اعتبار و ارزش بالاتری برخوردار است. اینها خود ثابت می کند حضور در این دو لیگ به مراتب سخت تر از بازی در لیگ های هلند یا روسیه است.

 بازیکن اسبق تیم لورکوزن ادامه داد: قطعا سردار آزمون یا قوچان نژاد و جهانبخش از توانمندی های بالایی برخوردارند که در تیم های شان درخشیده و در حال بازی هستند ولی وقتی بحث قیاس کردن به میان می آید مسئولان ای اف سی امتیازات مهمی را به درجه اعتبار لیگی می دهند که بازیکن در آن بازی می کند. از این رو نمی توان به این مهم خرده گرفت.

ملی پوش اسبق کشورمان در ارتباط با اینکه در انتخابات این دوره هیچ اسمی از تیم ها یا بازیکنان ایرانی نیست گفت: مسلما این موضوع از طریق فدراسیون قابل پیگیری است. با توجه به راهیابی تیم های نوجوانان و جوانان کشورمان به جام جهانی و نتایج درخور توجه تیم ملی در رنکینگ فیفا به اضافه نتایج خوب دیگر رشته های زیر مجموعه فدراسیون قطعا مسایلی در بین بوده که البته من از آنها بی اطلاع هستم ولی این می تواند به نفوذ کم ما در ای اف سی هم ربط داشته باشد.

شاهرودی: آزمون می توانست جزو نامزدها باشد
رضا شاهرودی هم در گفت و گو با مشرق، در ارتباط با انتخاب بازیکنان ژاپنی و کره ای شاغل در لیگ جزیره و بوندس لیگا و عدم توجه به لژیونرهای ایرانی شاغل در لیگ های روسیه و هلند اظهار داشت: طبیعی است که کره ای ها و ژاپنی هایی که در لیگ جزیره بازی می کنند را انتخاب کنند. ورود به لیگ های انگلیس و آلمان به مراتب دشوارتر از ورود به لیگ هلند است.

 وی که دو فصل در آلتای اسپور ترکیه توپ زده ادامه داد: البته فکر می کنم با توجه به درخشش سردار آزمون در لیگ روسیه و لیگ قهرمانان اروپا همچنین بازی های ملی خوبی که برای ایران در راه جام جهانی روسیه انجام داده می توانست ملاک خوبی باشد تا لااقل از این بازیکن در جمع نامزدها اسم برده شود ولی متأسفانه اینطور نشد.

عضو اسبق تیم ملی در جام جهانی 1998 فرانسه ادامه داد: البته جهانبخش و قوچان نژاد هم خوب بودند ولی هرگز به اندازه آزمون ندرخشیدند. جهانبخش که در بازی های اخیرش خیلی راحت فرصت ها را از دست می دهد و در بازی با سوریه هم یک نمونه دیگر از این فرصت سوزی ها را داشت. با این حال در کل هر کسی می داند که بازی در لیگ جزیره خیلی امتیاز بیشتری دارد تا لیگ هلند و روسیه.

دین محمدی: AFC در حق فوتبال ما جفا کرد
سیروس دین محمدی در این باره که چرا نامی از بازیکنان ایرانی شاغل در اروپا بین نفرات نامزد برترین لژیونرهای آسیا نیست به مشرق گفت: تیم های قهرمان لیگ هلند و روسیه حتی با تیم های چهارم و پنجم لیگ انگلیس هم قابل مقایسه نیستند. شکی در این موضوع نیست که داوران ای اف سی برای انتخاب، این مسایل را در نظر می گیرند که اعتبار لیگ های اروپایی تا چه حد بالا و پایین است.

 بازیکن اسبق تیم ماینز آلمان افزود: سردار آزمون در لیگ قهرمانان اروپا گل زده درست ولی این چیزها ملاک خوبی برای انتخاب یک بازیکن در این ارتباط نیست. علی کریمی اگر در آسیا انتخاب شد به دلیل حضورش در بایرن مونیخ بود و یا علی دایی را برای این انتخاب کردند که در این تیم بوندس لیگایی بزرگ بازی می کرد.

وی ادامه داد: لیگ برتر انگلیس و لالیگای اسپانیا هر دو در زمره برترین لیگ های اروپا هستند ولی به یاد داریم جواد نکونام با اینکه در اوساسونا فیکس بود و به رئال هم گل زده بود ولی انتخاب نشد و با اینکه نامزد شد ولی در نهایت یک بازیکن از لیگ جزیره را انتخاب کردند. من الان هم هنوز اسامی این تیم های لیگ هلند را حفظ نیستم و دقیق نمی دانم که جهانبخش و قوچان نژاد در کدام تیم ها بازی می کنند. این خود بیانگر همین نکته است که لیگ های نامعتبر در این قبیل انتخابات جایگاهی ندارند.

بازیکن پیشین تیم ملی خاطر نشان کرد: متأسفانه ما در ای اف سی هم نفوذ زیادی نداریم تا در این قبیل مواقع بتوانیم از حق بروبچه های فوتبالی مان دفاع کنیم. امسال از آن سالها بود که فدراسیون ما می توانست با اقتدار برترین فدراسیون آسیا شود ولی اینطور نشد. حتما مسایل سیاسی در این زمینه دخیل بوده که اینگونه در سایر موارد در حق فوتبال ما جفا شد.

میناوند: AFC به لیگ جزیره بیشتر اهمیت می دهد/آزمون و جهانبخش هنوز فرصت دارند
مهرداد میناوند در این باره که علت انتخاب نامزدهای برترین لژیونر آسیا از لیگ جزیره و آلمان چه بوده اظهار داشت: حضور بازیکنان بزرگ و سرشناس جهان همچون زلاتان ابراهیموویچ و یا پوگبا در لیگ جزیره به ویژه در این فصل بیانگر یک واقعیت است که ارزش های این لیگ تا چه اندازه بالاست. البته لیگ های روسیه و هلند که آزمون و جهانبخش در آن بازی می کنند هم خوب هستند ولی در مقام مقایسه هرگز به لیگ انگلیس و آلمان نمی رسند.

 بازیکن اسبق تیم اشتورم گراتس اتریش که سه فصل در آن تیم توپ زد به مشرق گفت: علاوه بر این می بینیم که مربیان بزرگ دنیا هم سودای مربیگری در این لیگ را در سر دارند و نمونه بارز آن گواردیولا بود که بعد از درخشش در اسپانیا و آلمان در نهایت برای تکمیل کارش به لیگ جزیره رفت. مورینیو و خیلی های دیگر هم در این لیگ مربیگری می کنند و از این نظر لیگ برتر جزیره می تواند به عنوان بهترین لیگ جهان شناخته شود و در این شکی نیست که ای اف سی هم به این نکته نگاه می کند مگر اینکه یک بازیکن در یک لیگ دیگر غوغا کرده باشد.

هافبک اسبق تیم شارلوا بلژیک اضافه کرد: البته این موضوع نمی تواند چیزی از ارزش های بازیکنان ما را کم کند. این سه نفر به ویژه آزمون و جهانبخش هنوز خیلی فرصت دارند تا بتوانند در لیگ های برتر مانند انگلیس و یا آلمان و اسپانیا بازی کنند و اتفاقا این انتخاب نشدن می تواند برای شان ایجاد انگیزه کند تا در ادامه مسیری که در آن قرار دارند با قدرت تر کار کنند تا خودشان را در معرض دید مربیان این قبیل لیگ ها قرار بدهند.

میناوند تأکید کرد: البته بحث اسپانسرینگ هم در این میان مطرح است و وقتی لیگ جزیره ای ها می بینند می توانند از طریق طرفدارانی که در ژاپن و کره بدست می آورند درآمدزایی کنند اقبال بیشتری هم برای انتخاب بازیکن از این کشورها نشان می دهند وگرنه قطعا از نظر کیفی و فنی بازیکنان ایرانی برتر از ژاپنی ها و کره ای ها هستند.

بازیکن اسبق تیم ملی ایران همچنین بیان کرد: شاید اگر در ای اف سی حضور قدرتمندانه تری داشتیم حالا و در این قبیل مواقع می شد بهتر از حق فوتبال مان دفاع کرد ولی ظاهرا ما همچنان باید از این بابت که جایگاهی در ای اف سی نداریم لطمه بخوریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    من فقط طرفدار استقلال و بایرن مونیخ هستم.هههه
  • mojtaba ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    mashregh,ba in hame gije ,ma chi kar konim,hata nemitonand yek nazar ham ba in hame edea va fotbolist ham bodan ,bedan ,chera?avalan kasi bayad mard fotboll asia beshe ke tim meli an bin aval ta dovam asia bashe,,hala in bazikon koja bazi mikone ,aslan nabayad mohem bashe,chera,?va ela dar tim sorie yek bazikon daran ke dar bayer monikh ast,,pas bayad top talay ro bedan be on bazi kon sorie,.vaghan ba in kongoyha adam neghres va tahvo va del azorde mishe,,
  • mojtaba ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    alihe khodeshon nazar midan,masalan ,chon fotboll engilis (hamchin migan jazire,ke enkar dokhtar amoshon ya abchishon hast)va alman balatar ast,khob bazikon ma ke to holand ast haghesh khorde mishe,,!!???alanan hagh ro mide be afc ke bere har bazikoni ke delesh ro mikhad enteghab kone,,dar hali ke iran bayad dad bezan,in kore 5 bar jolo ma bakhte ,yani chi top ro bedim be inha,,,aslan chera enghadar biorze va zed khodeshon hastand,,ama to iran az hame talabkar va bad raftar,va terorist hastand ,ama joloy khareji (arab va afc)domokrat va to sari khor,daghighan neshane bareze yek jahan sevomi ke dar khane terorist va biron domokrat,,hala har ki mikhad bashe

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس