دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه پس از انکار دولت میانمار در مورد آزار و سرکوب مسلمانان روهینگیا در استان راخین، با استناد به تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای اعلام کرد بیش از یکهزار خانه روهینگیایی های مسلمان در روستاهای شمال غرب میانمار با خاک یکسان شده است.

 به گزارش مشرق، دولت میانمار پس از حمله هماهنگ و مرگبار ماه گذشته به پست مرزی پلیس این کشور در نزدیکی مرز بنگلادش که در آن 9 نفر کشته شدند، خانه های مسلمانان روهینگیا را در نزدیکی این منطقه ویران کرد.

بدنبال این خشونت ها و کشته شدن ده ها نفر در منطقه ای روستایی به دست نیروهای امنیتی با استفاده از بالگرد، براساس آمار سازمان ملل متحد دستکم 30 هزار نفر آواره شده اند.

نیروهای امنیتی براساس گزارش رسانه های دولتی میانمار از حدود 6 هفته قبل تاکنون دستکم 70 نفر را پس از درگیری مرزی کشته و بیش از 400 نفر را بازداشت کردند، اما فعالان حقوق بشر تعداد این افراد را به مراتب بالاتر می دانند.

صدها نفر از روهینگیایی ها که مدت طولانی است توسط دولت میانمار مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، تلاش کرده اند برای فرار از این خشونت به سمت بنگلادش بروند.

شاهدان و فعالان روهینگیایی، نیروهای دولتی را به کشتن مسلمانان، تجاوز به زنان و غارت و سوزاندن خانه های خود متهم می کنند و دولت میانمار نیز به ناظران بین المللی اجازه بررسی این اتهامات را نمی دهد.

دولت برآمده از تفکرات 'آنگ سان سوچی' برنده جایزه صلح نوبل نیز منابع مستقل را برای تایید وقایع اتفاق افتاده با محدودیت های قابل توجهی مواجه کرده است و حضور روزنامه نگاران و سازمان های کمک رسانی در منطقه با اختلال مواجه شده است، اما شواهدی از تخریب گسترده روستاها وجود دارد.

به نوشته تارنمای شبکه خبر آسیا، دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه اعلام کرد که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد 820 ساختمان روهینگیایی ها در پنج روستا بین 10 تا 18 نوامبر (20 تا 28 آبان) ویران شده است.

گروه حقوق بشر براساس تجزیه و تحلیل ها اعلام کرد یکهزار و 250 خانه و ساختمان در طول فعالیت نظامیان نابود شده است.

این در حالی است که دولت میانمار گفته است کمتر از 300 خانه در حملات ستیزه جویان که بدنبال 'ایجاد سوء تفاهم بین نیروهای دولتی و مردم' هستند، نابود شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس