کد خبر 657186
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶

این روزها بخش عمده‌ای از اخبار رسانه‌ها را راهپیمایی اربعین به خود اختصاص داده است و مسئولان مختلف در جریان سفر به مرزها و کشور عراق از بسترسازی برای خدمات‌دهی به زائران گفتند.

 به گزارش مشرق، اخبار منتشرشده از صبح امروز تاکنون حکایت از اتخاذ تمهیدات ویژه برای تردد، اسکان و تسهیل در جابجایی زائران اربعین دارد.

همچنین برخی مسئولان ملی در مرزها در حال سرکشی از وضعیت و رتق‌وفتق امور هستند. معاون اول رئیس‌جمهور نیز بعد از گفتگوی تلفنی با حیدر العبادی امروز راهی عراق شد.

در این بسته خبری به‌صورت کوتاه ضمن اشاره به برخی اخبار امروز از مرزها،اظهارات مسئولان در داخل و خارج کشور  مرور می‌شود.

از مرز مهران چه خبر؟

مرز مهران هم امروز شاهد بازگشت زائران اربعین بود به‌طوری‌که مسئولان اعلام کردند تاکنون ۵۰۰ هزار نفر از طریق این مرز وارد کشور شده‌اند و سرهنگ علیرضا قدمی معاون عملیات پلیس‌راه راهور ناجا نیز یادآور شد: در محورهای ایلام به‌ویژه محور مهران - ایلام شاهد ترافیکی نیمه سنگین اما روان هستیم،

همچنین مدیرکل بحران استان ایلام از استقرار ۱۲ فروند بالگرد در استان همزمان با ایام منتهی به اربعین حسینی خبر داد و مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کشور گفت: عملیات امداد هوایی برای ۱۹ نفر توسط هلال‌احمر طی زمان اربعین در مرزها انجام‌شده است.

اما تصادفات در مرزها نیز پای ثابت خبرهای امروز بود به‌طوری‌که جانشین پلیس‌راه استان ایلام به یکی از این تصادفات اشاره‌کرده و گفته است: برخورد سواری پراید با پژو در جاده ارتباطی ترشابه از توابع شهرستان ملکشاهی به مرگ یک نفر انجامید.

مشابه این تصادفات در محورهای منتهی به ایلام و خوزستان نیز گزارش‌شده است به‌طوری‌که در استان لرستان تصادف زائران منجر به مجروح شدن دو نفر شد.

قائم‌مقام سازمان اوقاف و امور خیریه هم که در ایلام حضور دارد گفت: سازمان اوقاف امسال ۳۳ موکب در مرزهای کشور دایر کرده است.

استاندار ایلام مشکل اصلی مرز مهران در اربعین امسال را افراد بدون روادید اعلام کرده و گفته است: گیت‌های پایانه‌های مرزی مهران در ساعت جوابگوی ۲۰ هزار نفر است.
 
امروز مرز مهران شاهد حضور فرمانده نیروی انتظامی هم بود، سردار اشتری در سفر به مهران با یادآوری اینکه امسال تردد زوار اربعین در خروج و ورود روان‌تر از سال‌های گذشته بوده است گفت: یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار زائر از مرزهای سه‌گانه وارد کشور شده‌اند.

فرمانده مرزبانی کشور هم تأکید کرده است: تعامل نیروهای نظامی به‌ویژه مرزبانی کشور عراق در این ایام قابل‌مقایسه با سال‌های قبل نیست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ضمن اعلام آخرین وضعیت ترافیکی مرزها سه‌گانه برای تردد زائران اربعین، از پارک ۱۰۰ هزار خودرو در شهر مهران خبر داده و رئیس پلیس‌راه استان ایلام هم یک‌طرفه شدن مسیر مهران به سمت ایلام تا شهر سرابله از امروز را اعلام کرده است.

«اعمال محدودیت‌های ترافیکی در ایلام تا اطلاع ثانوی به دلیل بازگشت زوار اربعین» موضوعی بود که رئیس پلیس راهور استان ایلام مطرح کرد.

فرمانده مرزبانی ناجا هم امروز تأکید کرده که مرز مهران بر روی زائرانی که گذرنامه و ویزا ندارند باز نمی‌شود.

از مرزهای خوزستان چه خبر؟

از مرزهای خوزستان هم خبر می‌رسد که همچنان تردد زائران در این مرزها ادامه دارد و وضعیت ترافیک نیز روان و درعین‌حال نیمه سنگین گزارش‌شده است.

معاون عملیات پلیس‌راه راهور ناجا گفته است که « وضعیت ترافیک در محورهای سوسنگرد - چذابه و خرمشهر - شلمچه نیز پرحجم گزارش‌شده است.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کشور که در مرز چذابه حضور پیداکرده بود گفت: هشت هزار و ۵۰۰ نیروی هلال‌احمر در جریان حماسه اربعین به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند.

سید امیرمحسن ضیائی همچنین از ترخیص ۵۴ زائر ایرانی بستری شده در بیمارستانهای عراق خبر داده است.

جانشین معاونت اطلاعات امنیت ستاد کل نیروهای مسلح هم امروز از روند کار در مرز شلمچه بازدید و از بخش‌های مختلف شلمچه اعم از سایت مسافربری، بخش ورود و خروج زائران بازدید کرد و از نزدیک با نحوه خدمات‌رسانی، آرایش نیروهای مسلح و روند حرکت زائران مطلع شد.

معاون درمان وزارت بهداشت هم صبح یکشنبه از پایگاه‌ها و مراکز درمانی مستقر در مرز شلمچه بازدید کرد و گفت: از آغاز پیاده‌روی زائرین اربعین تاکنون بیش از ۲۲ هزار نفر به مراکز درمانی مستقر در مرز شلمچه مراجعه و خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

استاندار خوزستان هم از بازگشت ۳۸۰ هزار زائر از مرزهای جنوبی خبر داده و تأکید کرده که روند برگشت زائران در این مرزهای شلمچه و چذابه ادامه دارد.

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر با اشاره به استقرار موکب نیروی دریایی در بزرگراه ولایت خرمشهر، گفت: تاکنون بیش از یک هزار و ۶۷۰ زائر بیمار ویزیت شده‌اند.

فرماندار آبادان هم از استقرار ۲۰۰ دستگاه تاکسی شهری آبادان برای کمک به جابه‌جایی زائران اربعین در مرز شلمچه خبر داد.

حضور معاون اول در عراق

اما امروز کشور عراق و شهر نجف هم شاهد سفر معاون اول رئیس‌جمهور بود. جهانگیری صبح امروز (یکشنبه) همزمان با اربعین حسینی، پس از ورود به فرودگاه نجف اشرف، از سوی استاندار نجف و رییس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در عراق مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر ورزش و جوانان، رییس سازمان حج و زیارت، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه و دبیر هیئت دولت در این سفر معاون اول رییس‌جمهور را همراهی کردند.
 
معاون اول رییس‌جمهور همچنین در دیدار با استاندار نجف ضمن قدردانی از میزبانی گرم و مناسب از زائران امام حسین (ع) گفت: توانمندی دولت عراق در میزبانی و پذیرایی مناسب از زائران و هدایت همزمان نبرد بزرگ موصل نشانه اقتدار خوب این کشور است.
 
جهانگیری با تأکید بر پشتیبانی و حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق درنبرد با تروریسم گفت: ایران آمادگی دارد کمک‌های لازم را به دولت عراق در برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی انجام دهد.

استاندار نجف هم در این دیدار گزارشی از آخرین وضعیت نبرد موصل و نیز برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری مراسم اربعین ارائه و از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

همچنین معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز(یکشنبه) پس از ورود به نجف اشرف، در مسیر حرکت زائران کربلا حضور یافت و در بخشی از مسیر نجف به سمت کربلا، با عاشقان سیدالشهدا همراه شد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از برخی موکب‌های مستقر در مسیر نجف- کربلا بازدید کرد و در جریان نحوه خدمت‌رسانی به زائران بارگاه مقدس امام حسین (ع) قرار گرفت.

جهانگیری در جریان این راهپیمایی، با برخی زائران و دوستداران اهل‌بیت(ع) به گفت‌وگو پرداخت و از میزان رضایتمندی آن‌ها از نحوه خدمات‌دهی در پایانه‌های مرزی کشور و تأمین امکانات موردنیاز زائران مطلع شد.

معاون اول رئیس‌جمهور قرار است پس از راهپیمایی در بخشی از مسیر نجف به کربلا و بازدید از برخی موکب‌ها، مرقد نورانی و مطهر امام اول شیعیان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) را نیز زیارت کند.

سایر اظهارات مسئولان

سمت

اظهارات

مسئول اسکان ستاد اربعین شهرداری

* نصب بالغ‌بر ۱۷۰ چادر اسکان در کربلای معلی

* در این چادرها با استانداردهای لازم، روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر اسکان داده‌شده‌اند

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا

خدمات‌رسانی اکیپ‌های پزشکی این یگان به زائران اربعین حسینی(ع) در مرز مهران

معاون کنسولی وزارت امور خارجه

اگر ازدحام جمعیت کم باشد سرعت انتقال زائران بیشتر خواهد بود. توصیه ما این است کسانی که زیارت کرده‌اند تلاش کنند هرچه زودتر به کشور برگردند

سرکنسول ایران در کربلا

*تاکنون ۴ هزار گمشده ایرانی در کربلا داشته‌ایم

* تعداد گمشده‌ها زیاد است اما به این معنا نیست که این افراد مفقودشده باشند و به‌تدریج پیدا می‌شوند

رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه

امروز مصادف با اربعین حسینی(ع) محور حمیل - ‌کرمانشاه پرحجم‌ترین محور کشور با ترافیک ۸۰ کیلومتری اعلام شد

رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین

از معاینه و درمان روزانه ۱۲۰۰ نفر توسط متخصصین ایرانی در عراق

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا

تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار زائر از مرز مهران به کشور بازگشته‌اند

معاون عملیات پلیس‌راه راهور ناجا

بروز تصادفات از نوع واژگونی در محورهای منتهی به مرزهای مهران، شلمچه و چذابه

رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا

حاکم بودن ترافیک نیمه سنگین در محورهای مواصلاتی شلمچه و چذابه

دبیر کل جمعیت هلال‌احمر

* مردم نگران کمبود دارویی نباشند. به‌اندازه نیاز اربعین، دارو در انبارها دپو شده و نگرانی ازاین‌جهت وجود ندارد

رئیس سازمان حج و زیارت

۷۰۰هزار نفر از زائران اربعین خارج ازسماح ثبت‌نام کرده‌اند که اطلاعاتی از آن‌ها نداریم ولی برای ثبت‌نام کنندگان سماح می‌دانستیم که چه روزی و ازچه مرزی عازم عراق می‌شوند

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین

تمام کادر کمیته بهداشت و درمان اربعین برای برگزاری مراسم بزرگ اربعین که پیش‌بینی می‌شود با حضور جمعیتی ۲۰ میلیونی برگزار شود، آماده هستند

 
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس